INNE EBOOKI AUTORA
Praca stanowi połączenie rozważań teoretycznych i propozycji praktycznych rozwiązań, dotyczących okresu Polski Ludowej, przydatnych w procesie szkolnej i pozaszkolnej edukacji historycznej. W tomie przedstawiono sposób wykorzystania różnorakich środków dydaktycznych, których świadome i poprawne stosowanie jest niezbędne w procesie nauczania-uczenia się (anegdoty, filmu dokumentalnego, filmu fabularnego, fotografii, muzyki popularnej, plakatu i prasy). Zaproponowano również istotną dla kształcenia umiejętności historycznych metodę oral history oraz zaoferowano zapoznanie się z propozycjami działań szeregu instytucji, które dokumentują miniony okres (Archiwum Historii Mówionej, Ośrodka Karta i Domu Spotkań z Historią w Warszawie, Centrum Dokumentacji Deportacji Górnoślązaków do ZSRR w 1945 roku w Radzionkowie, Śląskiego Centrum Wolności i Solidarności, Instytut Pamięci Narodowej).
Tom powinien okazać się szczególnie przydatny dla nauczycieli i studentów historii, ale także osób zajmujących się popularyzacją nauki w ramach tak popularnej ostatnio formuły public history.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 220 |
Kategoria | Historia Polski |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-226-3628-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Polska droga od komunizmu
do koszyka
Polska anarchia
do koszyka
Polska bez cudów
do koszyka
Polska bez gaci
do koszyka
Polska bezpieczna czy nie? Służby...
do koszyka
Spis treści
SPIS TREŚCI | |
Wstęp (Maciej Fic ) — | 7 |
Marek Białokur | |
Anegdota, dowcip, kawał jako źródła edukacji o Polsce Ludowej — | 13 |
Barbara Techmańska, Małgorzata Skotnicka-Palka | |
Fotografia „opozycyjna” jako źródło edukacji o Polsce Ludowej — | 27 |
Maciej Fic | |
Muzyka rockowa jako źródło edukacji o Polsce Ludowej — | 38 |
Magdalena Ficoń | |
Plakat jako źródło edukacji o Polsce Ludowej — | 53 |
Małgorzata Strzelecka | |
Prasa jako źródło edukacji o Polsce Ludowej | |
(casus „Tygodnika Powszechnego”) — | 65 |
Anna Maciąg, Izabela Lewandowska | |
Metoda oral history w edukacji i badaniach nad Polską Ludową | |
(casus Archiwum Historii Mówionej Ośrodka Karta | |
i Domu Spotkań z Historią w Warszawie) — | 84 |
Marek Kosma Cieśliński | |
„Ślady w kadrach” | |
Film dokumentalny jako źródło edukacji o Polsce Ludowej | |
(casus Polskiej Kroniki Filmowej) — | 101 |
Dariusz Gołębiowski | |
„Klient w krawacie jest mniej awanturujący się” | |
Film komediowy jako źródło edukacji o Polsce Ludowej | |
(casus kinematografii Stanisława Barei) — | 110 |
Krystian Kazimierczuk | |
Film fabularny jako źródło edukacji o Polsce Ludowej | |
(casus Śmierci jak kromki chleba Kazimierza Kutza) — | 120 |
Anna Gołębiowska | |
Polska Ludowa w edukacji historycznej Anno Domini 2017 — | 130 |
Ryszard Mozgol | |
Nauczanie o Polsce Ludowej w edukacji pozaszkolnej | |
na przykładzie działalności Instytutu Pamięci Narodowej — | 145 |
Małgorzata Laburda-Lis | |
Nauczanie o Polsce Ludowej w edukacji pozaszkolnej | |
na przykładzie Centrum Dokumentacji Deportacji | |
Górnoślązaków do ZSRR w 1945 roku w Radzionkowie — | 160 |
Robert Ciupa | |
Nauczanie o Polsce Ludowej w edukacji pozaszkolnej | |
na przykładzie Śląskiego Centrum Wolności i Solidarności — | 167 |
Joanna Lusek | |
Nauczanie o Polsce Ludowej w edukacji szkolnej i pozaszkolnej — | |
projekt Archiwum Historii Mówionej „e-historie.pl” — | 176 |
Wykaz wykorzystanych źródeł i literatury — | 201 |
Summary — | 217 |
Zusammenfassung — | 218 |