INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
Jest to wartościowa poznawczo i oparta na rzetelnych rozpoznaniach źródłowych rozprawa, która w zdyscyplinowany (pod względem formalnym i metodologicznym) sposób przedstawia wizje życia teatralnego kreowane przez trzy czasopisma branżowe ukazujące się w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia.
Nadal brakuje opracowań dotyczących dziejów krytyki teatralnej w ostatnich latach trwania PRL. Książka Pani Joanny Królikowskiej świetnie pokazuje społeczno-polityczne uwikłania redaktorów naczelnych, ich zmagania z cenzurą, a także sieć napięć polityczno-towarzyskich, które odciskały piętno na indywidualnych strategiach pisarskich i krytycznych. Publikacja jest ciekawą i inspirującą propozycją uzupełniającą dotychczasowy stan wiedzy na temat życia społeczno-kulturalnego w Polsce w latach osiemdziesiątych XX stulecia. Postawa badawcza, wolna od przekonania o możliwości stworzenia „obiektywnego”, opartego na „prawdzie” i ponadjednostkowego obrazu przeszłej rzeczywistości, wymaga precyzyjnego warsztatu badawczego związanego m.in. z krytyką źródeł. W tym przypadku Autorka wykazała się sporymi umiejętnościami.
Z recenzji prof. dr. hab. Krzysztofa Kurka
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 206 |
Kategoria | Medioznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-050-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Rzeczywistość
do koszyka
Rzeczywistość i zapis
do koszyka
Rzeczywistość i zmyślenie. Światy...
do koszyka
Rzeczywistość komponowana
do koszyka
Rzeczywistość mityczna Słowian...
do koszyka
Rzeczywistość: nasz przyjaciel czy wróg?
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział I. Fakty, czyli co wiadomo „na pewno” | 15 |
1.1. Redagowali, pisali, wydawali | 16 |
1.2. Teatr, jaki był | 23 |
Rozdział II. Trzy czasopisma – trzy teatry? | 27 |
2.1. „Teatr”: pesymistyczny obraz z optymistycznym akcentem | 28 |
2.1.1. Czy teatr jest produktem, a widz klientem? | 31 |
2.1.2. Jaka płaca, taka praca (albo na odwrót)? | 38 |
2.1.3. Teatry „A” i teatry „B” | 44 |
2.1.4. A może jednak wolny rynek? | 48 |
2.2. A ty mnie na wyspy szczęśliwe zawieź, czyli „Dialogu” ucieczka od PRL | 51 |
2.2.1. Teatr i przymierze | 53 |
2.2.2. Co dalej z przymierzem? | 59 |
2.2.3. Metakomentarz zamiast „osobofotela” | 66 |
2.3. „Scena”: zwrot ku prowincji i popkulturze | 74 |
2.3.1. W terenie | 75 |
2.3.2. Gdy w teatrze kryzys, triumfuje muzyka | 82 |
Rozdział III. „Zna pani tę historię? Nie znam” (czyli rozmowy o przeszłości) | 85 |
3.1. Redaktorzy naczelni – postawy i nastroje | 86 |
3.2. Redakcje i ich strategie | 95 |
3.3. Gry z cenzurą | 109 |
3.4. Życie teatralne – weryfikacja | 114 |
3.5. Zawsze tu i zawsze tak | 127 |
(Nie)zakończenie | 129 |
Rozmowa z Izabellą Cywińską | 135 |
Rozmowa z Małgorzatą Dziewulską | 139 |
Rozmowa ze Sławomirą Łozińską | 143 |
Rozmowa z Januszem Majcherkiem | 147 |
Rozmowa z Tadeuszem Nyczkiem | 155 |
Rozmowa z Barbarą Osterloff | 161 |
Rozmowa z Krzysztofem Sielickim | 169 |
Rozmowa z Jackiem Sieradzkim | 177 |
Rozmowa z Małgorzatą Szpakowską | 183 |
Rozmowa z Lechem Śliwonikiem | 189 |
Bibliografia | 197 |
Indeks nazwisk | 203 |