POLECAMY
-5%
Autor:
Format:
Opracowane przez Jagodę Jezior studium jest rezultatem wieloletniej pracy badawczej prowadzonej na terenie województwa lubelskiego pod kątem wartości wyższego wykształcenia na rynku pracy. Podstawą opracowania jest kilkanaście projektów badawczych, w których uwzględniono opinię różnych kategorii respondentów reprezentujących pracodawców i pracobiorców. Przyjęta wieloaspektowa perspektywa badawcza, oparta na niezmiennie bogatych danych źródłowych, pozwala na uzyskanie wyważonej i niezwykle rzetelnej ekspertyzy, z czym mamy do czynienia w przedłożonej rozprawie. Autorka nie tylko analizuje, interpretuje i zestawia - z największą wnikliwością i skrupulatnością - obszerny materiał empiryczny, ale także nad prowadzonym przedsięwzięciem roztacza cenną refleksję metodologiczną, która sama w sobie stanowi wielką wartość podjętego przedsięwzięcia. Książka jest świadectwem gigantycznej pracy, jaka została wykonana, by uzyskać efekt, z którym Czytelnik ma szansę zapoznać się podczas lektury.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 622 |
Kategoria | Pedagogika pracy |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-992-7 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Wyższe sfery
do koszyka
Wyższe sfery
do koszyka
Maigret i wyższe sfery
do koszyka
Star Wars Dynastia Thrawna. Wyższe dobro
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 11 |
Rozdział I Rynek pracy jako przedmiot badań | 23 |
1. Zarys wybranych teorii rynku pracy | 23 |
2. Rynek pracy – ogólna koncepcja i definicje | 35 |
3. Struktura rynku pracy | 42 |
4. Praca jako element wymiany na rynku pracy i kategoria badawcza | 53 |
Rozdział II Badania społeczne jako podstawa wiedzy o rynku pracy | 65 |
1. Opis źródeł informacji | 65 |
2. Wybrane problemy badań społecznych dotyczących rynku pracy | 72 |
2.1. Zarys właściwości badań społecznych | 72 |
2.2. Metody i techniki badawcze – atrybuty i ograniczenia | 82 |
2.3. Wskaźniki społeczne i wskaźniki w surveyach | 89 |
3. Osobliwości „badań pracodawców” | 98 |
3.1. Ogólna charakterystyka zasobów badań | 98 |
3.2. Społeczno-kulturowe aspekty procesu badawczego | 103 |
3.3. Poziomy analizy i jednostki analizy | 112 |
Rozdział III Wyższe wykształcenie i rynek pracy – w świetle materiałów zastanych | 121 |
1. Zmiany poziomu wykształcenia w polskim społeczeństwie i decyzji edukacyjnych | 122 |
2. Funkcjonowanie szkół wyższych i relacje z kluczowymi partnerami | 131 |
3. Potrzeby i oczekiwania strony popytu na pracę – przegląd badań | 139 |
4. Sytuacja osób z wyższym wykształceniem na rynku pracy – województwo lubelskie na tle Polski | 148 |
Rozdział IV Koncepcja badań własnych – wymiar substantywny | 159 |
1. Podstawy koncepcji i podejścia porównawczego | 160 |
2. Wartość wyższego wykształcenia jako kategoria badawcza | 167 |
2.1. Analiza kategorii – wyższe wykształcenie, zawód, kwalifikacje | 167 |
2.2. Konceptualizacja i implikacje badawcze | 175 |
3. Strukturalizacja przedmiotu badań – poziom projektów | 185 |
3.1. Cykl „badań pracodawców” | 185 |
3.2. Projekty porównawcze | 190 |
4. Zakres problematyki badań i opis schematów analizy | 193 |
4.1. Problemy badawcze, schematy analizy, hipotezy | 193 |
4.2. Kategorie analizy i zmienne | 204 |
Rozdział V Metodologia badań własnych | 215 |
1. Ogólna charakterystyka materiału empirycznego | 216 |
1.1. Historia badań i opis projektów badawczych | 216 |
1.2. Warunki zbierania danych w „badaniach pracodawców”. | 222 |
2. Podejście badawcze i analityczne | 228 |
2.1. Poziom projektów – założenia, metody i techniki badawcze | 228 |
2.2. Podejście porównawcze i analiza porównawcza | 232 |
2.3. „Badania nad badaniami” – podstawy metodologiczne, problematyka, zadania | 244 |
3. Zasady pomiaru, analizy danych i prezentacji wyników . | 261 |
Rozdział VI Charakterystyka badanych zbiorowości | 269 |
1. Cykl „badań pracodawców” . | 269 |
1.1. Podmioty gospodarki – opis cech i udział w analizie | 269 |
1.2. Respondenci – opis cech i udział w analizie . | 287 |
2. Projekty porównawcze. | 293 |
Rozdział VII Zapotrzebowanie na pracowników z wyższym wykształceniem – cechy i uwarunkowania . | 301 |
1. Stan zatrudnienia i zapotrzebowanie – właściwości, zmiany, oceny . | 301 |
2. Analiza układów powiązań między zmiennymi . | 312 |
3. Metodologiczny kontekst analizy i opisu wyników | 319 |
Rozdział VIII Realizacja zapotrzebowania na pracowników z wyższym wykształceniem . | 335 |
1. Sposoby poszukiwania nowych pracowników i pracy | 335 |
2. Współpraca z otoczeniem instytucjonalnym – formy i oceny | 342 |
2.1. Instytucje pośrednictwa pracy . | 342 |
2.2. Instytucje kształcenia – szkoły wyższe . | 346 |
3. Metody i narzędzia doboru pracowników . | 349 |
3.1. Ważność poszczególnych metod i narzędzi | 349 |
3.2. Metodologiczny kontekst analizy i opisu wyników | 356 |
Rozdział IX Znaczenie wyższego wykształcenia w kontekście potrzeb i kryteriów rynku pracy | 363 |
1. Atrybuty wykształcenia z perspektywy potrzeb rynków wewnętrznych – cykl „badań pracodawców” | 363 |
1.1. Wykształcenie jako zasób kandydatów do pracy | 363 |
1.2. Miejsce wykształcenia w profilu dobrego pracownika | 375 |
1.3. Analiza układów powiązań między zmiennymi | 382 |
2. Udział kryteriów rynku pracy w decyzjach edukacyjnych i zawodowych – projekty porównawcze | 391 |
2.1. Przyczyny wyboru kierunku studiów, specjalności i zawodu | 391 |
2.2. Czynniki określające decyzje o kierunku studiów – studenci | 397 |
Rozdział X Wyższe wykształcenie jako podstawa kształtowania sytuacji pracy jednostek | 411 |
1. Oferowane warunki pracy oraz ich determinanty – cykl „badań pracodawców” | 412 |
1.1. Warunki pracy i oferty zatrudnienia | 412 |
1.2. Analiza układów powiązań między zmiennymi | 418 |
2. Koncepcje sytuacji pracy oraz ich determinanty – projekty porównawcze | 432 |
2.1. Cele i oczekiwania łączone z wykonywaną pracą | 432 |
2.2. Czynniki różnicujące cele i oczekiwania wobec pracy – studenci | 441 |
2.3. Wykształcenie a cechy sytuacji pracy – osoby pracujące | 447 |
Rozdział XI Rynek pracy jako miejsce weryfikacji wartości wyższego wykształcenia | 459 |
1. Wykształcenie a problemy zatrudnienia i bezrobocia – analiza porównawcza | 460 |
1.1. Recepcja problemów i ich przyczyn | 460 |
1.2. Analiza układów powiązań między zmiennymi | 468 |
2. Rola wykształcenia w kontekście wymiany rynkowej – cykl „badań pracodawców” | 478 |
3. Rola wykształcenia w kontekście wymiany rynkowej – projekty porównawcze | 487 |
3.1. Pozycja wykształcenia na tle czynników korzystnego zatrudnienia | 487 |
3.2. Oceny posiadanego wykształcenia oraz ich determinanty – studenci | 489 |
3.3. Oceny posiadanego wykształcenia oraz innych zasobów – osoby pracujące | 496 |
Rozdział XII Podsumowanie rezultatów badań i analiz | 509 |
1. Cykl „badań pracodawców” – wymiar substantywny | 509 |
1.1. Ogólne zestawienia i opis wyników | 509 |
1.2. Powiązania w układach zmiennych i weryfikacja hipotez | 517 |
2. Analiza porównawcza – wymiar substantywny | 526 |
2.1. Ogólne zestawienia i opis wyników | 526 |
2.2. Wyższe wykształcenie jako kategoria badawcza | 535 |
3. „Badania nad badaniami” – wymiar metodologiczny badań i analiz | 541 |
3.1. Proces realizacji badań surveyowych | 541 |
3.2. Metody, techniki i narzędzia badawcze | 550 |
3.3. Osobliwości „badań pracodawców” a praktyczne zastosowania . 560 Zakończenie | 567 |
Aneks I Tabele uzupełniające | 573 |
Aneks II Kwestionariusze badawcze | 587 |
Bibliografia | 603 |