The Human Being in Social and Cosmic Orders. Categories of Traditional Culture and the Problems of Contemporary Buryat Identity

1 opinia

Format:

ibuk

Kwestia porządku społecznego była zwykle rozwijana w teoriach poziomu makro, takich jak funkcjonalizm czy marksizm, które postrzegały porządek jako konstruowany przez wspólne normy, wartości, podział pracy, władzy czy własności.


Książka jest próbą przyjrzenia się za pomocą metody interpretatywnej koncepcjom porządku społecznego w kulturze buriackiej, a także jego metaforycznej strukturze przedstawianej jako wspólnotowe dążenie do zrozumienia świata. Badania terenowe oraz analiza różnorodnej literatury przedmiotu tworzą podstawy dobrze ugruntowanej teorii porządku społecznego, która może przyczynić się do rozwoju obecnych perspektyw socjologicznych oraz antropologicznych.


The matter of social order was developed as a rule in macro-theories such as functionalism or Marxism, which saw the order as constructed by shared norms, values, distribution of labour, power or property. The book attempts to trace the ideas of social order in the Buryat culture and its metaphoric structure using the interpretivist approach as shared sense-making practices. The fieldwork data and analysis of various literature form a grounded theory of social order that could contribute to existing sociological and anthropological perspectives.


Rok wydania2019
Liczba stron274
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-4017-5
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Acknowledgements    9
  
  Note on transliteration    11
  
  Introduction 13
   Theoretical considerations on the problem of social
   order    15
   Questions and claims    21
   Methodology of data collection    23
   Guest researchers in Buryatia    24
   Researcher “at home” and the Buryat social order    29
   Summary    34
  
  1. The cultures of knowledge in Buryatia 36
   1.1. The emergence of “Asia” and “Siberia” in
   European intellectual thought    37
   1.2. Producing colonial knowledge about Siberia    43
   1.3. Russian tradition of Oriental Studies    46
   1.4. Buryat epistemic culture    49
   1.5. Buryat attitude to the Western culture of
   knowledge    54
   1.6. Soviet replacement of the traditional culture of
   knowledge    59
   Summary    63
  
  2. The history of social structures and their conceptions    65
   2.1. The critique of the kinship society notion    65
   2.2. A brief historical introduction: Buryat “clans”
   and their leaders before and after incorporation into
   the Russian state    71
   2.3. The “tribal” vocabulary in selected Buryat
   sources    78
   2.4. Focusing on the fi eldwork area    80
   2.4.1. “Clan” and “tribes” of Khori Buryats    80
   2.4.2. Soviet state and the traditional ideas of
   social order    87
   2.4.3. The uses of genealogies: Creating and
   contesting Buryat identity    98
   Summary    110
  
  3. The human being in the flow of the vital forces 112
   3.1. Kinship “materialities”    113
   3.2. The relatedness of vital forces    115
   3.3. The ideas of vital force    120
   3.4. The hierarchy of vitality: Some practices of
   maintaining the relatedness    131
   3.5. The order of vitality distribution    138
   3.5.1. Yosun – the social order of vitality
   distribution    138
   3.5.2. The universal order and the universal bonds
       140
   3.5.3. The individual engagement with the order
       146
   3.5.4. The human agency in the orders    152
   3.6. The relation of individual and society    156
   Summary    161
  
  4. The social and cosmic orders 163
   4.1. The relation between the social sphere and the
   non-social environment    164
   4.2. Yosun as the order of a non-transcendental
   universe    171
   4.3. Heuristic context of understanding the order:
   Selected aspects of Buryat-Mongolian social thought
       176
   4.4. The harmony of duality    183
   4.5. On the way to defi ning the social sphere    189
   4.6. Multiple orders of the universe    192
   4.6.1. Ritual and dogma versus order and method
       192
   4.6.2. Yosun and the political order    201
   Summary    205
  
  5. The disturbed order: Categories of traditional culture and challenges of assimilative processes 207
   5.1. The Buryat order and the problem of its
   continuity    207
   5.2. The procedures of negotiating the yosun order
       210
   5.3. Language in the order    216
   5.4. Inside and outside the order    223
   5.5. The loss of the order and the decline of
   vitality    226
   5.6. The restoration of vital forces – reconsidering
   the minority position    230
   5.7. Problems of contemporary Buryat identity    237
   Summary    240
  
  Conclusion    241
  
  Bibliography    248
  
  Index of names    264
  
  List of illustrations    267
  
  Photographs    269
RozwińZwiń