POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf
Using rich and varied narrative images and resources, literary artworks, excerpts from philosophical and sociological writings, musicological theories and film studies, historical documents, and other materials, this collection of essays strongly sides with the feminist theory. All chapters tirelessly construct feminist discourse by depicting a new reality, language, and values to assess as well as understand the life, goals, and social achievements of women over a span of centuries in Polish culture and society.
Feminist transgression is envisioned as a thematic category bridging diverse, seemingly loose, distant, and even apparently contradictory women’s accounts. This theme develops a cohesiveness among chapters and provides an underlying unity, built on the coincidence of opposites, known in Latin as the principle of “coincidentia oppositorum.” Even if the dialogue among chapters may be perceived on the surface as difficult, the volume’s parts communicate deeply with each other by narrating, detailing, elaborating, and enlarging in space and time the presented dynamics of women’s transgressions. Transgression thus creates a special form of debate.
The book provokes a wide-ranging discussion and is a testimony to questions rather than ready answers. It provides different perspectives, placing emphasis on feminists transgressions present in high and popular culture, which are fundamental measures of female emancipation. ‘Feminist mobilisation’ is conditioned by historical time, geopolitical position, age, race, ethnic group, social class, sexual orientation of women. There is a need for an inclusive, transnational, translocative feminist dialogue, which does not omit the voice of ‘Slav women’ of Central and Eastern Europe
(Professor Mariola Bieńko).
**********
Koła zmian: feministyczne transgresje w polskiej kulturze i społeczeństwie
Wykorzystując bogate i różnorodne obrazy i zasoby narracyjne, dzieła literackie, fragmenty pism filozoficznych i socjologicznych, teorie muzykologiczne i filmoznawcze, dokumenty historyczne i inne materiały, ten zbiór esejów silnie opowiada się za teorią feministyczną. Wszystkie rozdziały niestrudzenie konstruują dyskurs feministyczny, przedstawiając nową rzeczywistość, język i wartości, aby ocenić i zrozumieć życie, cele i osiągnięcia społeczne kobiet na przestrzeni wieków w polskiej kulturze i społeczeństwie.
Transgresja feministyczna jest wyobrażana jako kategoria tematyczna łącząca różnorodne, pozornie luźne, odległe, a nawet pozornie sprzeczne relacje kobiet. Temat ten rozwija spójność między rozdziałami i zapewnia podstawową jedność, zbudowaną na zbiegu przeciwieństw, znanej po łacinie jako zasada „coincidentia oppositorum”. Nawet jeśli dialog między rozdziałami może być odbierany z pozoru jako trudny, poszczególne części tomu komunikują się ze sobą głęboko, opowiadając, uszczegóławiając, rozwijając i powiększając w przestrzeni i czasie przedstawioną dynamikę kobiecych transgresji. Transgresja tworzy więc szczególną formę debaty.
Książka prowokuje szeroką dyskusję i jest świadectwem pytań, a nie gotowych odpowiedzi. Daje różne perspektywy, kładąc nacisk na transgresje feministek obecne w kulturze wysokiej i popularnej, które są podstawowymi miarami emancypacji kobiet. „Mobilizacja feministyczna” jest uwarunkowana czasem historycznym, położeniem geopolitycznym, wiekiem, rasą, grupą etniczną, klasą społeczną, orientacją seksualną kobiet. Potrzebny jest inkluzywny, transnarodowy, translokacyjny dialog feministyczny, który nie pomija głosu „Słowianek” Europy Środkowo-Wschodniej (prof. Mariola Bieńko).
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 242 |
Kategoria | Antropologia kulturowa |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-4948-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | angielski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Introduction (Jolanta Wróbel-Best) | 7 |
Part I. Rethinking Feminist Transgression | |
Halina Filipowicz | |
Is Simply Saying “We” Enough? Feminism, Transgression, | |
and the Challenge of the Transnational Turn | 27 |
Part II. Lighting the Way: Early Feminist Transgressions | |
Lynn Lubamersky | |
“I Am a Woman, I Am Quite Aware of My Own Capabilities”: | |
The Distinctive Voice of Franciszka Urszula Radziwiłłowa | |
On Love, Marriage, and Freedom | 55 |
Grażyna Borkowska | |
Narcyza Żmichowska: Building the Foundations and the Role of Women | 65 |
Part III. Crossing Gender Lines: Towards a New Femininity | |
Józef Figa | |
Women Want More: Władysław Reymont’s Parafeminism | 79 |
Jolanta Wróbel-Best | |
The Bookkeeping Madness: Life as Transgression or Zofi a | |
Stryjeńska’s Approach to Art and Femininity | 95 |
Anna Gąsienica Byrcyn | |
Tamara Łempicka’s Veils of Transgressions as Captured in | |
Robert Dassanowsky’s Poems | 121 |
Part IV. Unfi nished or Mitigated Transgressions in Music and Film | |
Aleksandra Święcka | |
Tekla Bądarzewska as a Bold Representative of Female | |
Composers of Polish Classical Music in the 19th Century | 137 |
Aleksandra Gruzinska | |
From Drama and Novel to Film: Rediscovering Feminist | |
Transgression in the Discovery of Radium in Les Palmes de Monsieur Schutz | 153 |
Part V. Overriding the Past: Gender Transgressions in Literature | |
Daniel Kalinowski | |
Women Rule: Manuela Gretkowska, Olga Tokarczuk, and the | |
Self-Liberation of Polish Women | 173 |
Krystyna Zabawa | |
Grandmothers, Mothers, Daughters and Granddaughters: New | |
Patterns of Female Characters in Polish Literature for Young Readers in the 21st Century | 193 |
Elwira M. Grossman | |
Feminist Transgression in Children’s Literature? Engendering Samples of Diverse Children’s Literature Published in 21st Century Poland | 209 |
Index | 227 |