POLECAMY
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
Tajemnica Dworca Tokio to z pewnością książka godna polecenia. Całość napisana jest klarownym językiem oraz cechuje się wysokim poziomem merytorycznym. Autorka wykazuje się dużą wiedzą teoretyczną (popartą bogatą literaturą przedmiotu) oraz praktyczną (wyniesioną z pobytów w Japonii), a ponadto wprowadza na grunt polskiej humanistyki i nauk społecznych nowe, nieznane dotąd szerzej pojęcie sakariby służące interpretacji kultury japońskiej. Wszystkie te przymioty sprawiają, że monografia ta będzie stanowiła cenne źródło zainteresowania nie tylko dla japonistów, lecz także dla licznych ekspertów (socjologów, antropologów, historyków, politologów) zajmujących się problematyką miasta – urban studies – i miejsca dworca kolejowego w tej tematyce.
z recenzji dr. Jacka Splisgarta
Beata M. Kowalczyk – japonistka i socjolożka, pracuje w Instytucie Bliskiego i Dalekiego Wschodu na Uniwersytecie Jagiellońskim. Absolwentka Uniwersytetu Tokijskiego, Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytetu Paris 1 Panthe´on-Sorbonne. Bada kulturę społeczeństwa japońskiego oraz kariery zawodowe w świecie sztuki widziane w perspektywie lokalnej i transnarodowej.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 124 |
Kategoria | Antropologia kulturowa |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-65390-43-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wprowadzenie. | |
Dworzec Tokio w perspektywie performatywnej | 7 |
Kilka słów o metodzie | 9 |
Sakariba jako kategoria performatywna. Ramy teoretyczne | |
i pojęcia emiczne | 11 |
Struktura książki | 19 |
Rozdział 1. | |
Sakariba. Społeczne konstruowanie przestrzeni w Japonii | 23 |
Definicja słownikowa | 24 |
Ginza i Ryōgoku. Dwa modele rozwoju sakariby w Tokio | 26 |
Historia badań społecznych nad zjawiskiem sakariby | 30 |
Działanie aktorów w czasoprzestrzeni . Teoria sakariby | |
Yoshimiego Shun’yi | 37 |
Modernizacja okresu Meiji. Historyczne tło rozwoju | |
współczesnej sakariby | 40 |
Rozdział 2. | |
Dworzec Tokio. Historia miejsca | 46 |
Eki – „miejsce odpoczynku”, czyli prototyp japońskiego dworca | 46 |
Plan budowy Stacji Centralnej | 48 |
Tokyo Station City – rewitalizacja symbolicznego centrum miasta | 61 |
Rozdział 3. | |
Społeczno-polityczny spór o Dworzec Tokio | 65 |
Kobiety w obronie Dworca z czerwonej cegły | 66 |
Dworzec Tokio jako część dziedzictwa narodowego i sakariba. | |
Działanie władz państwowych | 71 |
Rozdział 4. | |
Dworzec Tokio jako sakariba. Struktura mise-en-scene | 76 |
Przestrzeń bez końca. Topografi a sakariby na stacji Tokio | 77 |
Czas „pomiędzy” – czas wiecznego święta . Analiza czasu sakariby | |
na Dworcu Tokio | 86 |
Rozdział 5. | |
Dworzec Tokio jako sakariba. Działania i aktorzy | |
w mise-en-scene | 95 |
Mise-en-scene jako zabawa | 96 |
Turyści, łowcy wrażeń i off -duty sarari(wo)men. Aktorzy, ich role | |
i typy działania | 97 |
Wszyscy jesteśmy turystami | 102 |
Aktorzy w relacjach. Współdziałanie na sakaribie | 104 |
Zakończenie | 110 |
Streszczenie | 116 |
Bibliografia | 117 |
Indeks nazwisk | 122 |