Za drzwiami oddziału

Badania etnograficzne w szpitalu

1 opinia

Format:

ibuk

Książka jest rezultatem kilkumiesięcznych badań etnograficznych prowadzonych w trzech oddziałach szpitalnych. Omówiono w niej realia pracy i trudności, z jakimi mierzą się pracownicy szpitala, a które często są niezauważalne dla pacjentów i ich rodzin. Ukazano zakulisowy świat placówki medycznej, gdzie następuje wzajemne uzgadnianie znaczeń i kontekstów wykonywanej pracy, a także przybliżono organizacyjną codzienność widzianą oczami przedstawicieli personelu medycznego.
Z perspektywy etnografii organizacji, oddając głos swoim badanym, autorki przeanalizowały specyfikę oddziału jako organizacji, społecznie konstruowaną przestrzeń, style kierowania, proces komunikowania pomiędzy przedstawicielami personelu medycznego oraz niepewność i emocje, jakich doświadczają reprezentanci zawodów medycznych. Publikacja jest jednym z nielicznych polskich etnograficznych opracowań uwarunkowań i kontekstów pracy w oddziałach szpitalnych. Polecana jest przede wszystkim menedżerom zarządzającym placówkami ochrony zdrowia, ale również praktykom zajmującym się komunikowaniem w medycynie, wspierającym i szkolącym pracowników ochrony zdrowia w zakresie pracy z emocjami oraz zarządzania zespołem medycznym.


Rok wydania2020
Liczba stron154
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-144-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    7
  
  Rozdział 1. Etnografia organizacji – kilka słów o metodologii badania    13
  1.1. O badaniu    13
  1.2. Charakterystyka badanych oddziałów    13
  1.3. Podejście metodologiczne    16
  1.4. Badanie etnograficzne    17
  1.5. Zastosowane techniki gromadzenia danych    19
  1.6. Zastosowane techniki analizy danych    21
  
  Rozdział 2. Szpital jako organizacja społeczna    25
  2.1. Wstęp    25
  2.2. System ochrony zdrowia i specyfika szpitali w Polsce    28
  2.3. Szpital jako organizacja formalna a realia jego funkcjonowania    33
  2.4. Specyfika pracy w szpitalu    36
  2.5. Podsumowanie    37
  
  Rozdział 3. Społeczne konstruowanie przestrzeni szpitala    39
  3.1. Wstęp    39
  3.2. Przestrzeń organizacyjna    40
  3.3. Krótka charakterystyka przestrzeni badanych oddziałów    42
  3.3.1. Oddział intensywnej terapii    43
  3.3.2. Oddział neurochirurgii     44
  3.3.3. Oddział laryngologii    46
  3.4. Przestrzeń opanowana vs. przestrzeń jako źródło zakłóceń    48
  3.5. Kontrola nad przestrzenią i możliwość bycia niedostępnym    50
  3.6. Mobilność i komunikacja    53
  3.7. Praktyki adaptacyjne – dostosowanie przestrzeni vs. dostosowanie się do przestrzeni     55
  3.8. Podsumowanie    57
  
  Rozdział 4. Styl kierowania a współpraca personelu    61
  4.1. Wstęp    61
  4.2. Wybrane style kierowania – charakterystyka i typy    62
  4.3. Autokratyczno-dyrektorski i „matczyny” styl kierowania w oddziale intensywnej terapii     67
  4.4. Paternalizm wysokiej klasy eksperta i elastyczne organizowanie – styl kierowania w oddziale neurochirurgii    71
  4.5. Ugodowa autokratka oraz misjonarska biurokratka – styl kierowania w oddziale laryngologii    73
  4.6. Podsumowanie    77
  
  Rozdział 5. Uwarunkowania procesu komunikowania    81
  5.1. Wstęp    81
  5.2. Proces komunikowania    82
  5.3. Personel lekarski – sposoby komunikacji    84
  5.4. Personel pielęgniarski i salowe – sposoby komunikacji    86
  5.5. Czynniki warunkujące proces komunikacji w oddziałach szpitalnych    89
  5.5.1. Płeć i wiek    90
  5.5.2. Ubiór    91
  5.6. Sposób zorganizowania oddziału a procesy komunikowania    92
  5.7. Żarty jako specyficzny element komunikacji    95
  5.8. Personel lekarski a nadmiar informacji    98
  5.9. Podsumowanie    99
  
  Rozdział 6. Niepewność w pracy lekarzy    101
  6.1. Wstęp    101
  6.2. Koncepcje niepewności w pracy medycznej    102
  6.3. Przyczyny pracy w warunkach niepewności    103
  6.4. Proces zarządzania niepewnością i strategie asekuracyjne    109
  6.5. Podsumowanie    112
  
  Rozdział 7. Emocje w pracy personelu medycznego    115
  7.1. Wstęp    115
  7.2. Słów kilka o emocjach    117
  7.3. Czynniki wywołujące emocje – źródła emocji w pracy personelu medycznego    118
  7.3.1. Pierwszy pacjent i pierwszy zgon    118
  7.3.2. Organizacja pracy a obciążenie emocjonalne    123
  7.3.3. Status i władza jako źródło emocji    127
  7.4. Podsumowanie    131
  
  Zakończenie    133
  
  Bibliografia    143
RozwińZwiń