INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
W pierwszej połowie siedemnastego stulecia Descartes należał jeszcze nie tyle do grona postępowych medyków, co raczej wizjonerów i planistów, torujących dla przyszłych pokoleń drogę prowadzącą do wyzwolenia od niedogodności nietrwałego ciała, której przeznaczeniem było nawiązanie przez człowieka ściślejszych relacji z całą przyrodą. To bowiem jest przewidywanym skutkiem działań z zakresu nauk, do których należą rozwiązania medyczne, że uzdrowione ciało ludzkie, nigdy nie będąc izolowane i stanowiąc genetycznie część całego materialnego uniwersum, ma zostać z nim lepiej zintegrowane. To owa nieograniczona fizyczna rozciągłość, której wspomniane ciało jest tylko fragmentem, stanowi dla Descartes’a jedyne pewne pole jego działań jako rzeczy myślącej. Mówiąc w skrócie: jako taka, dusza ludzka, z uwagi na swe naturalne uposażenie, jest zobowiązana do poświęcenia swojego czasu i zdolności na zaznajomienie się z warunkami umożliwiającymi przedłużanie zdrowia i życia materii, z jaką została połączona. Zjednoczona zaś jest z ciałem konkretnego człowieka, którego żywotne interesy zostają odtąd rozpoznane jako dające się szacować oraz diagnozować w pytaniu o to, jak się ów „człowiek cielesny” czuje. Dodajmy jeszcze jedno. Otóż, od chwili, kiedy możemy o sobie powiedzieć, że odczuwamy swoje ciało i się z nim utożsamiamy, przestaje ono być częścią materialnie rozumianego wszechświata, a zaczyna być naszą, palącą nas sprawą; tym, co określa nosze miejsce w przestrzeni tego świata, ale nie jako rzecz posiadającą rozmiary, lecz jako materię specyficznie odczutą, odczutą aż do bólu. W tym związku człowiek nie tylko nie łączy się już z resztą przedmiotów, ale nawet z którymkolwiek z innych ludzi. Jest sobie dany bez jakichkolwiek zapośredniczeń, ale dokonuje się to w objęciu wszechogarniającego go cierpienia, z którego może go uwolnić znający tajniki natury ciała lekarz.
Ze Wstępu: Dlaczego medycyna?
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 230 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-309-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Cogito 19/2015
do koszyka
Cogito 21/2015
do koszyka
Cogito 5/2015
do koszyka
Cogito 20/2015
do koszyka
Cogito 16/2015
do koszyka
Cogito 13/2015
do koszyka
Cogito 1/2015
do koszyka
Cogito 24/2015
do koszyka
Cogito 4/2015
do koszyka
Spis treści
Wstęp. Dlaczego medycyna? | 11 |
CZĘŚĆ I. Problematyka przyrody, życia oraz cielesności w kartezjanizmie | 33 |
Rozdział I. Fizykalne aspekty zagadnienia życia w filozofii kartezjańskiej | 35 |
Rozdział II. Konsekwencje braku duszy w przyrodzie | 75 |
Rozdział III. Trzy aspekty przejawiania się istoty życia a skuteczność medycyny | 97 |
– Życie polega na cieple obecnym w sercach zwierząt | 98 |
– Życie jest właściwością inteligencji | 114 |
– Życie realizuje się w związku duszy z ciałem | 130 |
Rozdział IV. Podsumowanie części pierwszej i określenie stanowiska Descartes’a | 155 |
CZĘŚĆ II. Podstawy medycyny kartezjańskiej, jej metoda i przedmiot | 169 |
Rozdział I. Metodologia nauk medycznych w świetle filozofii Descartes’a | 171 |
Rozdział II. Medycyna i jej treść, anatomia | 197 |
Rozdział III. Traktaty anatomiczno-medyczne Descartes’a – Clerselier i De La Forge | 227 |
Rozdział IV. Wkład Louisa De La Forge’a w opracowanie anatomii i medycyny kartezjańskiej | 243 |
Rozdział ostatni. Etyka jako ekspresja porządku cielesności | 301 |
Zakończenie | 317 |
Bibliografia | 329 |
Indeks | 335 |
Summary | 341 |