Przewodnik Sourcingu IT

Przewodnik Sourcingu IT

1 opinia

Format:

ibuk

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Organizacje funkcjonujące w dobie globalnej konkurencji, dynamicznych zmian oraz ciągłej presji optymalizacji i racjonalizacji kosztów nie mogą sobie pozwolić na posiadanie nadwyżek siły roboczej i sprzętu, a jedno- cześnie powinny mieć zapewniony łatwy dostęp do zasobów, gdy tylko pojawia się taka potrzeba (np. firma dostaje nowe zlecenie). C.K. Prahalad i M.S. Krishnan w swojej książce Nowa era innowacji piszą, że „zasadnicze znaczenie dla utrzymywania się firm na czele konkurencji ma wyczuwanie tego, co jest osiągalne, i wykorzystywanie innowacji pochodzących z laboratoriów instytucji działających w skali światowej i drobnych początkujących firm. Charakter zasobów – finansowych, ludzkich i technologicznych – przerasta firmę i jej granice prawne. Dzisiaj zasoby są globalne. Należy koncentrować uwagę na dostępie i wpływach, a nie na własności i kontroli” [Prahalad, Krishnan 2010, s. 31-31]. Menedżerowie zaczynają wykorzystywać zasoby i kwalifikacje, którymi dysponują inni, a przejawem tych działań jest outsourcing przetwarzania, projektowania, usług i technologii informatycznej.


Rok wydania2015
Liczba stron250
KategoriaInne
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
ISBN-13978-83-7695-553-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    9
  1. Nowe trendy w modelach biznesu 15
    1.1. Kierunki zmian i nowe sposoby konkurowania we współczesnym biznesie    15
    1.2. Modele biznesu – przegląd definicji    22
    1.3. Przedsiębiorstwa sieciowe    30
    1.4. Organizacje wirtualne i modele e-biznesu    34
    1.5. Dopasowanie IT do sfery biznesu    41
    1.6. Zmiana kompetencji działów IT    46
    1.7. Nowe koncepcje zarządzania usługami i procesami IT    49
  Problemy/zadania    55
  2. Modele sourcingowe     56
    2.1. Istota i przesłanki rozwoju sourcingu    56
    2.2. Typologia i charakterystyka modeli sourcingowych    58
      2.2.1. Typologia sourcingowych modeli biznesu    58
      2.2.2. Sourcing typu make    60
      2.2.3. Sourcing hybrydowy    61
      2.2.4. Sourcing typu buy    65
      2.2.5. Modele oparte na dostarczaniu usług i produktów przez Internet    69
      2.2.6. Inne modele współpracy    70
    2.3. Outsourcing – nowe konteksty    73
  Problemy/zadania    76
  3. Modele współpracy sourcingowej w obszarze IT     77
    3.1. Wpływ architektury ICT na rozwój sourcingu IT    77
    3.2. Ogólny model sourcingu IT    79
    3.3. Insourcing jako szczególna forma sourcingu usług IT    82
    3.4. Modele sourcingu IT oparte na relacjach z zewnętrznymi dostawcami    87
    3.5. Ewolucja modeli offshoringowych dla IT    88
    3.6. Determinanty implementacji sourcingowych modeli biznesu dla IT    90
  Problemy/zadania    94
   4. Wpływ rozwoju technologii na powstanie koncepcji cloud computingu 95
    4.1. Geneza koncepcji chmury    95
    4.2. Rodzaje chmur obliczeniowych    98
    4.3. Zasady doboru dostawcy cloud computingu    102
  Problemy/zadania    103
   5. Podejmowanie decyzji sourcingowych     104
    5.1. Uwarunkowania społeczne i skutki działań sourcingowych w obszarze IT    104
    5.2. Analiza potencjału klienta i dostawcy usług IT    107
    5.3. Analiza kosztów sourcingu IT    112
    5.4. Narzędzia wspierające decyzje sourcingowe w obszarze IT    116
  Problemy/zadania    125
   6. Bezpieczeństwo informacji i wiedzy w sourcingu IT     126
    6.1. Ryzyko przedsięwzięć sieciowych    126
    6.2. Zagrożenia związane z wirtualizacją i cloud computingiem    131
    6.3. Nowe wyzwania dla zarządzania bezpieczeństwem IT    134
    6.4. Zarys problematyki bezpieczeństwa informacyjnego    138
    6.5. Zasady bezpieczeństwa w kontekście sourcingu IT    140
  Problemy/zadania    148
   7. Zarządzanie relacją sourcingową w obszarze IT     150
    7.1. Etapy procesu sourcingu IT.    150
    7.2. Problemy zarządzania przedsięwzięciami sourcingowymi w obszarze IT    152
    7.3. Rola zaufania w relacjach sourcingowych    155
    7.4. Prawne aspekty współpracy z zewnętrznymi dostawcami    157
    7.5. Rola umów SLA w zarządzaniu usługami IT    164
    7.6. Czynniki sukcesu współpracy sourcingowej    167
  Problemy/zadania    169
   8. Innowacyjna kooperacja oparta na wiedzy     170
    8.1. Istota innowacyjnej kooperacji    170
    8.2. Zarządzanie kooperacją dla innowacji    176
    8.3. Zarządzanie wiedzą w sourcingu IT    181
    8.4. Dojrzałość sourcingowa organizacji    187
      8.4.1. Model dojrzałości outsourcingowej Solli-Saethera i Gottschalka    187
      8.4.2. Model dojrzałości outsourcingu IT Adelakuna    188
      8.4.3. Autorski model dojrzałości sourcingowej    190
      8.4.4. Możliwe kierunki badań w zakresie dojrzałości sourcingowej    200
    8.5. Sourcing IT w poszukiwaniu przewagi konkurencyjnej    200
  Problemy/zadania    204
   9. Trendy i perspektywy rozwoju sourcingu IT     206
    9.1. Rynek sourcingu w Polsce i na świecie    206
    9.2. Onshoring i backsourcing    211
    9.3. Crowdsourcing    216
  Problemy/zadania    221
   Zakończenie     222
  Bibliografia    225
  Słownik pojęć    236
  Spis rysunków    249
  Spis tabel    250
RozwińZwiń