Handel zagraniczny

Handel zagraniczny

Obroty towarowe i usługowe Polski w ujęciu regionalnym. Wybrane zgadnienia

1 opinia

Format:

ibuk

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Tematyka handlu zagranicznego w ujęciu regionalnym jest niezwykle istotna, zwłaszcza w kontekście ich rozwoju i konkurencyjności. Ponadto, nieoceniona jest jak najszersza wiedza o kształtowaniu się obrotów handlu zagranicznego w regionach, gdyż informacje te umożliwiają władzom krajowym i regionalnym prowadzenie polityki wspierania aktywności eksportowej przedsiębiorstw, bezpośrednio lub pośrednio. Pozwalają też władzom krajowym na podjęcie działań mających na celu ograniczenie niepożądanego importu lub przynajmniej zmniejszenie jego skali. Celem naukowym prezentowanej monografii jest identyfikacja i analiza zmian w handlu zagranicznym Polski, tj. obrotów towarowych i usługowych w ujęciu regionalnym (województw) oraz próba oceny znaczenia regionów w handlu zagranicznym. W monografii ujęto teoretyczne zagadnienia dotyczące handlu zagranicznego, w tym definicje i pojęcia, formy oraz rolę i znaczenie handlu zagranicznego w gospodarce, tematykę polskiego eksportu i importu towarów oraz obrotów usługowych również w ujęciu regionalnym, zidentyfikowano trudności w procesie badań oraz dokonano próby oceny znaczenia poszczególnych regionów w polskim handlu zagranicznym.


Rok wydania2019
Liczba stron184
KategoriaGospodarka światowa
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
ISBN-13978-83-7972-279-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  Rozdział I. Handel zagraniczny – podstawowe pojęcia i znaczenie 11
    1.1. Handel zagraniczny – definicje i istota    11
    1.2. Formy handlu zagranicznego     16
      1.2.1. Charakterystyka ogólna     16
      1.2.2. Eksport     21
      1.2.3. Import     24
      1.2.4. Pozostałe formy handlu zagranicznego    27
    1.3. Rola i znaczenie handlu zagranicznego w rozwoju gospodarczym    34
  Rozdział II. Handel zagraniczny Polski     41
    2.1. Ogólna charakterystyka obrotów towarowych     41
    2.2. Ogólna charakterystyka obrotów usługami     50
  Rozdział III. Polski handel zagraniczny w ujęciu regionalnym     63
    3.1. Znaczenie handlu zagranicznego dla regionów     63
    3.2. Handel zagraniczny towarami w ujęciu regionalnym     72
      3.2.1. Eksport towarów     72
      3.2.2. Import towarów     86
      3.2.3. Saldo obrotów towarowych     94
    3.3. Handel zagraniczny usługami w ujęciu regionalnym    97
      3.3.1. Eksport usług     97
      3.3.2. Import usług     102
      3.3.3. Saldo obrotów usługowych    105
  Rozdział IV. Rola regionów w handlu zagranicznym i rozwoju gospodarczym Polski     109
    4.1. Rola handlu zagranicznego na poziomie województww rozwoju gospodarczym Polski – problemy metodyczne     109
    4.2. Rola eksportu towarów na poziomie województw w rozwoju gospodarczym Polski     116
      4.2.1. Relacja eksportu względem produktu krajowego brutto     116
      4.2.2. Eksport na 1 mieszkańca     122
      4.2.3. Relacja eksportu względem produkcji sprzedanej przemysłu     124
      4.2.4. Działalność eksportowa podmiotów gospodarczych     127
    4.3. Rola importu towarów na poziomie województw w rozwoju gospodarczym Polski     135
      4.3.1. Relacja importu względem produktu krajowego brutto     135
      4.3.2. Import na 1 mieszkańca    137
      4.3.3. Relacja importu względem produkcji sprzedanej przemysłu     139
      4.3.4. Działalność importowa podmiotów gospodarczych    141
    4.4. Rola eksportu usług na poziomie województw w rozwoju gospodarczym Polski     145
      4.4.1. Udział wartości eksportu usług w eksporcie ogółem     145
      4.4.2. Relacja eksportu względem produktu krajowego brutto     149
      4.4.3. Eksport na 1 mieszkańca     152
      4.4.4. Działalność eksportowa podmiotów gospodarczych     154
    4.5. Rola importu usług na poziomie województw w rozwoju gospodarczym Polski     155
      4.5.1. Udział wartości importu usług w imporcie ogółem     155
      4.5.2. Relacja importu względem produktu krajowego brutto     157
      4.5.3. Import na 1 mieszkańca    160
      4.5.4. Działalność importowa podmiotów gospodarczych    161
  Podsumowanie i wnioski     165
  Spis literatury    173
  Spis tabel     181
  Spis rysunków     183
RozwińZwiń