Wprowadzenie 9
1. Prostota struktury organizacyjnej a innowacyjność organizacji - Magdalena Hopej-Kamińska, Marian Hopej, Robert Kamiński 13 1.1. Model prostej struktury organizacyjnej 14 1.2. Organiczność struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa a jego innowacyjność 16 Streszczenie/Summary 20 Bibliografia 21
2. Determinanty zmian struktur organizacyjnych polskich przedsiębiorstw - Jacek Wysocki, Adam Kałowski 23 2.1. Struktury organizacyjne w zarządzaniu przedsiębiorstwem 24 2.2. Identyfikacja czynników wpływających na zmiany organizacyjne w polskich przedsiębiorstwach 28 Streszczenie/Summary 34 Bibliografia 34
3. Uwarunkowania przebiegu zmian organizacyjnych w jednostce samorządu terytorialnego - Justyna Zawadzka 37 3.1. Zmiana organizacyjna - istota pojęcia 38 3.2. Proces zmian organizacyjnych i jego uwarunkowania 40 3.3. Przebieg zmian organizacyjnych w jednostce samorządu terytorialnego - wyniki badań 45 Streszczenie/Summary 50 Bibliografia 51
4. Przedsiębiorca i menedżer - analiza teoretyczna i badania empiryczne - Teresa Piecuch 53 4.1. Charakterystyka przedsiębiorcy i menedżera 54 4.2. Rola menedżerów w rozwoju przedsiębiorczości w obrębie dużych przedsiębiorstw 56 4.3. Przedsiębiorca, menedżer - podobieństwa i różnice 59 4.4. Przedsiębiorczy menedżer - aspekt badawczy 61 Streszczenie/Summary 67 Bibliografia 67
5. Design thinking i zarządzanie przez wartości jako nowe, humanistyczne podejście do człowieka w organizacji - Magdalena Bartczak, Alina Śmiłowska 69 5.1. Nowe realia funkcjonowania fi rm 70 5.2. Design thinking - wielopłaszczyznowe poszukiwanie rozwiązań, w których kluczową rolę odgrywa człowiek 72 5.3. Zarządzanie przez wartości jako podeście do zarządzania organizacją, w której najwyższą wartością jest człowiek 75 5.4. Zaangażowanie i współtworzenie jako wspólny mianownik koncepcji design thinking i zarzadzania przez wartości 77 5.5. Wybrane przykłady wykorzystywania koncepcji zarzadzania przez wartości i design thinking na polskim rynku 79 Streszczenie/Summary 82 Bibliografia 83
6. Mikroprzedsiębiorstwo jako przejaw przedsiębiorczości rodzinnej a rola instytucji otoczenia biznesu w województwie pomorskim - Andrzej Sułkowski 85 6.1. Przedsiębiorstwo rodzinne 86 6.2. Instytucje otoczenia biznesu (IOB) a mikroprzedsiębiorstwa na Pomorzu 90 6.3. Metodyka badań własnych 93 6.4. Wyniki badań własnych dotyczących relacji między instytucjami otoczenia biznesu a mikrofi rmami rodzinnymi 94 Streszczenie/Summary 101 Bibliografia 101
7. Zarządzanie dyfuzją wiedzy jako elementem konkurencyjności mikroprzedsiębiorstwa - Danuta Janczewska 103 7.1. Zarządzanie wiedzą w mikroprzedsiębiorstwie 104 7.2. Kreowanie zasobów wiedzy w mikroprzedsiębiorstwie 106 7.3. Mikroprzedsiębiorstwo jako organizacja inteligentna w ujęciu teorii zasobowej 108 7.4. Cel i przedmiot badań własnych 109 Streszczenie/Summary 113 Bibliografia 114
8. Dilemmas Related to Managing a Sports Organization - Jerzy Paszkowski 117 8.1. Ownership, strategy, taking decisions, processes and procedures 118 8.2. Resources 120 8.3. Management areas and functions 121 Summary/Streszczenie 124 Bibliography 125
9. Strategia finansowa a zakres i kierunki planowania finansowego w przedsiębiorstwie - Jacek Jaworski 127 9.1. Struktura i istota strategii finansowej przedsiębiorstwa 128 9.2. Zakres planowania finansowego dla opracowania strategii finansowej przedsiębiorstwa 136 Streszczenie/Summary 142 Bibliografia 143
10. Efektywność przedsiębiorstwa w teorii kosztów transakcyjnych - Stanisław Rudolf 145 10.1. Teoria kosztów transakcyjnych 146 10.2. Wysokość kosztów transakcyjnych jako kryterium wyboru rodzaju integracji 148 10.3. Specyficzne aktywa ludzkie 150 10.4. Przykłady integracji pionowej w działalności przedsiębiorstw 152 Streszczenie/Summary 156 Bibliografia 157
11. The Role of Communication Technology and E-business Innovation in Enhancing Economic Growth - the Evidence from Tanzania - Eliphas F. Tongora, Jacek Mercik 159 11.1. Literature review 160 11.2. Small enterprises innovation induced by e-Business and ICT in Tanzania 162 11.3. Findings 162 11.3.1. The impact of ICT and e-business on small enterprises in Tanzania 165 11.3.2. ICT usage in different category of enterprises 166 11.3.3. Benefits that small enterprise could enjoy using ICT and e-Business in Tanzania 166 11.3.4. Challenges facing small business on e-business in Tanzania 167 11.3.5. ICT challenges for small businesses in Tanzania 168 11.3. Future work 168 Summary/Streszczenie 169 Bibliography 170
12. Factors Influencing Level of Information Technology Acceptance in Organization - Katarzyna Tworek 173 12.1. Information technology acceptance in organization - empirical studies 174 12.1.1. Factors potentially influencing IT acceptance 175 12.1.2. IT acceptance - statistical analisys 176 12.2. Factors influencing level of IT acceptance - empirical studies results 177 12.2.1. IT acceptance and organizational structure 177 12.2.2. IT acceptance and environmental uncertainty 178 12.2.3. IT acceptance and IT dissemination 178 Summary/Streszczenie 179 Bibliography 180
13. Big data: implikacje etyczne gromadzenia i przetwarzania informacji w organizacjach - Anna Waligórska-Kotfas 181 13.1. Informacja gospodarcza, jej cechy, rodzaje i funkcje 182 13.2. Przeciążenie informacyjne: problem współczesnych organizacji 185 13.3. Big Data: przetwarzanie danych w przedsiębiorstwach XXI w. 186 13.4. Dylematy etyczne związane z przetwarzaniem Big Data 189 Streszczenie/Summary 192 Bibliografia 192
14. Wykorzystanie metody ARIMA w prognozowaniu bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Ameryce Południowej - Krzysztof Ziółkowski 195 14.1. Ramy teoretyczne 195 14.2. Światowe trendy inwestycyjne 197 14.3. Analiza empiryczna 199 Streszczenie/Summary 205 Bibliografia 206
15. Istota i motywy podejmowania przez przedsiębiorstwa strategii reshoringu - Michał Młody 209 15.1. Pojęcie i podłoże delokalizacji przedsiębiorstwa 209 15.2. Reshoring - nowy trend delokalizacji przedsiębiorstw 213 15.3. Reshoring w sektorze usług oraz produkcji 216 Streszczenie/Summary 221 Bibliografia 222 | |