POLECAMY
-5%
Autor:
Format:
Przedmiotem prezentowanej książki jest interdyscyplinarna analiza obrazu sufrażystek angielskich przedstawionego w szeroko rozumianych tekstach dziennikarskich. W polu badawczym znalazły się tytuły prasowe zróżnicowane pod względem częstotliwości ukazywania się (dzienniki, tygodniki, miesięczniki), wydawane w trzech dzielnicach Polski, przeznaczone dla różnych odbiorców, charakteryzujące się rozmaitym profilem wydawniczym. Szczegółowym badaniom poddano liczne gatunki wypowiedzi prasowej, poczynając od telegraficznych depeszy, wzmianek, informacji, przez korespondencje i polemiki, na wielostronicowych artykułach publicystycznych kończąc. Za ważny element współtworzący medialny obraz sufrażystek uznano również fotografie, rysunki oraz przedstawienia satyryczne. [ze Wstępu]
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 298 |
Kategoria | Historia społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-922-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Czy Keynes się pomylił?
do koszyka
Czy bieda czyni złodzieja?
do koszyka
Czy Bóg gra z nami w kości?
do koszyka
Czy Bóg jest potworem? Zrozumieć Boga...
do koszyka
Czy Bóg mówi po chińsku?
do koszyka
Czy Bóg tutaj
do koszyka
Czy Bóg wybaczy siostrze Bernadetcie?
do koszyka
Czy było warto? Odyseja dżinsowych...
do koszyka
Czy było warto? Odyseja dżinsowych...
do koszyka
Spis treści
Wykaz skrótów | 9 |
Wstęp | 11 |
I. Obraz sufrażystek angielskich na łamach polskich czasopism kobiecych | 21 |
1. Czasopisma adresowane do kobiet przed pierwszą wojną światową | 21 |
2. Czy polskie emancypantki interesowała angielska kampania Votes for Women? | 23 |
3. Organizacje sufrażystek w Wielkiej Brytanii | 28 |
4. Mozaika emancypacyjnych poglądów: „Bluszcz” | 33 |
5. Feministyczny portret sufrażystek: „Nowe Słowo” i „Ster” | 71 |
6. Egzotyczny pejzaż: „Tygodnik Mód i Powieści” oraz „Dobra Gospodyni” | 100 |
7. Kobiece punkty widzenia | 116 |
II. Sufrażystki angielskie w konwencji satyryczno-humorystycznej 117 | |
1. Czasopisma satyryczno-humorystyczne | 117 |
2. Karykaturalne przedstawienia: „Mucha” | 122 |
3. Familiaryzacja sufrażystek: „Kurier Świąteczny” | 128 |
4. Erotyka i komizm: „Kolce” | 132 |
5. Aktualne szkice: „Sowizdrzał” | 140 |
6. Satyryczny obraz sufrażystek | 144 |
III. Wizerunki sufrażystek angielskich w polskich periodykach publicystycznych | 147 |
1. Czasopisma publicystyczne przed pierwszą wojną światową | 147 |
2. Retoryczność materiałów wizualnych i ich wpływ na kształtowanie obrazu sufrażystek | 148 |
3. Realizm krytyczny: „Tygodnik Ilustrowany” | 154 |
4. Sensacyjny fenomen: „Nowości Ilustrowane” i „Miesiąc Ilustrowany” | 158 |
5. Atrakcyjne nowiny: „Świat” i „Nowe Wolne Chwile” | 184 |
6. Dwugłos damsko-męski: „Złoty Róg” | 193 |
7. Świat tradycyjnych wartości: „Pochodnia”, „Biesiada Literacka”, pisma katolickie i ludowe | 200 |
8. Sufrażystki demonizowane: „Ziarno” i „Kronika Powszechna” | 208 |
9. Sylwetka Emmeline Pankhurst | 213 |
10. Antyetos sufrażystek | 218 |
IV. Obraz sufrażystek angielskich w prasie codziennej | 225 |
1. Depesze i telegramy | 225 |
2. Kampania Votes for Women w dziennikach w 1911 roku | 227 |
3. Najpopularniejsze motywy walki o polityczne równouprawnienie w 1912 roku | 234 |
4. Eksplozja ataków terrorystycznych w 1913 roku | 245 |
5. Przed wybuchem wojny. Obraz działań sufrażystek w 1914 roku | 257 |
6. Kampania Votes for Women jako news prasowy | 264 |
V. Zakończenie | 267 |
VI. Bibliografia | 273 |
VII. Indeks nazwisk | 293 |