INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
W monografii zaprezentowano miejsce i znaczenie sportu w dyplomacji publicznej, co wiąże się z kategorią dyplomacji sportowej. Przedmiot badania w szczególności obejmował kwestie wykorzystywania sportu do poprawy stosunków międzynarodowych, ukazanie jego roli w kształtowaniu międzynarodowego wizerunku państw oraz omówienie podmiotowości dyplomatycznej międzynarodowych organizacji zarządzających sportem na przykładzie Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego. Istotnym elementem analiz było rozpatrzenie, z jakimi podmiotami może być łączone prowadzenie dyplomacji sportowej. Badania umożliwiły m.in. wyodrębnienie modeli dyplomacji sportowej ukierunkowanej na budowanie bliskości między krajami, przypisanie stosowania różnych metod wizerunkowej dyplomacji sportowej do różnych rodzajów państw oraz zaproponowanie modelu tłumaczącego dyplomatyczną podmiotowość organizacji sportowych.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 496 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8142-158-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Dyplomacja
do koszyka
Dyplomacja i arrasy
do koszyka
Dyplomacja i polityka
do koszyka
Dyplomacja publiczna Unii Europejskiej
do koszyka
Dyplomacja publiczna wobec wyzwań...
do koszyka
Amerykańscy Żydzi i amerykańska...
do koszyka
Spis treści
Wykaz skrótów | 9 |
Wstęp | 11 |
ROZDZIAŁ 1. Konotacja kategorii „dyplomacja sportowa” – od oglądu potocznego do próby konceptualizacji | 33 |
1.1. Sport a dyplomacja | 33 |
1.1.1. Sport a dyplomacja publiczna | 38 |
1.2. Dyplomacja sportowa i jej ujęcia | 48 |
1.2.1. Dyplomacja sportowa środkiem kształtowania stosunków z innymi państwami | 54 |
1.2.2. Dyplomacja sportowa narzędziem kreowania wizerunku i prestiżu międzynarodowego państw | 56 |
1.2.3. Dyplomacja sportowa jako określenie dyplomatycznej aktywności międzynarodowych podmiotów sportowych | 67 |
1.3. Konkluzje | 70 |
ROZDZIAŁ 2. Dyplomacja sportowa jako aktywność na rzecz kształtowania pozytywnych stosunków pomiędzy państwami | 73 |
2.1. Dyplomacja pingpongowa pomiędzy Chińską Republiką Ludową a Stanami Zjednoczonymi | 74 |
2.2. Indyjsko-pakistańska dyplomacja krykietowa | 80 |
2.3. Dyplomacja futbolowa pomiędzy Turcją a Armenią | 87 |
2.4. Amerykańsko-radzieckie wymiany sportowe | 92 |
2.4.1. Wymiany lekkoatletyczne | 94 |
2.4.2. Wymiany koszykarskie | 99 |
2.5. Dyplomacja baseballowa pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Kubą | 104 |
2.6. Kanadyjsko-radziecka dyplomacja hokejowa | 113 |
2.7. Dyplomacja tenisowa pomiędzy Chińską Republiką Ludową a Republiką Korei | 119 |
2.8. Sport w kontaktach pomiędzy Koreą Północną a Koreą Południową | 123 |
2.9. Amerykańsko-irańskie wymiany sportowe | 135 |
2.10. Konkluzje | 145 |
ROZDZIAŁ 3. Dyplomacja sportowa jako środek kreowania pożądanego wizerunku państw | 159 |
3.1. Wizerunkowa dyplomacja sportowa Stanów Zjednoczonych | 160 |
3.1.1. Wymiany sportowe i sportowa pomoc rozwojowa | 161 |
3.1.2. Organizacja imprez sportowych | 180 |
3.1.3. Wysoki poziom sportowy | 183 |
3.2. Kształtowanie wizerunku Chińskiej Republiki Ludowej przez sport | 188 |
3.2.1. Organizacja imprez sportowych | 189 |
3.2.2. Wysoki poziom sportowy | 198 |
3.2.3. Wymiany sportowe i sportowa pomoc rozwojowa | 204 |
3.3. Sport a kreowanie wizerunku Wielkiej Brytanii | 207 |
3.3.1. Organizacja imprez sportowych | 207 |
3.3.2. Wysoki poziom sportowy | 213 |
3.3.3. Wymiany sportowe i sportowa pomoc rozwojowa | 218 |
3.4. Wizerunkowa dyplomacja sportowa ZSRR i Rosji | 221 |
3.4.1. Wysoki poziom sportowy | 223 |
3.4.2. Organizacja imprez sportowych | 233 |
3.4.3. Wymiany sportowe | 239 |
3.5. Wykorzystywanie sportu w kształtowaniu wizerunku Kosowa | 242 |
3.5.1. Udział w sporcie | 244 |
3.5.2. Wysoki poziom sportowy | 251 |
3.6. Sport a kształtowanie wizerunku Kataru | 252 |
3.6.1. Organizacja imprez sportowych | 254 |
3.6.2. Inwestycje sportowe | 257 |
3.6.3. Wysoki poziom sportowy | 259 |
3.7. Wizerunkowa dyplomacja sportowa Norwegii | 260 |
3.7.1. Sportowa pomoc rozwojowa | 262 |
3.7.2. Organizacja imprez sportowych | 264 |
3.7.3. Wysoki poziom sportowy | 267 |
3.8. Konkluzje | 269 |
ROZDZIAŁ 4. Dyplomacja organizacji zarządzających międzynarodowym sportem | 289 |
4.1. Dyplomatyczne znaczenie wybierania gospodarzy igrzysk olimpijskich | 293 |
4.2. Negocjacje związane z organizacją igrzysk | 304 |
4.2.1. Igrzyska olimpijskie w Seulu (1988) | 309 |
4.3. Uznawanie Narodowych Komitetów Olimpijskich a międzynarodowa legitymizacja państw | 329 |
4.3.1. MKOl a sprawa niemiecka | 330 |
4.4. Możliwości wywierania nacisku na państwa | 344 |
4.5. Specyfika kontaktów MKOl z przedstawicielami państw | 359 |
4.6. Międzynarodowy Komitet Olimpijski jako forum dyplomacji | 365 |
4.6.1. MKOl a kwestia chińska | 366 |
4.7. Inne aspekty dyplomatycznej roli Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego | 378 |
4.7.1. Współpraca z Organizacją Narodów Zjednoczonych | 379 |
4.7.2. Dyplomacja publiczna MKOl | 383 |
4.8. Konkluzje | 390 |
Zakończenie | 399 |
Bibliografia | 413 |
Aneksy | 467 |
Wykaz spotkań z przedstawicielami władz państwowych podczas zagranicznych podróży prezydenta MKOl Juana Antonio Samarancha | 467 |
Wykaz spotkań z przedstawicielami władz państwowych podczas zagranicznych podróży prezydenta MKOl Juana Antonio Samarancha z uwzględnieniem rangi spotkania | 479 |
Wykaz prezydentów Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego | 483 |
Spis tabel, rycin i wykresów | 485 |
Indeks osobowy | 487 |
Indeks rzeczowy | 493 |