POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf
W świecie kultury muzułmańskiej, gdzie teatr nie zdołał wytyczyć sobie niezależnego miejsca wśród dziedzin sztuki, to właśnie ustność/oralność zrekompensowała jego brak wśród sztuk performatywnych.
Turecki "meddah" rozwinął się pomiędzy wiekiem XI a XIX z formy opowiadacza w epicki teatr jednego aktora, pozostając w zgodzie z zasadami życia koczowniczego. Włączając elementy tradycji środkowoazjatyckiego szamana, starotureckiego pieśniarza epickiego "ozan" i arabskiego "maddaha" oraz tradycję perskiego opowiadacza "Księgi królewskiej. Szahname", przyjął także środki teatralne i dramatyczne.
Jako forma artystyczna łączy sztukę opowiadania z ludowym teatrem tradycyjnym. Zaadoptowana w formie „widowiska narracyjnego” sztuka opowiadania zyskała uznaną pozycję na współczesnych scenach teatrów offowych, sprawdzając się z sukcesem w projektach międzykulturowych i interdyscyplinarnych. W kontekście omawianych tradycji ustnych kręgów kultur ałtajskiego i Bliskiego Wschodu potencjał performatywny sztuki opowiadania stanowi dla współczesnych artystów źródło inspiracji, oferując wzór modelu interaktywnego, równouprawniającego widza i artystę.
The monograph explores performative potential of narrative art in oral traditions of Altai and Middle Eastern culture. Turkish "meddah" inspires contemporary artists, offering an active model, equal for both the artist and the audience. As an artistic form it developed between the 11th and 19th century. It unites epic theatre of one actor with the elements of tradition of a nomadic narrator, Central Asian shaman, epic singer "ozan", Arabic "maddah" and the Persian tradition of the narrator of "The Shahnameh".
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 394 |
Kategoria | Historia sztuki |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-4676-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Turecki honor
do koszyka
Turecki honor
do koszyka
Turecki - Kurs podstawowy
do koszyka
Turecki Kurs podstawowy mp3
do koszyka
Język turecki
do koszyka
Język turecki
do koszyka
Turecka rozkosz
do koszyka
Turecka rozkosz
do koszyka
Spis treści
Nota transkrypcyjna | 10 |
Wprowadzenie | 11 |
Rozdział 1. Ustność – oralność | 19 |
1.1. Czym jest ustność? | 19 |
1.2. Model kultury pisma i model kultury oralnej czy model kultury mieszanej? | 23 |
1.3. Meddahowanie (meddahlık) jako forma sztuki | |
opowiadania | 38 |
1.4. Użycie formuły w sztuce opowiadania meddaha | 55 |
Rozdział 2. Tradycje epickie i sztuka opowiadania na Bliskim Wschodzie oraz u ludów tureckich Azji Centralnej | 83 |
2.1. Opowiadacze księgi | 83 |
2.2. Perska tradycja opowiadania | 96 |
2.3. Arabska tradycja opowiadania | 117 |
2.4. Tradycja epicka i sztuka opowiadania u ludów | |
tureckich Azji Centralnej i Azji Mniejszej | 127 |
Rozdział 3. Opisy występów opowiadaczy w relacjach | |
podróżników | 158 |
Rozdział 4. Zarys historii formy meddaha | 176 |
Rozdział 5. Repertuar meddaha | 187 |
5.1. Wątki repertuarowe | 187 |
5.2. Baśń oraz Księga tysiąca i jednej nocy jako źródło | |
repertuaru meddaha | 191 |
5.3. Świat przedstawiony w opowieściach meddahów | 196 |
5.4. Styl i język meddaha | 199 |
Rozdział 6. Rozwój formy opowiadania w stronę | |
teatralności | 201 |
6.1. Elementy widowiskowe w tradycyjnej epice ustnej | 201 |
6.2. Transformacja opowiadacza w aktora | 202 |
6.3. Rozwój środków wyrazu meddaha | 204 |
6.4. Dramatyzacja opowiadania | 205 |
6.5. Tekst spisany a wykonywany | 207 |
Rozdział 7. Teatr meddaha | 220 |
7.1. Teatr słowa i dźwięku | 220 |
7.2. Rekwizyty teatru meddaha | 223 |
7.3. Taklit – aktorska imitacja | 225 |
7.4. Improwizacja | 234 |
7.5. Konstrukcja seansu | 236 |
7.6. Miejsce występów i organizacja przestrzeni | 340 |
7.7. Relacja opowiadacz–widz | 243 |
7.8. Dygresja jako szczególna forma relacji pomiędzy | |
opowiadaczem i widzem | 250 |
Rozdział 8. Sztuka meddaha w kontekście współczesnych | |
konwencji teatralnych | 256 |
8.1. Meddah a aktor Brechta | 256 |
8.2. Efekt obcości a deziluzja w sztuce opowiadania | |
meddaha | 259 |
8.3. Konwencja teatru meddaha a komedia stand-up | 264 |
8.4. Próba porównania konwencji teatru meddaha ze | |
współczesną formą monodramu | 270 |
Rozdział 9. Narracja w stylu meddaha we współczesnej | |
dramaturgii tureckiej | 272 |
9.1. Przykłady narracji opowiadacza w formach | |
widowiskowych | 272 |
9.2. Widowisko narracyjne meddaha | 277 |
9.3. Rodzaj narratora i autonarracja w teatrze meddaha | 279 |
9.4. Przykłady wykorzystania narracji meddaha we współczesnej dramaturgii tureckiej | 283 |
Rozdział 10. Miejsce sztuki meddaha we współczesnej | |
kulturze tureckiej | 303 |
10.1. Przykłady meddahowania we współczesnym teatrze | |
tureckim | 303 |
10.2. Meddah w telewizji i w filmie | 319 |
Rozdział 11. Edukacyjna i terapeutyczna rola | |
opowiadacza | 326 |
Wnioski końcowe | 335 |
Aneks | |
Wywiad z Erolem Günaydınem | 342 |
Słowniczek | 352 |
Bibliografia | 355 |
Indeks nazwisk | 374 |
Spis ilustracji | 380 |
Ilustracje | 383 |