POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf
Monografia odpowiada na pytanie o rolę języka w wyrażaniu, poznawaniu i przeżywaniu uczuć wstydu i dumy jako elementów sytuacji emocjonalnej. Tworzy modele rozumienia tych przeżyć (na podstawie danych słownikowych i korpusowych), a następnie koncentruje się na poszukiwaniu odpowiedzi na pytania dotyczące motywacji badań nad językową konceptualizacją uczuć, oraz prezentuje ustalenia specjalistów (zwłaszcza psychologów) na temat właściwości, wartościowania i typologii przeżyć samoświadomościowych, konfrontując tę wiedzę z ustaleniami badaczy różnych języków.
******
Shame and Pride. Volume 1. Broad Overwiev and Contrasts in the Research on Self-awereness Experiences in Polish Language
The monograph explores the role of language in expressing, recognising and experiencing the feelings of shame and pride as elements of emotional situation. It develops models for understanding such experiences (on the basis of lexical corpora), focuses on providing answers to questions concerning the research on language conceptualisation of feelings and presents the findings of professionals (especially psychologists) about the features, valuation and typology od self-awareness experiences, confronting this knowledge with the results of the research on various languages.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 310 |
Kategoria | Językoznawstwo |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-4905-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Tom I. Generalia i kontrasty | |
I. Wprowadzenie | 9 |
1. Słowo wstępu | 9 |
2. Dlaczego WSTYD i DUMA? | 15 |
3. Podstawy metodologiczne badań | 17 |
4. Zakres pracy | 38 |
II. Składniki sytuacji emocjonalnej w językowej konceptualizacji przeżyć samoświadomościowych – szkic z perspektywy polonistycznej | 40 |
1. Wprowadzenie | 40 |
2. Składniki sytuacji emocjonalnej w językowej konceptualizacji przeżyć samoświadomościowych | 42 |
3. Modele poznawcze wstydu i dumy w świetle refleksji | |
samoświadomościowej | 78 |
III. Kluczowe problemy w badaniach nad językową konceptualizacją przeżyć emocjonalnych | 82 |
1. Wprowadzenie | 82 |
2. Motywacja badań nad językową konceptualizacją przeżyć emocjonalnych | 83 |
3. Źródła informacji o językowej konceptualizacji przeżyć emocjonalnych | 97 |
4. Zakres i natura obiektu badań nad językową konceptualizacją przeżyć emocjonalnych | 113 |
5. Wnioski | 164 |
IV. Językoznawcze spojrzenie na eksperckie rozumienie przeżyć w rodzaju wstydu i dumy w wybranych pracach | |
psychologicznych, filozoficznych i socjologicznych | 167 |
1. Wprowadzenie | 167 |
2. Miejsce wstydu i dumy wśród innych emocji (w świetle badań różnych dyscyplin) | 170 |
2.1. Emocje podstawowe, naturalne czy wtórne, nabyte? | 170 |
2.2. Jakie ogólne kategorie uczuć uznaje się za pokrewne przeżyciom samoświadomościowym? | 176 |
3. Problem wartościowania przeżyć samoświadomościowych – wielość punktów widzenia, ambiwalencja ocen | 185 |
3.1. Wartościowanie przeżyć w rodzaju wstydu | 186 |
3.2. Wartościowanie przeżyć w rodzaju dumy | 193 |
4. Typologie przeżyć w rodzaju wstydu i dumy w kontekście badań psychologicznych, filozoficznych i socjologicznych – na tle badań językoznawczych | 199 |
4.1. Typy przeżyć w rodzaju wstydu | 199 |
4.2. Typy przeżyć w rodzaju dumy | 210 |
5. Podsumowanie | 214 |
V. Zakończenie: Między słowami a przeżyciami, czyli o roli języka w komunikowaniu, doświadczaniu i poznawaniu uczuć | 220 |
Bibliografia | 234 |
Spis rysunków i tabel | 270 |
Wykaz skrótów i symboli | 272 |
Indeks pojęć, leksemów i związków wyrazowych. | |
Przeżycia samoświadomościowe oraz inne stany, procesy | |
i cechy psychiczne | 276 |
Indeks nazwisk | 299 |
Summary | 306 |