Autorzy opublikowanych w numerze artykułów piszą m.in. o niemieckiej pedagogice kultury, próbie (re)konstrukcji pojęcia „ogłada”, ubóstwie dzieci, edukacji włączającej uczniów dotkniętych niepełnosprawnościami, a także o przyczynach, dla których nieletni stają się sprawcami czynów zabronionych. W dziale Materiały i sprawozdania z badań znajdują się teksty poświęcone selekcji uczniów u progu szkoły ponadpodstawowej, polsko-niemieckim badaniom kompetencji społecznych studentów, którzy przygotowują się do sprawowania opieki nad osobami starszymi czy autorskim badaniom dotyczącym wiedzy dzieci na temat pieniędzy.


Rok wydania2019
Liczba stron314
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaUniwersytet Warszawski
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  ARTYKUŁY
  Mirosław S. Szymański – Recepcja niemieckiej pedagogiki kultury w polskiej humanistyce    9
  Katarzyna Wrońska – Ogłada – nieobecny dyskurs w pedagogice. Próba (re)konstrukcji pojęcia    20
  Katarzyna Dworakowska – Sztuka bycia nikim, czyli o problemie odpodmiotowienia jako akcie oporu    39
  Anna Dąbrowska – O przydatności dla pedagogów diagnoz edukacyjnych w zakresie badania piśmienności młodzieży – uwagi na marginesie analizy dokumentacji egzaminów gimnazjalnych    53
  Elżbieta Litwin-Sondej – Spółdzielnia Marii Skłodowskiej-Curie a uniwersytety dziecięce    71
  Zbigniew Babicki – Wsparcie społeczne dziecka w sytuacji ubóstwa – przykład rwandyjski    87
  Jarosław Bąbka – Proinkluzyjne walory kapitału społecznego osób z niepełnosprawnością    104
  Karolina Gniazdowska – Edukacja włączająca – korzyści dla uczniów z niepełnosprawnością i bez niepełnosprawności    120
  Klaudia Chylińska, Magdalena Kękuś, Iwona Dudek, Malwina Szpitalak – Nieletni jako sprawca czynu zabronionego – determinanty niedostosowania społecznego    135
  Wojciech Swędzioł – Turystyka przygodowa jako kierunek kształcenia kadr dla turystyki    151
  Agnieszka Koszałka-Silska – Edukacja przygodowa z perspektywy krajów o bogatej tradycji outdoor & adventure education    170
  
  COLLOQUIA
  Patrizia Breil – Phenomenology in Pedagogical Settings. Overview of the current discourse on phenomenological pedagogy    183
  Anna Wileczek – Linguistic images of modern parenthood on parenting websites    197
  
  MATERIAŁY I SPRAWOZDANIA Z BADAŃ
  Marek Smulczyk, Roman Dolata, Artur Pokropek – Selekcja na progu szkoły ponadgimnazjalnej: merytokracja czy statusowy determinizm?    216
  Anna Kanios, Anna Bocheńska-Brandt – Profile kompetencji społecznych studentów przygotowujących się do sprawowania opieki nad osobami starszymi – badania
  polsko-niemieckie    237
  Renata Raszka – Potoczna wiedza dzieci na temat pieniędzy. Wnioski z badań własnych    255
  Witold Chmielewski – W trosce o polskość dzieci i młodzieży z okresu drugiej wojny światowej w Nowej Zelandii    272
  
  RECENZJE
  Jarosław Horowski – Piotr Magiera, Metateoria pedagogiki chrześcijańskiej    291
  Joanna Madalińska-Michalak – Zuzanna Zbróg, Wiedza pedagogiczna przyszłych nauczycieli w perspektywie teorii reprezentacji społecznych. Ujęcie dynamiczne    294
  Arleta Suwalska – Christine Broughan, Graham Steventon i Lynn Clouder (red.),
  Global perspectives on teaching excellence: A new era for higher education [Globalne perspektywy doskonałości w nauczaniu: Nowa era szkolnictwa wyższego]    301
  Noty o Autorach    306
  
  ARTICLES
  Mirosław S. Szymański – Reception of German cultural pedagogy in the Polish humanities    9
  Katarzyna Wrońska – Civility – a notion absent from pedagogical discourse. An attempt to (re)construct the concept    20
  Katarzyna Dworakowska – The art of being nobody    39
  Anna Dąbrowska – About the pedagogical usefulness of educational diagnoses regarding research on youth literacy – comments on the analysis of Polish
  middle school exams    53
  Elżbieta Litwin-Sondej – The Cooperative of Maria Skłodowska-Curie and children’s universities    71
  Zbigniew Babicki – Social support for children in a poverty situation – a Rwandan example    87
  Jarosław Bąbka – Post-inclusive values of social capital in terms of people with disabilities    104
  Karolina Gniazdowska – Inclusive education – benefits for students with and without disabilities    120
  Klaudia Chylińska, Magdalena Kękuś, Iwona Dudek, Malwina Szpitalak – Juvenile offenders – determinants of social maladjustment    135
  Wojciech Swędzioł – Adventure tourism as a direction of educating personnel for tourism    151
  Agnieszka Koszałka-Silska – Adventure education in countries with rich traditions of outdoor & adventure education    170
  
  COLLOQUIA
  Patrizia Breil – Phenomenology in pedagogical settings. Overview of the current discourse on phenomenological pedagogy    183
  Anna Wileczek – Linguistic images of modern parenthood on parenting websites    197
  
  MATERIALS AND RESEARCH REPORTS
  Marek Smulczyk, Roman Dolata, Artur Pokropek – Selection processes at the threshold of upper secondary school: meritocracy or status determinism    216
  Anna Kanios, Anna Bocheńska-Brandt – Social competence profiles of students preparing for caregiving of the elderly – a Polish-German study    237
  Renata Raszka – Children’s everyday knowledge of money. Research findings    255
  Witold Chmielewski – In an effort to preserve the polish identity of children and youth during the second world war in New Zealand    272
  
  REVIEWS
  Jarosław Horowski – Piotr Magiera, Metateoria pedagogiki chrześcijańskiej    291
  Joanna Madalińska-Michalak – Zuzanna Zbróg, Wiedza pedagogiczna przyszłych nauczycieli w perspektywie teorii reprezentacji społecznych. Ujęcie dynamiczne    294
  Arleta Suwalska – Christine Broughan, Graham Steventon and Lynn Clouder (Eds.), Global perspectives on teaching excellence: A new era for higher education    301
  Contributors to this issue    306
RozwińZwiń