U źródeł tożsamości rodzinnej. System rodzinny w percepcji młodzieży akademickiej

-20%

U źródeł tożsamości rodzinnej. System rodzinny w percepcji młodzieży akademickiej

1 opinia

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

26,40  33,00 (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 33,00 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monografia Tomasza Bajkowskiego ma wiele istotnych walorów. Przede wszystkim jej problematyka badawcza wpisuje się w szeroki obszar interdyscyplinarnego zainteresowania współczesną rodziną, wzbogacając nauki społeczne o nowe aspekty wiedzy o tej podstawowej grupie społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem rodziny pochodzenia i jej roli w kształtowaniu tożsamości indywidualnej, rodzinnej i społecznej. Znaczącym walorem pracy jest też przyjęcie określonego modelu teoretycznego i jego operacjonalizacja metodologiczna, ujęcie systemowe pozwalające na prowadzenie analiz wielowymiarowych zależności i wskazanie złożoności systemu rodzinnego.
Z pewnością prezentowana książka wzbudzi zainteresowanie nie tylko w środowisku akademickim, lecz także wśród pedagogów praktyków. Może być wykorzystana w procesie kształcenia studentów i doktorantów na wielu kierunkach studiów i specjalnościach, gdzie rodzina jest przedmiotem analiz z perspektywy różnych dyscyplin naukowych.
z recenzji prof. dr hab. Ewy Syrek


Tomasz Bajkowski – adiunkt w Zakładzie Diagnoz Środowisk Wychowawczych w Katedrze Edukacji Międzykulturowej na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku. Jego zainteresowania naukowe skupione są wokół psychopedagogicznej diagnozy różnych środowisk wychowawczych, systemowej diagnozy i terapii rodziny, procesów kształtowania się tożsamości młodzieży, kulturowych i społecznych aspektów kategorii kobiecości i męskości, komunikacji międzykulturowej oraz procesów psychoterapeutycznych. Jest autorem ponad 50 publikacji naukowych, m.in.: Kobiecość i męskość w percepcji młodzieży akademickiej (Warszawa 2010); Młodzież – Kultura – Tożsamość (Białystok 2012; współred. K. Sawicki); Kompetencje do komunikacji międzykulturowej w aspekcie wielokulturowości regionu i procesów migracyjnych (Warszawa 2013; współred. J. Nikitorowicz et al.). Był zespołów badawczych i eksperckich w projektach ministerialnych oraz finansowanych ze środków UE. Od ponad 20 lat realizuje się również jako diagnosta i psychoterapeuta w Prywatnej Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej „Pociecha” w Białymstoku.


Rok wydania2018
Liczba stron396
KategoriaPedagogika społeczna
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-7383-951-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  Wstęp     7
  Rozdział 1. Rodzina jako system psychospołeczny     11
  1.1. Konceptualizacja pojęcia rodziny – definicje, struktura i typologie     12
  1.2. Systemowa teoria rodziny – bazowe kategorie poznawcze    24
  1.3. Charakterystyka rodzin w Polsce – przemiany i obraz współczesny     32
  Rozdział 2. Młodzież jako fenomen społeczny     43
  2.1. Kategoria młodzieży w naukach społecznych – wielowymiarowość
  pojęcia     44
  2.2. Społeczne teorie młodzieży – stawanie się dorosłym     57
  2.3. Specyfika młodzieży akademickiej – portret studenta     67
  Rozdział 3. Źródła tożsamości rodzinnej     77
  3.1. Tożsamość jako interdyscyplinarna kategoria pojęciowa – odpowiedź
  na pytanie „kim jestem?”     78
  3.2. Tożsamość osobowa, społeczna i kulturowa – kręgi identyfikacji
  człowieka     96
  3.3. Rodzina jako źródło tożsamości młodzieży – odpowiedź na pytania
  „skąd jestem?” i „dlaczego taki jestem?”     105
  Rozdział 4. Procedura badań własnych     113
  4.1. Koncepcja badań własnych     114
  4.1.1. Przedmiot i cele badań     115
  4.1.2. Problemy i założenia badawcze     118
  4.1.3. Operacjonalizacja zmiennych i ich wskaźników     124
  4.1.4. Obrana metoda, techniki i narzędzia badawcze     125
  4.1.5. Teren, organizacja i przebieg badań     138
  4.1.6. Typy i sposoby analiz statystycznych oraz pomiaru danych     141
  4.2. Charakterystyka grupy badanej     143
  Rozdział 5. System rodzinny w percepcji młodzieży akademickiej –
  empiryczna egzemplifikacja     152
  5.1. Obraz rodziny pochodzenia badanych – analiza deklaracji     153
  5.2. Elementy kształtujące postawy życiowe młodzieży akademickiej     169
  5.3. Profile rodzin badanej młodzieży     175
  Rozdział 6. Uwarunkowania obrazu systemu rodzinnego badanej młodzieży     186
  6.1. Parametry tożsamości indywidualnej a obraz systemu rodzinnego     187
  6.1.1. Płeć biologiczna badanych a obraz systemu rodzinnego     187
  6.1.2. Rodzaj uczelni, na której studiują badani a obraz systemu
  rodzinnego     194
  6.1.3. Miejsce pochodzenia osób badanych a obraz systemu rodzinnego     203
  6.1.4. Miejsce zamieszkania osób badanych a obraz systemu rodzinnego     210
  6.2. Komponenty tożsamości familijnej a obraz systemu rodzinnego     215
  6.2.1. Typ rodziny pochodzenia osób badanych a obraz systemu
  rodzinnego     215
  6.2.2. Wykształcenie rodziców osób badanych a obraz systemu
  rodzinnego     223
  6.2.3. Aktywność zawodowa rodziców osób badanych a obraz systemu
  rodzinnego     240
  6.2.4. Posiadanie rodzeństwa przez osoby badane a obraz systemu
  rodzinnego     253
  6.3. Wybrane modele predyktorów obrazu rodziny     260
  6.3.1. Modele regresji poczucia funkcjonalności rodzinnej     261
  6.3.2. Modele regresji poziomu satysfakcji ze sposobu funkcjonowania
  rodziny pochodzenia osób badanych     273
  Rozdział 7. Wnioski z badań i rekomendacje diagnostyczno-metodyczne     284
  Bibliografia     299
  Aneksy     318
  Summary. At the Source of Family Identity. Family System in the Perception
  of Academic Youth     379
  Table of contents     382
  Spis tabel i rycin     384
  Indeks osób     390
RozwińZwiń