POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
W 2020 r. mija 30 lat od restytucji samorządności terytorialnej w Polsce i „usamorządowienia” gminy jako podstawowej jednostki terytorialnej oraz 20 lat od reformy Jerzego Buzka, wprowadzającej powiaty z jedynie uzupełniającym względem gmin katalogiem kompetencji oraz województwa samorządowe. Jest to doskonała okazja do rewizji wprowadzonych zmian.
W monografii zawarto podsumowanie funkcjonowania organizacji terytorialnej państwa oraz – co wydaje się najbardziej istotne – zaproponowano zmiany w tejże organizacji. Książka ma być przyczynkiem do dyskusji o trzeciej fali decentralizacji w Polsce. Zawarty w niej postulat przygotowania nowej reformy samorządowej, dalszej decentralizacji finansów publicznych i zwiększenia kompetencji samorządu terytorialnego stoi dziś w sprzeczności z aktualnymi tendencjami centralistycznymi.
W pracy – oprócz Polski – przedstawiono dla porównania trzy zasadniczo odmienne struktury terytorialne występujące w Europie. Wyboru dokonano, opierając się na próbach wyodrębnienia w literaturze przedmiotu typowych modeli organizacji terytorialnej występujących w Europie; dodatkowym kryterium była specyfika każdego z wybranych przykładów.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 154 |
Kategoria | Administracja publiczna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie |
ISBN-13 | 978-83-7252-792-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Trzydzieści dni i nocy
do koszyka
Trzydzieści dni rozkoszy
do koszyka
Trzydzieści krótkich opowiadań o miłości
do koszyka
Trzydzieści krótkich opowiadań o miłości
do koszyka
Trzydzieści lat transformacji
do koszyka
Trzydzieści morgów
do koszyka
Trzydzieści plus
do koszyka
Trzydzieści plus
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 7 |
1. Istota i cele samorządu terytorialnego 11 | |
2. Decentralizacja i jej konsekwencje ekonomiczne | 19 |
3. Zróżnicowanie organizacji terytorialnej w państwach Unii Europejskiej 28 | |
4. Samorząd terytorialny we Francji 41 | |
4.1. Etapy reform decentralizacyjnych | 41 |
4.2. Charakterystyka organizacji terytorialnej | 47 |
4.3. Kompetencje i źródła finansowania zadań wspólnot terytorialnych | 50 |
5. Samorząd terytorialny w Szwecji | 56 |
5.1. Reformy decentralizacji administracyjnej | 56 |
5.2. Charakterystyka organizacji terytorialnej | 58 |
5.3. Kompetencje i źródła finansowania zadań samorządowych | 59 |
6. Samorząd terytorialny w Wielkiej Brytanii 63 | |
6.1. Reformy decentralizacji administracyjnej | 63 |
6.2. Charakterystyka organizacji terytorialnej | 67 |
6.3. Kompetencje i źródła finansowania zadań samorządowych | 69 |
7. Samorząd terytorialny w Polsce 74 | |
7.1. Ewolucja samorządu terytorialnego w okresie transformacji systemowej w Polsce | 74 |
7.2. Organizacja terytorialna w Polsce w ocenie małopolskich samorządowców | 84 |
8. Zadania i kompetencje jednostek samorządu terytorialnego w Polsce | 92 |
8.1. Podział zadań i kompetencji między gminy, powiaty i województwa | 92 |
8.2. Podział kompetencji pomiędzy szczeble samorządu terytorialnego w ocenie małopolskich samorządowców | 101 |
9. System finansowania samorządu terytorialnego w Polsce 105 | |
9.1. Źródła finansowania jednostek samorządu terytorialnego w Polsce | 105 |
9.2. System finansowania samorządu terytorialnego w Polsce w ocenie małopolskich samorządowców | 114 |
10. Instrumenty interwencjonizmu samorządowego 119 | |
11. Scenariusze zmian organizacji terytorialnej w Polsce | 128 |
11.1. Ocena aktualnego stanu organizacji terytorialnej w Polsce | 128 |
11.2. Propozycje zmian organizacji terytorialnej w Polsce | 130 |
Zakończenie138 | |
Załącznik. Metodologia przeprowadzonego badania | 141 |
Literatura | 143 |
Spis tabel | 152 |
Spis rysunków | 153 |