POLECAMY
-20%
Redakcja:
Format:
Autorki i Autorzy niniejszej publikacji opowiadają o roli dziedzictwa kultury we współczesnych muzeach i instytucjach sztuki, a także w organizacjach niekojarzących się bezpośrednio z kulturą, ale w których odgrywa ona ważną rolę w określaniu tożsamości i wyznaczaniu etosu. Większość Autorek i Autorów jest związana z Wydziałem Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego jako pracowniczki i pracownicy, doktorantki i doktoranci, studentki i studenci, ale do naszego wspólnego projektu dołączyli również badacze i badaczki z innych ośrodków, od Gdańska i Warszawy po Wielką Brytanię. Redaktorzy są pracownikami UJ, zajmują się zarządzaniem w kulturze w teorii, a Łukasz Gaweł – także w praktyce. W czasie wolnym są zaś pasjonatami kultury, dla których dzień bez teatru lub muzeum jest dniem straconym.
Wszystkie badania prowadzono za pomocą metod etnograficznych. Opisane przypadki zostały przedstawione w sposób jak najbardziej autentyczny i zbliżony do praktyki, z jednoczesnym zachowaniem dystansu i zaangażowania, co sprawia, że są żywe i wciągające dla Czytelnika, który może rozpatrywać różne warianty rozwiązań. Każdy rozdział zawiera opis przypadku oraz charakterystykę organizacji, ludzi, zwyczajów i sposobu, w jaki dorobek kultury przejawia się w każdym z opisywanych miejsc.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 270 |
Kategoria | Antropologia kulturowa |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-9802-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Etnografie biomedycyny
do koszyka
Ruchome etnografie
do koszyka
Etnografia
do koszyka
Etnografia dla terapeutów
do koszyka
Etnografia globalnego kapitalizmu
do koszyka
Edukacyjne prowokacje Wykorzystanie...
do koszyka
Między etnografią a sztuką
do koszyka
Spis treści
Łukasz Gaweł, Monika Kostera: Wstęp. Etnografie, organizacje i kultura | 7 |
Część I. Instytucje kultury 15 | |
Łukasz Gaweł: Zaginiony świat – edukacja muzealna a proces zarządzania dziedzictwem kulturowym | 17 |
Elizabeth Carnegie, Jerzy Kociatkiewicz: Okupacja Krainy Gdziekolwiek. Muzea historii najnowszej i zwiedzający je turyści | 33 |
Paweł Krzyworzeka: Niszczycielski powiew świeżości w muzeum | 53 |
Bogna Halska-Pionka, Krzysztof Kula: Muzyczne arboretum – colere w instytucjach kultury | 63 |
Agnieszka Całek: Muzeum jako narzędzie w procesie opowiadania transmedialnego o trudnym dziedzictwie. Przypadek Fabryki Schindlera w Krakowie | 77 |
Justyna Ryś, Alicja Wróbel, Dorota Żak, Michał Grzyska: „Wszyscy gramy do jednej bramki”. Zarządzanie dziedzictwem na przykładzie teatru publicznego | 91 |
Jarosław Klaś: Zarządzanie poprzez animację – dziedzictwo kulturowe w centrach, ośrodkach i domach kultury | 99 |
Bartosz Sławecki, Maciej Ławrynowicz: Gromadzić i upowszechniać – odkrywanie procesu kształtowania tożsamości kolekcji i czytelni komiksów pewnej biblioteki uniwersyteckiej | 117 |
Michał Murzyn: Wartości w zarządzaniu muzeum | 135 |
Część II. Dziedzictwo kultury na obrzeżach instytucji | 147 |
Marta Połeć: Kto dba o występy uliczne? Niematerialne dziedzictwo w aktywności artystów ulicznych | 149 |
Bartosz Kożuch, Wojciech Wychowaniec: Taniec w okowach biurokracji | 165 |
Anna Góral: Zarządzanie dziedzictwem – o paradoksie planowania przeszłości | 177 |
Aleksandra Abramczyk, Dagmara Bator, Kamil Leśniak: Rynek doznań na przykładzie juwenaliów | 189 |
CZĘŚĆ III. Przenikanie: kultura w życiu codziennym organizacji 205 | |
Jowita Tenderowicz, Karolina Wiecheć: Firmy rodzinne – przeżytek czy skuteczna strategia organizacji w przekazywaniu pałeczki dziedzictwa ludzkich wartości? | 207 |
Bożena Freund, Aleksandra Radwan: „Jest tyle uczuć, ile serc” – etnografia oddziału klinicznego pewnego szpitala | 221 |
Marta Szeluga-Romańska: Żeby zwyczaj nie umarł | 237 |
Bibliografia | 249 |
Autorzy | 265 |