Nieodkryci przywódcy współczesnej etyki biznesu

1 opinia

Wydawca:

Poltext

Format:

epub, mobi

KUP I POBIERZ

Format: epub, mobi

51,92  64,90 (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 64,90 zł 

Sztuczna inteligencja, przemysł 4.0, gospodarka cyrkularna, powstające i znikające zawody, innowacyjne modele biznesowe, nowe produkty inwestycyjne, media społecznościowe oraz inne trendy gospodarcze powodują, że zarówno sami przedsiębiorcy, jak i pracownicy oraz klienci czują się zagubieni. Nierzadko stają przed dylematami moralnymi, z jakimi nikt wcześniej się nie mierzył. Szukają etycznych podpowiedzi i wskazówek, jak w różnych sytuacjach biznesowych powinni się zachować. Odpowiedź na pytanie, gdzie można znaleźć przywódców mających zdolność rozwijania i umacniania standardów etycznego postępowania w biznesie, znajduje się w książce dr. Roberta Sroki.
Monografia Nieodkryci przywódcy współczesnej etyki biznesu jest poświęcona roli, jaką pełnią samoregulacje w kreowaniu standardów etycznych w życiu gospodarczym. Autor pomija odgórną regulację narzuconą przez państwo oraz oddolną samoregulację przedsiębiorstw i koncentruje się na samoregulacji w ramach branży, dokonywanej za sprawą organizacji branżowych, które najlepiej wiedzą, gdzie pojawiają się zagrożenia i prawdopodobieństwo przekroczenia granicy – prawnej lub moralnej. W przeprowadzonych przez siebie badaniach dowodzi powinności, zasadności oraz możliwości przyjęcia przez organizacje branżowe roli zbiorowego przywódcy etyki biznesu. Odkrywa potencjał tkwiący w organizacjach branżowych i pokazuje, w jaki sposób mogą one wyznaczać i egzekwować standardy etycznego postępowania w przestrzeni gospodarczej.
Książka stawia dużo pytań i zmusza do refleksji przedsiębiorców należących do organizacji branżowych i angażujących się w ich działania. Przedstawia także praktyczny model wdrażania i organizowania samoregulacji branżowej związanej ze standardami etycznymi oraz wskazówki i rozwiązania dla organizacji branżowych, które zdecydują się przyjąć rolę przywódców współczesnej etyki biznesu.


Rok wydania2021
Liczba stron406
KategoriaInne
WydawcaPoltext
ISBN-13978-83-8175-228-2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Okładka
  Strona tytułowa
  Strona redakcyjna
  Spis treści
  Dedykacja
  Wprowadzenie
  Rozdział 1. Aktualne wyzwania rynkowe i społeczne dla etyki biznesu
  Megatrendy społeczno-gospodarcze i ich wpływ na sposób wyznaczania standardów etyki biznesu
  Sztuczna inteligencja i przemysł 4.0
  Znikające i pojawiające się zawody oraz związane z tym zjawiskiem dylematy moralne
  Problemy z nowymi modelami biznesowymi
  Gospodarka w obiegu zamkniętym i zmiany klimatyczne
  Nierozwiązane problemy z outsourcingiem
  Odpowiedzialne inwestowanie
  Elektromobilność i smog
  Wpływ zmian w postrzeganiu koncepcji państwa narodowego na etykę biznesu
  Podsumowanie
  Rozdział 2. Branże i orga­nizacje branżowe
  Organizacje branżowe oraz samoregulacja biznesowa w literaturze międzynarodowej
  Metoda prowadzenia badań
  Poziomy gospodarki
  Teoria struktury i definicja branży
  Podstawy prawne i charakterystyka orga­nizacji branżowych
  Etyka biznesu w dokumentach formalnych organizacji pracodawców
  Zagadnienia etyczne w pozostałych zrzeszeniach biznesowych
  Podsumowanie
  Rozdział 3. Zasada pomocniczości jako fundament definiujący powinności i możliwości organizacji branżowych
  Zasada pomocniczości i orga­nizacje branżowe – uwagi wstępne
  Historia zasady subsydiarności
  Powrót do idei subsydiarności
  Rozumienie pomocniczości
  Społeczna rola zasady subsydiarności
  Znaczenie zasady pomocniczości w Unii Europejskiej i w Polsce
  Personalistyczne ramy dla stosowania zasady pomocniczości na rynku
  Problem precyzji zasady pomocniczości
  Zasada pomocniczości a rola orga­nizacji branżowych
  Rozdział 4. Organizacje branżowe jako krytyk społeczny i zbiorowy przywódca
  Krytyka społeczna
  Znaczenie wspólnoty dla krytyki społecznej
  Problem różnicy, pluralizmu i relatywizmu w krytyce społecznej
  Model krytyka społecznego Michaela Walzera
  Metoda interpretacji
  Uwagi na temat filozofii hermeneutycznej
  Aspekty metody interpretacji Michaela Walzera
  Ograniczenia orga­nizacji branżowych jako krytyka społecznego
  Główne argumenty za organizacjami branżowymi jako krytykiem społecznym
  Rozdział 5. Samoregulacja branżowa narzędziem do wyznaczania standardów etyki biznesu
  Samoregulacja – uwagi wstępne
  Psychologiczne aspekty samoregulacji
  Samoregulacja zawodowa inspiracją samoregulacji branżowej
  Definicje i klasyfikacje samoregulacji
  Samoregulacja w polityce Unii Europejskiej
  Cechy skutecznej samoregulacji
  Motywy i korzyści wdrażania samoregulacji
  Samoregulacja jako przejaw realizacji soft law w gospodarce?
  Rozdział 6. Model samoregulacji branżowej
  Etap 1 – Identyfikacja wyzwania moralnego będącego przedmiotem samoregulacji
  Etap 2 – Ocena możliwości realizacji skutecznej samoregulacji
  Etap 3 – Zaangażowanie interesariuszy
  Etap 4 – Kodeks etyki
  Etap 5 – Infrastruktura samoregulacji etycznej
  Etap 6 – Rewizja samoregulacji
  Zakończenie
  Bibliografia
RozwińZwiń