INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
Odkąd w VII wieku na terenach pustynnej Arabii Muhammad, a następnie czterech prawowitych kalifów uformowało nową strukturę społeczno-polityczną określaną ummą oraz pierwsze na tym terytorium państwo, islam pełnił w nich rolę nie tylko religii, ale też zbioru politycznych dyrektyw. Już w tym początkowym okresie stanowił kompletny, holistyczny system religijny i zarazem społeczno-polityczny, źródło zasad dotyczących każdego aspektu życia, i pod tym względem był także systemem uniwersalnym.[...] Po upadku imperium osmańskiego i wskutek naporu sił mocarstw zachodnich, a następnie trendów nowoczesności, uniwersum muzułmańskie zostało rozbite, co więcej, islam przestał być jedynym źródłem kształtowania społeczno-politycznej świadomości i rzeczywistości ummy oraz regionu. Świat islamu doświadczył wówczas konkurencyjnych, zachodnich modeli legitymizacji, które odznaczyły się w burzliwych dziejach regionu bliskowschodniego, by na trwałe zmienić wizerunek świata islamu....
ze Wstępu
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 532 |
Kategoria | Historia polityczna |
Wydawca | Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie |
ISBN-13 | 978-83-7455-573-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Czas polityczny po rewolucji
do koszyka
Demokratyczny reżim polityczny
do koszyka
Felieton polityczny w świetle teorii...
do koszyka
Fenomen Rosji. Pamięć przeszłości i...
do koszyka
Konstytucja ateńska inaczej Ustrój...
do koszyka
Spis treści
Spis treści | |
Wprowadzenie ................................................................................. | 7 |
ROZDZIAŁ | 1 |
RAMY TEORETYCZNE I KONTEKSTY BADAŃ NAD POLITYCZNYM ISLAMEM | |
1.1. Zakres pojęcia i dyskusja znaczeń „politycznego islamu” ...... | 23 |
1.2. Religia i polityka w badaniach nad politycznym islamem ..... | 66 |
1.3. Polityczny kontekst historii islamu ........................................ | 99 |
1.4. Doktrynalno-polityczne podziały islamizmu | |
i wyjątki politycznej nomenklatury ........................................ | 117 |
ROZDZIAŁ | 2 |
ISLAM JAKO RELIGIA POLITYCZNA | |
2.1. Upolityczniony islam w perspektywie normatywnej ............. | 147 |
2.2. Quasi-polityczna filozofia islamu ........................................... | 159 |
2.3. Koncepcje polityczne wczesnego islamu ................................ | 175 |
2.4. Władza polityczna pierwszych wieków islamu ...................... | 194 |
2.5. Polityka we wczesnym państwie muzułmańskim ................... | 213 |
ROZDZIAŁ | 3 |
INSTRUMENTALIZACJA ISLAMU. RELIGIA JAKO NARZĘDZIE POLITYCZNE | |
3.1. Współczesne normatywne wyzwania dla islamu ................... | 229 |
3.2. Burzliwe dzieje zachodnich wpływów ................................... | 243 |
3.3. Ideologiczna „kuźnia” politycznego islamu ........................... | 261 |
3.3.1. Fundamentalizm jako ideologiczny wspólny grunt ...... | 265 |
3.3.2. Hanbalicka geneza ....................................................... | 273 |
3.3.3. Wahhabizm jako religijno-polityczna ewolucja | |
hanbalizmu ....................................................................... | 280 |
3.3.4. Salafizm – między kwietyzmem, politycyzacją | |
a dżihadem ........................................................................ | 284 |
3.4. Kreatorzy politycznego środowiska islamu nurtu salafizmu .. | 296 |
3.4.1. Dżamal ad-Din al-Afghani ............................................ | 296 |
3.4.2. Muhammad Abduh ...................................................... | 308 |
3.4.3. Muhammad Raszid Rida .............................................. | 318 |
3.4.4. Hasan al-Banna – ojciec politycznego islamu .............. | 330 |
3.4.5. Sajjid Kutb – ideolog sunnickiego fundamentalizmu ... | 339 |
3.4.6. Abu al-Ala Maududi ..................................................... | 359 |
3.4.7. Ruhollah Musawi Chomejni ......................................... | 371 |
ROZDZIAŁ | 4 |
MIĘDZY AD-DAULA AL-ISLAMIJJA A NIZAM ISLAMI. | |
DROGI WSPÓŁCZESNEGO ISLAMIZMU | |
4.1. Współczesne konteksty rozwoju islamizmu ........................... | 399 |
4.2. Płaszczyzny działań współczesnych islamistów ..................... | 437 |
4.3. Polityka „oddolnej” i „odgórnej” islamizacji .......................... | 476 |
Zakończenie ..................................................................................... | 497 |
Bibliografia (i netografia) ................................................................ | 509 |
Indeks osób ...................................................................................... | 523 |
Indeks ruchów i organizacji ............................................................ | 529 |