Twarz konfucjańska

"Lian" i "mian" w perspektywie chińskiego "self" relacyjnego

1 ocena

Format:

epub, mobi, pdf

KUP I POBIERZ

Format: epub, mobi, pdf

14,36  16,70 (-14%)

Najniższa cena z 30 dni: 16,70 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Rekonstrukcja modelu organizacyjnego społeczeństwa chińskiego, ze szczególnym uwzględnieniem wzorów kształtowania relacji społecznych. Omówienie najważniejszych pojęć etyki konfucjańskiej, zasady mechanizmu społecznej wymiany, a także innych terminów, mających wpływ na normy zachowań, sposób postrzegania świata oraz podstawowe strategie komunikacyjne. Na tak zarysowanej kulturowej matrycy opisano chińską twarz lian 臉 (twarz moralna) i mian 面 (twarz społeczna) – koncepcję centralną z perspektywy zinternalizowanej kontroli społecznej, najważniejszą symboliczną wartość chronioną i budowaną przez osoby działające w przestrzeni ról oraz więzi społecznych. Wskazanie różnice między modelami chińskim a zachodnim posłużyło lepszemu zrozumieniu obydwu społeczeństw.


Oprócz części dotyczącej chińskiej filozofii społecznej w tekście zawarto syntezę najważniejszych indygenicznych teorii dotyczących konfucjańskiego chińskiego społeczeństwa, które nie były dotychczas prezentowane polskiemu czytelnikowi.


Sam zamysł dotyczący struktury całości jest moim zdaniem znakomity. Dzięki niej całość zawierająca wywód, analizy, komentarze, informacje i exempla, służące rekonstrukcji modelu chińskiego społeczeństwa staje się spójna, przejrzysta i logiczna. A wiemy, że często lektura tego typu wielowarstwowych prac naukowych nastarcza sporo trudności związanych z koniecznością intelektualnego porządkowania różnorodnego materiału. (…) Jej walor naukowy mieści się także w zastosowaniu narzędzi metodologicznych i znajomości stanu wiedzy. Imponuje nie tylko metodologiczna rozwaga, bezbłędne dekodowane pojęć opisujących świat chińskich norm społecznych i strategii zachowań, ale i umiejętne korzystanie z bogatego dorobku badaczy zachodnich i chińskich (Z recenzji prof. Lidii Kasarełło)


The reconstruction of the organisational model of Chinese society, with particular reference to the models of forming social relations. The books explores the most important notions of Confucian ethics, the rules of social exchange as well as other terms which influence behavioural norms, perception of the world and basic communication strategies. A Chinese face lian 臉 (moral face) and mian 面 (social face) is described on this cultural matrix. It is a central notion from the perspective of internalised social control, the most important symbolic protected value, built by people in the space of social roles and bonds.


Rok wydania2021
Liczba stron188
KategoriaHistoria filozofii
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-4994-9
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  
  1. Relacje chińskie i ich konfucjańskie podstawy aksjologiczne    17
   1.1. Krocząc drogą środka zhong ਛ, dążyć do harmonii he 和 – tradycja ru 儒    17
  1.2. Xiao 孝 jako podstawa zachowań moralnych    22
  1.3. Ren 仁 jako ideał etyczny przejawiający się w relacjach    25
  1.4. Y i ⟵ jako sytuacyjna norma moralna, sprawiedliwość, prawość    27
  1.5. Li ⑥ jako norma obyczajowa, etykieta, rytuał    29
  1.6. Poczucie wstydu xiu/chi ⟮ᕯ jako wewnętrzna motywacja do właściwego postępowania    32
  1.7. Pięć podstawowych relacji społecznych wu lun 五倫,
  hierarchia, status i role społeczne z nim związane    34
  
  2. Charakterystyka tradycyjnego społeczeństwa chińskiego
  według Fei Xiaotonga    40
  2.1. Koncepcja „zróżnicowanego porządku” – chaxugeju
  差序格局    42
  2.2. Kontrola społeczna i „sieciowość” struktury społecznej    48
  2.3. Definicja chińskiego self    53
  
  3. Antropologia psychologiczna Francisa L.K. Hsu i jego koncepcja homeostazy psychospołecznej (PSH)    56
  3.1. Przeformułowanie pojęcia osobowości    57
  3.2. Psychosocjogram: człowiek – kultura i społeczeństwo    58
  3.3. Ren λ – chińska wizja człowieka oraz pojęcie homeostazy psychospołecznej    63
  3.4. Galileański i ptolemejski model człowieka – podstawowe różnice    66
  3.5. Egoizm a indywidualizm – perspektywa porównawcza    74
  
  4. Chiński relacjonalizm – w stronę teorii relacyjnej    77
  4.1. Self – orientacja „na relację”    77
  4.2. Perspektywa swój – obcy. Ziji ren 自己人 kontra wai ren 外人    80
  4.3. Self niezależne – self współzależne    84
  
  5. Guanxi 㑸ଥ i podstawowe pojęcia z zakresu chińskich
  interakcji społecznych: wymiary afektywno-normatywny
  i komunikatywny    93
  5.1. Guanxi 關係 – więzi i zasady podtrzymywania chińskich relacji społecznych    94
  5.2. Afektywno-normatywny wymiar chińskich interakcji: ganqing 感情, renqing 人情, bao 報    95
  5.2.1. Ganqing 感情 – uczucia / stopień afektywnej zażyłości    96
  5.2.2. Renqing 人情 – uczucia społeczne, przysługa,
  mechanizm wymiany    98
  5.2.3. Bao ႎ – zasada wzajemności    101
  5.3. Komunikatywny wymiar chińskich interakcji: han xu 含蓄, keqi 客氣, ting hua 聽話    106
  5.3.1. Han xu 含蓄 – mowa pośrednia    106
  5.3.2. Keqi 客氣 – uprzejmość    116
  5.3.3. Ting hua 聽話 – nastawienie na słuchanie    120
  
  6. Konfucjańska twarz lian (⤬) / mian (面)    128
  6.1. Poczucie twarzy – różne emocje w różnych relacjach    131
  6.2. Wyrażenia związane z konfucjańską twarzą moralną lian (⤬)    135
  6.3. Wyrażenia związane z konfucjańską twarzą społeczną mian (面)    151
  6.4. Lian i mian – wnioski końcowe    166
  6.5. Pozytywny i negatywny wpływ lian/mian na życie codzienne Chińczyków    169
  
  Podsumowanie    174
  Bibliografia    180
RozwińZwiń