POLECAMY
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf
Rekonstrukcja modelu organizacyjnego społeczeństwa chińskiego, ze szczególnym uwzględnieniem wzorów kształtowania relacji społecznych. Omówienie najważniejszych pojęć etyki konfucjańskiej, zasady mechanizmu społecznej wymiany, a także innych terminów, mających wpływ na normy zachowań, sposób postrzegania świata oraz podstawowe strategie komunikacyjne. Na tak zarysowanej kulturowej matrycy opisano chińską twarz lian 臉 (twarz moralna) i mian 面 (twarz społeczna) – koncepcję centralną z perspektywy zinternalizowanej kontroli społecznej, najważniejszą symboliczną wartość chronioną i budowaną przez osoby działające w przestrzeni ról oraz więzi społecznych. Wskazanie różnice między modelami chińskim a zachodnim posłużyło lepszemu zrozumieniu obydwu społeczeństw.
Oprócz części dotyczącej chińskiej filozofii społecznej w tekście zawarto syntezę najważniejszych indygenicznych teorii dotyczących konfucjańskiego chińskiego społeczeństwa, które nie były dotychczas prezentowane polskiemu czytelnikowi.
Sam zamysł dotyczący struktury całości jest moim zdaniem znakomity. Dzięki niej całość zawierająca wywód, analizy, komentarze, informacje i exempla, służące rekonstrukcji modelu chińskiego społeczeństwa staje się spójna, przejrzysta i logiczna. A wiemy, że często lektura tego typu wielowarstwowych prac naukowych nastarcza sporo trudności związanych z koniecznością intelektualnego porządkowania różnorodnego materiału. (…) Jej walor naukowy mieści się także w zastosowaniu narzędzi metodologicznych i znajomości stanu wiedzy. Imponuje nie tylko metodologiczna rozwaga, bezbłędne dekodowane pojęć opisujących świat chińskich norm społecznych i strategii zachowań, ale i umiejętne korzystanie z bogatego dorobku badaczy zachodnich i chińskich (Z recenzji prof. Lidii Kasarełło)
The reconstruction of the organisational model of Chinese society, with particular reference to the models of forming social relations. The books explores the most important notions of Confucian ethics, the rules of social exchange as well as other terms which influence behavioural norms, perception of the world and basic communication strategies. A Chinese face lian 臉 (moral face) and mian 面 (social face) is described on this cultural matrix. It is a central notion from the perspective of internalised social control, the most important symbolic protected value, built by people in the space of social roles and bonds.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 188 |
Kategoria | Historia filozofii |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-4994-9 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Twarz Agresji: Przyczyny, Sygnały i...
do koszyka
Twarz bestii
do koszyka
Twarz bestii
do koszyka
Twarz dla felixa
do koszyka
Twarz Egiptu
do koszyka
Twarz Grety di Biase
do koszyka
Twarz miłości
do koszyka
Twarz o zmroku
do koszyka
Twarz o zmroku
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 9 |
1. Relacje chińskie i ich konfucjańskie podstawy aksjologiczne | 17 |
1.1. Krocząc drogą środka zhong ਛ, dążyć do harmonii he 和 – tradycja ru 儒 | 17 |
1.2. Xiao 孝 jako podstawa zachowań moralnych | 22 |
1.3. Ren 仁 jako ideał etyczny przejawiający się w relacjach | 25 |
1.4. Y i ⟵ jako sytuacyjna norma moralna, sprawiedliwość, prawość | 27 |
1.5. Li ⑥ jako norma obyczajowa, etykieta, rytuał | 29 |
1.6. Poczucie wstydu xiu/chi ⟮ᕯ jako wewnętrzna motywacja do właściwego postępowania | 32 |
1.7. Pięć podstawowych relacji społecznych wu lun 五倫, | |
hierarchia, status i role społeczne z nim związane | 34 |
2. Charakterystyka tradycyjnego społeczeństwa chińskiego | |
według Fei Xiaotonga | 40 |
2.1. Koncepcja „zróżnicowanego porządku” – chaxugeju | |
差序格局 | 42 |
2.2. Kontrola społeczna i „sieciowość” struktury społecznej | 48 |
2.3. Definicja chińskiego self | 53 |
3. Antropologia psychologiczna Francisa L.K. Hsu i jego koncepcja homeostazy psychospołecznej (PSH) | 56 |
3.1. Przeformułowanie pojęcia osobowości | 57 |
3.2. Psychosocjogram: człowiek – kultura i społeczeństwo | 58 |
3.3. Ren λ – chińska wizja człowieka oraz pojęcie homeostazy psychospołecznej | 63 |
3.4. Galileański i ptolemejski model człowieka – podstawowe różnice | 66 |
3.5. Egoizm a indywidualizm – perspektywa porównawcza | 74 |
4. Chiński relacjonalizm – w stronę teorii relacyjnej | 77 |
4.1. Self – orientacja „na relację” | 77 |
4.2. Perspektywa swój – obcy. Ziji ren 自己人 kontra wai ren 外人 | 80 |
4.3. Self niezależne – self współzależne | 84 |
5. Guanxi 㑸ଥ i podstawowe pojęcia z zakresu chińskich | |
interakcji społecznych: wymiary afektywno-normatywny | |
i komunikatywny | 93 |
5.1. Guanxi 關係 – więzi i zasady podtrzymywania chińskich relacji społecznych | 94 |
5.2. Afektywno-normatywny wymiar chińskich interakcji: ganqing 感情, renqing 人情, bao 報 | 95 |
5.2.1. Ganqing 感情 – uczucia / stopień afektywnej zażyłości | 96 |
5.2.2. Renqing 人情 – uczucia społeczne, przysługa, | |
mechanizm wymiany | 98 |
5.2.3. Bao ႎ – zasada wzajemności | 101 |
5.3. Komunikatywny wymiar chińskich interakcji: han xu 含蓄, keqi 客氣, ting hua 聽話 | 106 |
5.3.1. Han xu 含蓄 – mowa pośrednia | 106 |
5.3.2. Keqi 客氣 – uprzejmość | 116 |
5.3.3. Ting hua 聽話 – nastawienie na słuchanie | 120 |
6. Konfucjańska twarz lian (⤬) / mian (面) | 128 |
6.1. Poczucie twarzy – różne emocje w różnych relacjach | 131 |
6.2. Wyrażenia związane z konfucjańską twarzą moralną lian (⤬) | 135 |
6.3. Wyrażenia związane z konfucjańską twarzą społeczną mian (面) | 151 |
6.4. Lian i mian – wnioski końcowe | 166 |
6.5. Pozytywny i negatywny wpływ lian/mian na życie codzienne Chińczyków | 169 |
Podsumowanie | 174 |
Bibliografia | 180 |