POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf
Autorka prezentuje podstawy systematycznej koncepcji myśli mających treść, czyli reprezentacji umysłowych. Wykorzystuje przy tym przykłady z praktyki naukowej kognitywistów: psychologów, neuronaukowców, specjalistów od sztucznej inteligencji czy filozofów umysłu. Uzasadnia przyjęte rozstrzygnięcia teoretyczne, posługując się listą wymagań wobec koncepcji reprezentacji umysłowych – najważniejsza jest tu, jej zdaniem, możliwość stwierdzenia, że dana reprezentacja jest błędna, oraz ustalenia, na czym ten błąd polega. Ponieważ żadna z dotychczas zaproponowanych koncepcji nie spełnia tego wymogu w sposób zadowalający, autorka broni własnej koherencyjnej koncepcji błędności reprezentacji.
Czym są myśli?
Dzięki czemu mogą mieć treść?
Co to znaczy, że odpowiadają rzeczywistości?
Na te fundamentalne pytania próbują szukać odpowiedzi filozofowie umysłu, a od niedawna także kognitywiści – przedstawiciele interdyscyplinarnej grupy dyscyplin naukowych badających procesy poznawcze.
Autorka dokonuje systematycznego przeglądu dotychczasowych koncepcji reprezentacji umysłowych pod kątem przedstawionych wymagań oraz praktyki kognitywistycznej, zatem publikacja może też posłużyć jako podręcznik dla osób zainteresowanych współczesną filozofią umysłu i kognitywistyką.
*********
I Err, Therefore I Think. What is Misrepresentation?
The publication is concerned with the issue of thought content, interpreted in contemporary studies as mental representation. The author focuses on describing the content of false or inaccurate thoughts, i.e. on misrepresentation, and proposes her own coherence-based model of representational error. The monograph also includes a survey of other contemporary theories of mental representations. Keywords Cognitive studies, mental representations, misrepresentation, teleosemantics.
*********
Krystyna Bielecka – doktor filozofii, adiunkt naukowy w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Rozwija swoją koncepcję reprezentacji w ramach grantu NCN na temat przydatności pojęcia reprezentacji w badaniach nad psychopatologią. Książka Błądzę, więc myślę jest oparta na jej dysertacji doktorskiej wyróżnionej w 2016 roku Nagrodą im. Jerzego Perzanowskiego.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 254 |
Kategoria | Filozofia współczesna |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-3640-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Błądzą wszyscy (ale nie ja)
do koszyka
Błądząca we mgle
do koszyka
DElierium władzy. Kto rządzi, ten błądzi
do koszyka
Jak błądzić skutecznie
do koszyka
Jak nieświadomi błądzą w wierze
do koszyka
Kto czyta - nie błądzi Podręcznik do...
do koszyka
Kto szczeka, nie błądzi!
do koszyka
Spis treści
Podziękowania | 11 |
Wprowadzenie | 13 |
Rozdział | 1 |
Rola pojęcia reprezentacji umysłowej 33 | |
1.1.1. Filozoficzne pojęcie intencjonalności | 34 |
1.1.2. Filozoficzne pojęcie przekonań i pragnień a | |
pluralizm reprezentacji umysłowych | 36 |
1.2. Doniosłość pojęcia intencjonalności | 37 |
1.3. Nastawienie intencjonalne | 40 |
1.4. Strategia intencjonalna a racjonalność | 48 |
1.5. Osobowy i subosobowy poziom opisu | 52 |
1.6. Ograniczenia strategii intencjonalnej | 56 |
1.7. Podsumowanie | 60 |
CZĘŚĆ I | |
FUNKCJONALNE NIETELEOSEMANTYCZNE KONCEPCJE | |
REPREZENTACJI: OD INTERNALIZMU DO EKSTERNALIZMU | |
Rozdział | 2 |
Internalistyczne jednoczynnikowe koncepcje reprezentacji 67 | |
2.1. Filozoficzne pojęcie intensji i ekstensji | 67 |
2.2. Semantyka ról pojęciowych w wersji | |
naturalistycznej | 69 |
2.2.1. W poszukiwaniu treści wąskiej. Poznawczy | |
charakter treści | 69 |
2.2.2. Teza o determinacji treści wąskiej jako | |
teza o superweniencji | 71 |
2.3. Solipsyzm metodologiczny Fodora | 72 |
2.3.1. Wprowadzenie do solipsyzmu Fodora. | |
Motywacje | 72 |
2.3.2. Treść wąska w solipsyzmie metodologicznym | |
74 | |
2.3.3. Wrodzoność pojęć | 76 |
2.3.4. Solipsyzm metodologiczny a stanowisko | |
formalistyczne | 78 |
2.4. Argumenty przeciw stanowisku formalistycznemu | 81 |
2.4.1. Eksperyment myślowy z chińskim pokojem | 81 |
2.4.2. Odpowiedź systemowa | 82 |
2.4.3. Eksperyment myślowy z chińskim pokojem w | |
nowej wersji | 83 |
2.5. Internalizm a determinacja intensji w wyniku | |
uczenia | 84 |
2.6. Zastosowanie koncepcji Fodora do przykładów z | |
etologii i psychologii | 86 |
2.7. Podsumowanie | 88 |
Rozdział | 3 |
Internalistyczna dwuczynnikowa koncepcja Blocka 90 | |
3.1. Dwa czynniki | 91 |
3.2. Specyfika treści wąskiej | 92 |
3.3. Rola pojęciowa | 93 |
3.4. Zalety i wady koncepcji dwuczynnikowej | 97 |
3.4.1. Dwuczynnikowa koncepcja treści a | |
formalistyczne ujęcie Fodora | 97 |
3.4.2. Treść wąska w koncepcji dwuczynnikowej a | |
zachowania | 97 |
3.4.3. Zarzuty wobec dwuczynnikowej koncepcji | |
Blocka | 98 |
3.5. Zastosowanie koncepcji do przykładów z etologii | |
i psychologii | 102 |
3.6. Podsumowanie | 106 |
Rozdział | 4 |
Eksternalistyczne koncepcje reprezentacji 109 | |
4.1. Semantyka informacyjno-przyczynowa | 109 |
4.1.1. Wprowadzenie do semantyki informacyjno- | |
przyczynowej. Motywacje | 109 |
4.1.2. Ustalanie odniesienia i problem jego | |
determinacji | 111 |
4.1.3. Problem alternatywy | 111 |
4.1.4. Problem trywializacji | 114 |
4.1.5. Rozwiązania problemu determinacji | |
odniesienia. Warunki normalne | 115 |
4.1.6. Rozwiązania problemu determinacji | |
odniesienia. Nauczyciel lub ekspert | 117 |
4.1.7. Zastosowanie koncepcji na przykładach | 119 |
4.2. Koncepcja zależności asymetrycznej Fodora | 121 |
4.2.1. Wprowadzenie do koncepcji zależności | |
asymetrycznej Fodora. Motywacje | 121 |
4.2.2. Wady i zalety koncepcji asymetrycznej | 124 |
4.2.3. Zastosowanie koncepcji do przykładów z | |
etologii i psychologii | 127 |
4.3. Podsumowanie | 129 |
Rozdział | 5 |
Semantyka warunków prawdziwości 130 | |
5.1. Czysto ekstensjonalna koncepcja znaczenia jako | |
warunków prawdziwości | 131 |
5.1.1. Wprowadzenie do koncepcji. Motywacje | 132 |
5.1.2. Zarzuty wobec czysto ekstensjonalnej | |
koncepcji warunków prawdziwości | 133 |
5.1.3. Zastosowanie koncepcji do przykładów z | |
etologii i psychologii | 137 |
5.1.2. Podsumowanie | 139 |
5.2. Znaczenie jako warunki prawdziwości a działanie | |
139 | |
5.2.1. Założenia Davidsona | 140 |
5.2.2. Błąd reprezentacyjny wykrywalny przez | |
system | 141 |
5.2.3. Zarzuty | 142 |
5.2.4. Zastosowanie koncepcji do przykładów z | |
psychologii i etologii | 143 |
5.2.5. Podsumowanie | 145 |
5.3. Wnioski: nieteleosemantyczny eksternalizm | 146 |
CZĘŚĆ II | |
TELEOSEMANTYCZNE KONCEPCJE REPREZENTACJI | |
Rozdział | 6 |
Dretskego koncepcja błędnej reprezentacji jako dysfunkcji 157 | |
6.1. Wprowadzenie do koncepcji Dretskego. Motywacje | |
157 | |
6.2. Koncepcja funkcji reprezentowania jako funkcji | |
wskazywania | 158 |
6.3. Reprezentacja umysłowa | 162 |
6.3.1. Błędna reprezentacja umysłowa | 165 |
6.4. Przykład błędnego reprezentowania: błędne | |
reprezentowanie u żaby | 166 |
6.5. Problem alternatywy w koncepcji Dretskego | 167 |
6.6. Podsumowanie | 168 |
Rozdział | 7 |
Millikan koncepcja błędnej reprezentacji 170 | |
7.1. Funkcja właściwa | 170 |
7.2. Funkcja właściwa reprezentowania | 175 |
7.3. Błędna reprezentacja jako dysfunkcja | 185 |
7.4. Podsumowanie | 186 |
Rozdział | 8 |
Teleosemantyka i błąd wykrywalny przez system: model interaktywistyczny Bickharda 187 | |
8.1. Idea błędu dla systemu w dotychczas omawianych | |
koncepcjach | 187 |
8.2. Bickharda koncepcja reprezentacji umysłowych | 191 |
8.3. Antycypacyjna funkcja reprezentowania | 193 |
8.4. Minimalny interaktywistyczny model | |
reprezentowania | 199 |
8.5. Pełny interaktywistyczny model reprezentowania | |
200 | |
8.6. Dezyderaty Bickharda. Czy Bickhard jest | |
internalistą? | 202 |
8.7. Podsumowanie | 205 |
Rozdział | 9 |
Koherencyjna koncepcja błędu reprezentacyjnego 207 | |
9.1. Dysfunkcja reprezentowania, czyli błąd | |
reprezentacyjny | 207 |
9.2. Błąd reprezentacyjny dla systemu | 208 |
9.3. Przykłady wykrywania błędu reprezentacyjnego | 212 |
9.4. Wykorzystywanie błędów w uczeniu | 213 |
9.5. Proponowana koncepcja błędu dla systemu a inne | |
teleosemantyczne koncepcje błędu reprezentacyjnego | |
215 | |
9.6. Zastosowanie koncepcji do przykładów z etologii | |
i psychologii | 216 |
9.7. Zarzuty wobec zaproponowanej koncepcji błędnej | |
reprezentacji | 221 |
9.8. Podsumowanie | 226 |
Zakończenie | 228 |
Dodatek 1. Dezyderaty | 234 |
Dodatek 2. Diagram koncepcji reprezentacji | 236 |
Bibliografia | 238 |
Spis ilustracji | 248 |
Indeks osób | 249 |
Indeks pojęć | 252 |