INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Od listopada 2013 do lutego 2014 roku na Ukrainie trwały protesty, które przerodziły się w rewolucję zwaną Euromajdanem, a następnie w trwającą do dziś wojnę hybrydową w Donbasie. Protestom od początku towarzyszyły działania artystyczne, które z czasem ewoluowały w estetyczny, polityczny, społeczny oraz osobisty przekaz. Sztuka stała się jednostkowym wyrazem oporu wobec Rosji, inteligentnie wykorzystywanym medium budującym obraz rewolucji i samych protestujących, próbą odnalezienia tożsamości oraz sposobem na walkę z ogarniającym pesymizmem. Ewa Sułek z sukcesem przybliża polskiemu czytelnikowi sztukę ukraińską, która nadal jest Polakom właściwie nieznana, mimo bliskości geograficznej i związków kulturowych i historycznych między Polską a Ukrainą. Poprzez sztukę pokazuje zjawiska i prądy myślowe, które są dziś ważne dla Ukraińców, a które pozwalają zrozumieć nastroje społeczne i polityczne panujące w tym społeczeństwie.
Do tej pory rewolucja i wojna na Ukrainie przedstawiane były z punktu widzenia działań zbrojnych i ruchów politycznych. Tymczasem każdy konflikt niesie ze sobą nie tylko zmiany polityczne, lecz także kulturowe, wyrażające się w działalności artystycznej. Sztuka i kultura stanowią odzwierciedlenie postaw społecznych. Dlatego, obserwując działania artystyczne, możemy dowiedzieć się wiele na temat świadomości społeczeństwa ukraińskiego w czasach ogromnych przemian dotyczących istoty człowieka sowieckiego. Wielu komentatorów rewolucji podkreślało właśnie tę przemianę, będącą pierwszym sygnałem, że na Ukrainie rodzi się społeczeństwo obywatelskie.
Tekst, będący połączeniem literatury popularnonaukowej z reportażem, zwraca uwagę dojrzałością oglądu, sprawnością warsztatową i odważnym spojrzeniem na rzeczywistość towarzyszącą pracy i życiu artystów. Na oryginalną i zróżnicowaną formę literacką składają się również: połączenie przekazu ustnego z pisanym, przekazu wrażeniowego z merytorycznym, oraz użycie więcej niż jednego rodzaju narracji. Umiejętność uchwycenia drobnych gestów czy momentów wynika ze zmysłu i postawy wnikliwego obserwatora. Tekst Ewy Sułek cechuje również wiedza z zakresu kultury, przede wszystkim na polu sztuk wizualnych – autorka jest historykiem sztuki (studia na University of Cambridge oraz na Uniwersytecie Warszawskim), osobą wrażliwą, gotową do zgłębiania niewygodnych zagadnień i drążenia ich znaczeń. Co nie mniej też ważne, Ewa ma tak dziś w polskiej prozie rzadkie, wyrafinowane poczucie humoru, które świetnie amortyzuje powagę poruszanych przez nią spraw.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 224 |
Kategoria | Teoria sztuki |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-20103-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Chłopak bez pamięci
do koszyka
Chłopak dla teściowej
do koszyka
Chłopak dla teściowej
do koszyka
Chłopak, który chciał zacząć od nowa
do koszyka
Chłopak, który o mnie walczył
do koszyka
Chłopak, który okradał domy. I...
do koszyka
Chłopak, który oszalał na moim punkcie
do koszyka
Spis treści
PROLOG. ZŁOTY CHLEB | 9 |
1. CHŁOPAK Z PIANINEM | 13 |
2. PRZED I PO | 67 |
Gabinet zabiegowy | 67 |
Wojownicy | 71 |
Homo sovieticus | 76 |
Ulice Kijowa | 88 |
3. KRYM | 109 |
18 marca 2014 r | 109 |
Teraz to jest Rosja! To my jesteśmy u siebie! | 111 |
Wygnanie z ogrodu Eden | 112 |
Koń trojański | 112 |
Za ogrodzeniem | 115 |
Palmy | 116 |
4. NOWOROSJA | 127 |
* * * | 127 |
Zestaw ceremonialny dla cara Republiki Narodowej | 130 |
Plan ucieczki z regionu Doniecka | 130 |
Niebo | 132 |
Stonka | 134 |
Kultura winy | 137 |
Strzały | 139 |
ATO | 141 |
Ser | 151 |
Ładunek 200 | 153 |
Samoidentyfikacja | 155 |
Czterech oczekujących w czterech odsłonach | 155 |
Ich własna wina | 163 |
Teorie ochronne | 165 |
Eksperymenty | 171 |
Dzielnica mieszkalna | 171 |
Archiwum przypadkowego słuchacza | 179 |
Kolekcjonerka kości | 182 |
5. PAMIĘĆ | 185 |
* * * | 185 |
Wymazywanie | 187 |
Miejsca codzienne | 193 |
Przepracować przeszłość | 194 |
Leninopad. Ostatni upadek Lenina | 200 |
Stało się, co się stało; a nie to, co się chciało | 215 |
Surgun. Opowieść o Tatarach krymskich | 218 |
Arbuz to teraz Stalinstadt | 222 |
Powroty | 224 |
EPILOG | 229 |