POLECAMY
Wydawca:
Format:
ibuk
Zofia Rydet jest jedną z najbardziej znanych i cenionych postaci w historii polskiej fotografii, jednak prac poświęconych jej sztuce i życiu jest niewiele. Dominują oczywiście katalogi dotyczące jej twórczości, wydawane głównie z okazji odbywających się wystaw, natomiast brakuje solidnych opracowań naukowych. Książka ta może w jakiejś mierze wypełnić tę lukę i stać się inspirującą, ważną pozycją w badaniach nad polskim środowiskiem artystów fotografów i jedną z jego najważniejszych postaci. Zofia Rydet stała się wręcz legendą polskiej fotografii i autorzy Zapisu pamięci. Historii Zofii Rydet obawiają się, że jej osoba ulega mitologizacji, co nastąpiło szczególnie wyraźnie po śmierci artystki. Taka mitologizacja funkcjonuje często jak ideologia i uniemożliwia dojście do prawdy o poznawanej rzeczywistości. Stąd też Tomasz Ferenc, Karol Jóźwiak i Andrzej Różycki podjęli próbę demitologizacji Zofii Rydet, chcąc „przekroczyć wiedzę o Zofii Rydet, którą ona sama pozostawiła po sobie, i spróbować zrozumieć, kim była”. Właśnie owa próba zrozumienia artystki i jej twórczości poprzez zabieg demitologizacji stanowi o oryginalności tej publikacji i powoduje, że może stać się ona ważnym odniesieniem do dalszych badań nad fenomenem Zofii Rydet.
Z recenzji prof. UAM dr. hab. Jerzego Kaczmarka
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 236 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8142-790-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Zapisy codzienności...
do koszyka
Macedonia 2. Czarownictwo Porecza...
do koszyka
Pomiary kątowe zakresu ruchu, zapisy...
do koszyka
Zapis windykacyjny gospodarstwa rolnego
do koszyka
Autoekonomie zapisu Juliana Ochorowicza
do koszyka
Inny zapis
do koszyka
Między zapisem a literaturą
do koszyka
Spis treści
Wstęp. Poszukiwanie śladów / | 7 |
Karol Jóźwiak: Poszukiwania utraconej pamięci / | 21 |
Zofia Rydet – afazja / | 24 |
Rekonstrukcja wczesnego życiorysu / | 46 |
Fotoandrzejozofia / | 97 |
Andrzej Różycki: Poznawanie Zosi / | 111 |
Koncepcja filmu / | 113 |
Produkcja filmu / | 115 |
Nieskończoność dalekich dróg / | 121 |
Podsłuchana i podpatrzona Zofia Rydet / | 129 |
Z archiwum WFO / | 139 |
Wystawowe losy Zapisu / | 148 |
Tytuł Zapis socjologiczny – za i przeciw / | 155 |
Garść refleksji / | 159 |
Zapis eschatologiczny… / | 166 |
Tomasz Ferenc: Ślady utrwalone w pamięci / | 171 |
Pamięć o twórcy jako przedmiot refleksji / | 171 |
Organizacja badania i procedura analityczna / | 173 |
Komunikatywność i transkulturowość / | 175 |
Siła, odwaga i samotność / | 183 |
Postawa artystyczna i praca twórcza / | 190 |
Fotografia, mit, przetrwanie / | 193 |
Praca w terenie / | 202 |
Dom pracy, dom spotkań / | 210 |
Podsumowanie / | 217 |
Epilog: nieskończoność badawczych dróg / | 223 |
Bibliografia (wybór) / | 229 |
Indeks osób / | 233 |