INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
Publikacja stanowi socjologiczną ilustrację codziennego życia i doświadczania macierzyństwa przez pary kobiet, które wspólnie podjęły decyzję o powiększeniu rodziny za sprawą sztucznego zapłodnienia. Przedstawiono proces nadawania przez nie znaczeń nowym rolom i wzorom funkcjonowania w społeczeństwie polskim, które nieustannie projektują, wcielają w życie, a następnie weryfikują w toku kolejnych interakcji. Poddane analizie przypadki składają się na historie rodzin, które – choć obecne i dostrzegalne w przestrzeni społecznej – zdają się pozostawać konceptualnie niewidzialne.
Książka jest adresowana do osób zainteresowanych problematyką macierzyństwa nieheteronormatywnego, w szczególności do socjologów, psychologów (w tym dziecięcych), doradców rodzinnych i mediatorów, a także decydentów w dziedzinie prawa, zwłaszcza rodzinnego.
„Największym walorem publikacji jest ukazanie sytuacji rodzin nieheteronormatywnych we współczesnej Polsce, wraz ze specyfiką kontekstu społeczno-kulturowego charakterystycznego dla naszego kraju. Ten bardzo trudny, delikatny temat jest opracowany przez Autorkę z wnikliwością i empatią, a jednocześnie w sposób obiektywizujący i rzetelny. Monografia, obok niewątpliwego waloru naukowego, ma także ogromny ładunek edukacyjny. Dzięki niej osoby niezorientowane w specyfice badanych rodzin mogą zdobyć wiedzę ugruntowaną w badaniach naukowych”.
Z recenzji prof. dr hab. Elżbiety Zakrzewskiej-Manterys
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 226 |
Kategoria | Socjologia miasta i wsi |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8142-963-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Dwie bajki
do koszyka
Dwie bajki
do koszyka
Dwie dekady wolności
do koszyka
Dwie drogi
do koszyka
Dwie drogi
do koszyka
Dwie Drogi
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Część I. Teoretyczne i metodologiczne podstawy badania | 15 |
1. Perspektywa interpretatywna jako rama teoretyczna | 17 |
1.1. Założenia i implikacje symbolicznego interakcjonizmu | 18 |
1.2. „Norma”, „normalizowanie”, „normalność” | 21 |
1.3. Społeczne wytwarzanie piętna i radzenie sobie ze stygmatem | 26 |
2. Problematyzowanie macierzyństwa dwóch kobiet | 31 |
2.1. „Jesteśmy rodziną, bo tak zdecydowałyśmy” | 32 |
2.2. Macierzyństwo nieheteronormatywne jako przedmiot badań | 35 |
2.3. Wydobywanie głosu matek na powierzchnię – o tematycznym obszarze badań realizowanych w Polsce | 40 |
3. Matki biologiczne i niebiologiczne – opis badanej zbiorowości | 43 |
3.1. Przedmiot i cel badania | 43 |
3.2. Charakterystyka badanej zbiorowości i dobór przypadków | 49 |
4. Metodologia badania | 61 |
4.1. Metodologia teorii ugruntowanej jako strategia badawcza – charakterystyka ogólna | 63 |
4.2. Techniki gromadzenia danych | 67 |
4.2.1. Wywiad swobodny – możliwości i ograniczenia | 68 |
4.2.2. Specyfika organizacji i przebiegu wywiadów | 70 |
4.2.3. Obserwacja | 76 |
4.2.4. Wykorzystanie fotografii w badaniu | 78 |
5. Pomiędzy zaangażowaniem a neutralnością – etyczne aspekty badania | 83 |
Część II. Macierzyństwo nieheteronormatywne – doświadczenia, działania, znaczenia, konteksty | 89 |
6. Heteronormatywność jako rama działań i znaczeń | 91 |
6.1. Poszukiwanie środka wyrazu. | 91 |
6.2. Dosycanie „kategorii problemowych” – kilka słów o budowaniu i spalaniu mostów znaczeniowych | 96 |
6.3. Jestem problemem versus mam problem – o kontekstualnym „ramowaniu” znaczeń | 101 |
6.4. Wnioski | 104 |
7. Myślenie o powiększeniu rodziny w kategoriach możliwości | 107 |
7.1. Lata pod znakiem „czy” | 108 |
7.2. Mieć dziecko a być matką – budowanie poczucia odpowiedzialności jako działanie normalizujące | 111 |
7.3. „Tu nie ma przypadków”. | 117 |
7.4. Wnioski | 122 |
8. Konceptualna niewidzialność macierzyństwa nieheteronormatywnego w doświadczeniu „tej drugiej” – wymiary i konteksty | 125 |
8.1. Życie w kontekście lęku – o problemie bycia nikim w świetle prawa | 126 |
8.2. Kim jestem? Dylematy koncepcyjne w procesie budowania obrazu siebie | 133 |
8.3. Uwidacznianie siebie jako kontekst (współ)pracy tożsamościowej | 140 |
8.4. Wnioski | 144 |
9. Zarządzanie jawnością „wewnątrz” i „na zewnątrz” rodziny | 147 |
9.1. Zinstytucjonalizowana przestrzeń publiczna: między uwidacznianiem siebie a pozorną niewidzialnością | 148 |
9.2. Wspólna przestrzeń publiczna: uchodzenie a widoczność (konceptualnie) niewidzialnego | 159 |
9.3. Przestrzeń prywatna: o potencjale zarządzania widocznością | 163 |
9.4. Wnioski | 167 |
10. Punkty na mapie normalizowania życia codziennego (dziecka) | 169 |
10.1. Plan normalizujący – o konstruowaniu projektu wychowawczego przy pomocy specjalisty | 170 |
10.2. Normalizacja w kontekście ukazywania różnorodności i mówienia o wyborze | 175 |
10.3. „Mamy chłopaka”. Rozważania o (problemie) płci kulturowej | 177 |
10.4. Wnioski | 182 |
11. Konteksty i warunki kotwiczenia poczucia „adekwatności” społecznej | 185 |
11.1. Poziom instytucjonalny: „miałyśmy dużo szczęścia”, czyli o doświadczaniu akceptacji w kontekście zaskoczenia | 186 |
11.2. Relacje z najbliższym kręgiem interakcyjnym: o „ostoi normalności” w (nie)normalnym świecie | 189 |
11.3. Codzienne życie rodzinne: o doświadczaniu szczęścia i „normalności” | 194 |
11.4. Wnioski | 201 |
12. Procesualny wymiar macierzyństwa nieheteronormatywnego – podsumowanie | 203 |
Zakończenie | 209 |
Bibliografia | 213 |