POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Odzyskanie niepodległości a nauki pedagogiczne, to temat przewodni numeru. O wielorakich aspektach polskiego patriotyzmu, różnych wyzwaniach edukacyjnych stojących przed Polską po odzyskaniu niepodległości piszą historycy wychowania, kulturolodzy, pedagodzy ogólni oraz poloniści. Teksty pokazują interdyscyplinarność problematyki niepodległości w kontekście nauk pedagogicznych, zarówno 100 lat temu, jak i obecnie. W zeszycie obok artykułów naukowych zamieszczone zostały wspomnienia i refleksje dotyczące okresu odzyskania państwowości.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 314 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Kwartalnik Państwowej Wyższej Szkoły...
do koszyka
Kwartalnik Państwowej Wyższej Szkoły...
do koszyka
Kwartalnik Państwowej Wyższej Szkoły...
do koszyka
Kwartalnik Państwowej Wyższej Szkoły...
do koszyka
Spis treści
DWA SZKICE O POLSKIM PATRIOTYZMIE | |
Adam Fijałkowski – Polski patriotyzm i pedagogia Grunwaldu | 9 |
Piotr Zańko – Wielki sztandar narodowy | 20 |
ARTYKUŁY | |
Anna Wiłkomirska – Patriotyzm w czasach wolności – w stronę konstytucyjności, obywatelskości i etyczności | 31 |
Katarzyna Dormus – Rozwój koedukacyjnego średniego szkolnictwa ogólnokształcącego w okresie II Rzeczypospolitej | 44 |
Katarzyna Buczek – „Nie łzawe wspomnienia dawnych bojów, ale realna nauka z przeszłości”. O świętowaniu rocznicy niepodległości w szkołach II Rzeczypospolitej refleksji kilka | 56 |
Ryszard Ślęczka – Wychowanie młodzie¿y w krakowskich szkołach zawodowych w duchu patriotycznym i obywatelskim (1918–1939) | 72 |
Jacek Kulbaka – Szkolnictwo i kształcenie specjalne w Polsce. W perspektywie setnej rocznicy odzyskania niepodległości | 86 |
Magdalena Rzepka – Rola nauczyciela w wychowaniu moralnym w II Rzeczypospolitej na podstawie analizy treści „Przeglądu Pedagogicznego” (1918–1939) | 102 |
Michał Rauszer – Edukacja dla narodu. Chłopi a procesy narodowościowe | 124 |
Aneta Bołdyrew – Warunki i strategie działalności naukowej polskich akademiczek na niwie pedagogiki i psychologii w latach 1918–1939 | 140 |
Andrzej Kołakowski – „Ducha nie gaście” – treści wychowawcze na łamach nacjonalistycznych czasopism konspiracyjnych w Polsce w okresie II wojny światowej | 152 |
Andrzej Ciążela – Juwenilia Bogdana Suchodolskiego. Niepodległość jako wyzwanie moralne | 166 |
Rafał Marcin Leszczyński, Agnieszka Teresa Tys – Patriotyzm według Pawła Hulki--Laskowskiego | 178 |
Piotr Zańko – Pedagogie patriotyzmu | 190 |
COLLOQUIA | |
Bogusław Śliwerski – Pluralism of pedagogy in Poland | 212 |
MATERIAŁY I SPRAWOZDANIA Z BADAŃ | |
Ewa Wołoszyn – Dyskusja nad rola i zadaniami podręcznika szkolnego w Polsce w latach 1918–1939 | 234 |
Agnieszka Nowak-Łojewska, Wojciech Siegień – Wydobyte z ciszy – dziecięce narracje o świecie. Polsko-ukraińskie studium porównawcze | 245 |
Hanna Pułaczewska – „Niemiecka szkoła, polski dom”. Analiza wypracowań o udziale polskiej kultury i języka polskiego w życiu dzieci polskich emigrantów w Bawarii | 263 |
KRONIKA | |
Irena Wojnar, Adam Fijałkowski – Świadek historii... w stulecie odzyskania Niepodległości... – z Irena Wojnar rozmawia Adam Fijałkowski („Kwartalnik Pedagogiczny”) | 289 |
RECENZJA | |
Joanna Małgorzata Ogonowska – Dorota Żołądź-Strzelczyk, Izabela Gomułka, Katarzyna Kabacińska-Łuczak, Monika Nawrot-Borowska Dzieje zabawek dziecięcych na ziemiach polskich do początku XX wieku | 303 |
Noty o Autorach | 308 |