POLECAMY
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
Monografia Tomasza Bajkowskiego ma wiele istotnych walorów. Przede wszystkim jej problematyka badawcza wpisuje się w szeroki obszar interdyscyplinarnego zainteresowania współczesną rodziną, wzbogacając nauki społeczne o nowe aspekty wiedzy o tej podstawowej grupie społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem rodziny pochodzenia i jej roli w kształtowaniu tożsamości indywidualnej, rodzinnej i społecznej. Znaczącym walorem pracy jest też przyjęcie określonego modelu teoretycznego i jego operacjonalizacja metodologiczna, ujęcie systemowe pozwalające na prowadzenie analiz wielowymiarowych zależności i wskazanie złożoności systemu rodzinnego.
Z pewnością prezentowana książka wzbudzi zainteresowanie nie tylko w środowisku akademickim, lecz także wśród pedagogów praktyków. Może być wykorzystana w procesie kształcenia studentów i doktorantów na wielu kierunkach studiów i specjalnościach, gdzie rodzina jest przedmiotem analiz z perspektywy różnych dyscyplin naukowych.
z recenzji prof. dr hab. Ewy Syrek
Tomasz Bajkowski – adiunkt w Zakładzie Diagnoz Środowisk Wychowawczych w Katedrze Edukacji Międzykulturowej na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku. Jego zainteresowania naukowe skupione są wokół psychopedagogicznej diagnozy różnych środowisk wychowawczych, systemowej diagnozy i terapii rodziny, procesów kształtowania się tożsamości młodzieży, kulturowych i społecznych aspektów kategorii kobiecości i męskości, komunikacji międzykulturowej oraz procesów psychoterapeutycznych. Jest autorem ponad 50 publikacji naukowych, m.in.: Kobiecość i męskość w percepcji młodzieży akademickiej (Warszawa 2010); Młodzież – Kultura – Tożsamość (Białystok 2012; współred. K. Sawicki); Kompetencje do komunikacji międzykulturowej w aspekcie wielokulturowości regionu i procesów migracyjnych (Warszawa 2013; współred. J. Nikitorowicz et al.). Był zespołów badawczych i eksperckich w projektach ministerialnych oraz finansowanych ze środków UE. Od ponad 20 lat realizuje się również jako diagnosta i psychoterapeuta w Prywatnej Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej „Pociecha” w Białymstoku.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 396 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-951-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Edytorstwo wobec masowości źródeł...
do koszyka
Emisja cząstek stałych ze źródeł...
do koszyka
Historia badań źródeł Dniestru
do koszyka
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp | 7 |
Rozdział 1. Rodzina jako system psychospołeczny | 11 |
1.1. Konceptualizacja pojęcia rodziny – definicje, struktura i typologie | 12 |
1.2. Systemowa teoria rodziny – bazowe kategorie poznawcze | 24 |
1.3. Charakterystyka rodzin w Polsce – przemiany i obraz współczesny | 32 |
Rozdział 2. Młodzież jako fenomen społeczny | 43 |
2.1. Kategoria młodzieży w naukach społecznych – wielowymiarowość | |
pojęcia | 44 |
2.2. Społeczne teorie młodzieży – stawanie się dorosłym | 57 |
2.3. Specyfika młodzieży akademickiej – portret studenta | 67 |
Rozdział 3. Źródła tożsamości rodzinnej | 77 |
3.1. Tożsamość jako interdyscyplinarna kategoria pojęciowa – odpowiedź | |
na pytanie „kim jestem?” | 78 |
3.2. Tożsamość osobowa, społeczna i kulturowa – kręgi identyfikacji | |
człowieka | 96 |
3.3. Rodzina jako źródło tożsamości młodzieży – odpowiedź na pytania | |
„skąd jestem?” i „dlaczego taki jestem?” | 105 |
Rozdział 4. Procedura badań własnych | 113 |
4.1. Koncepcja badań własnych | 114 |
4.1.1. Przedmiot i cele badań | 115 |
4.1.2. Problemy i założenia badawcze | 118 |
4.1.3. Operacjonalizacja zmiennych i ich wskaźników | 124 |
4.1.4. Obrana metoda, techniki i narzędzia badawcze | 125 |
4.1.5. Teren, organizacja i przebieg badań | 138 |
4.1.6. Typy i sposoby analiz statystycznych oraz pomiaru danych | 141 |
4.2. Charakterystyka grupy badanej | 143 |
Rozdział 5. System rodzinny w percepcji młodzieży akademickiej – | |
empiryczna egzemplifikacja | 152 |
5.1. Obraz rodziny pochodzenia badanych – analiza deklaracji | 153 |
5.2. Elementy kształtujące postawy życiowe młodzieży akademickiej | 169 |
5.3. Profile rodzin badanej młodzieży | 175 |
Rozdział 6. Uwarunkowania obrazu systemu rodzinnego badanej młodzieży | 186 |
6.1. Parametry tożsamości indywidualnej a obraz systemu rodzinnego | 187 |
6.1.1. Płeć biologiczna badanych a obraz systemu rodzinnego | 187 |
6.1.2. Rodzaj uczelni, na której studiują badani a obraz systemu | |
rodzinnego | 194 |
6.1.3. Miejsce pochodzenia osób badanych a obraz systemu rodzinnego | 203 |
6.1.4. Miejsce zamieszkania osób badanych a obraz systemu rodzinnego | 210 |
6.2. Komponenty tożsamości familijnej a obraz systemu rodzinnego | 215 |
6.2.1. Typ rodziny pochodzenia osób badanych a obraz systemu | |
rodzinnego | 215 |
6.2.2. Wykształcenie rodziców osób badanych a obraz systemu | |
rodzinnego | 223 |
6.2.3. Aktywność zawodowa rodziców osób badanych a obraz systemu | |
rodzinnego | 240 |
6.2.4. Posiadanie rodzeństwa przez osoby badane a obraz systemu | |
rodzinnego | 253 |
6.3. Wybrane modele predyktorów obrazu rodziny | 260 |
6.3.1. Modele regresji poczucia funkcjonalności rodzinnej | 261 |
6.3.2. Modele regresji poziomu satysfakcji ze sposobu funkcjonowania | |
rodziny pochodzenia osób badanych | 273 |
Rozdział 7. Wnioski z badań i rekomendacje diagnostyczno-metodyczne | 284 |
Bibliografia | 299 |
Aneksy | 318 |
Summary. At the Source of Family Identity. Family System in the Perception | |
of Academic Youth | 379 |
Table of contents | 382 |
Spis tabel i rycin | 384 |
Indeks osób | 390 |