POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Opracowanie stanowi kompleksową analizę i ocenę kształtowania się systemu bezpieczeństwa zbiorowego na kontynencie afrykańskim. Analiza ta dotyczy w szczególności zasad funkcjonowania Afrykańskiej Architektury Pokoju i Bezpieczeństwa oraz jej wpływu na ukształtowanie systemu bezpieczeństwa zbiorowego w ramach Unii Afrykańskiej. Podkreślono również znaczenie współpracy Unii Afrykańskiej z innymi organizacjami międzynarodowymi, a zwłaszcza z ONZ. Złożoność problematyki bezpieczeństwa międzynarodowego wymaga kompleksowych działań na szczeblu uniwersalnym, regionalnym, jak i subregionalnym. Społeczność międzynarodowa coraz bardziej skłania się ku decentralizacji misji związanych z utrzymaniem pokoju, aby skutecznie utrzymywać pokój i bezpieczeństwo międzynarodowe. Celem niniejszej pracy jest analiza zmieniającej się roli Unii Afrykańskiej w zarządzaniu operacjami pokojowymi. Zawarto też w niej przegląd mechanizmów zmiany i redefinicji roli międzynarodowych organizacji regionalnych i subregionalnych w ich pretendowaniu do bycia niezbędnym graczem w obszarze utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa, przy identyfikacji czynników stojących za tymi zmianami. Mimo, że w pracy pojawiają się aspekty politologiczne czy też ważne elementy stosunków międzynarodowych, jest to wyłącznie prawna analiza kwestii bezpieczeństwa zbiorowego na poziomie regionalnym. Praca ta, w odróżnieniu od studiów nad organizacjami międzynarodowymi, ma pod kątem prawnym, dynamicznym i ewolucyjnym przedstawić proces budowy regionalnej organizacji bezpieczeństwa zbiorowego, opartego na wyraźnie zdefiniowanych podstawach prawnych.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 375 |
Kategoria | Prawo międzynarodowe |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3314-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Perła. Afrykański przypadek księdza...
do koszyka
Perła. Afrykański przypadek księdza...
do koszyka
Afrykańska elektronika
do koszyka
Afrykańskie instytucje bezpieczeństwa
do koszyka
Afrykańskie korzenie UFO
do koszyka
Spis treści
Wykaz skrótów | 9 |
Wstęp | 17 |
Rozdział 1 System bezpieczeństwa zbiorowego – zagadnienia wstępne | 25 |
1.1. Geneza i definicja systemu bezpieczeństwa zbiorowego | 25 |
1.2. Charakter i znaczenie koncepcji systemu bezpieczeństwa zbiorowego | 34 |
1.3. Bezpieczeństwo zbiorowe i Liga Narodów | 36 |
1.4. Powstanie Organizacji Narodów Zjednoczonych i początek nowej ery bezpieczeństwa zbiorowego | 44 |
1.4.1. Rola i miejsce organów Organizacji Narodów Zjednoczonych w uniwersalnym systemie bezpieczeństwa zbiorowego | 50 |
1.4.2. Pojęcie „bezpieczeństwa” w świetle Karty Narodów Zjednoczonych | 59 |
1.4.3. Pojęcie „siły” w świetle Karty Narodów Zjednoczonych | 62 |
1.4.4. Utrzymanie pokoju i bezpieczeństwa międzynarodowego w ramach ONZ | 65 |
1.5. Bezpieczeństwo zbiorowe a indywidualna lub zbiorowa samoobrona | 68 |
Rozdział 2 Organizacje regionalne w rozwoju powszechnego systemu bezpieczeństwa zbiorowego | 75 |
2.1. Prawne i instytucjonalne podstawy działania organizacji międzynarodowych | 75 |
2.2. Znaczenie układów regionalnych w powszechnym systemie bezpieczeństwa zbiorowego | 81 |
2.3. Studium porównawcze niektórych regionalnych organizacji bezpieczeństwa zbiorowego | 85 |
2.3.1. Organizacja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie | 85 |
2.3.2. System bezpieczeństwa zbiorowego i architektura pokoju Organizacji Państw Amerykańskich | 92 |
2.3.3. Liga Państw Arabskich i bezpieczeństwo zbiorowe | 97 |
2.4. Wspólna polityka obrony i bezpieczeństwa zbiorowego w Unii Europejskiej | 102 |
2.4.1. Geneza: od odrzucenia Europejskiej Wspólnoty Obronnej po aktywację mechanizmów Unii Zachodnioeuropejskiej | 103 |
2.4.2. Od Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa po Wspólną Politykę Bezpieczeństwa i Obrony | 105 |
2.4.3. Traktat z Lizbony oraz Wspólna Polityka Bezpieczeństwa i Obrony: „stała współpraca strukturalna” w ramach Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony | 107 |
2.4.4. Ewolucja Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony | 112 |
2.5. NATO jako struktura regionalna zbiorowej samoobrony | 115 |
Rozdział 3 System bezpieczeństwa zbiorowego w ramach Unii Afrykańskiej | 121 |
3.1. Geneza: od Organizacji Jedności Afrykańskiej do Unii Afrykańskiej | 121 |
3.2. Podstawy prawne Unii Afrykańskiej | 127 |
3.3. Nowe rozwiązania Aktu Założycielskiego Unii Afrykańskiej | 133 |
3.3.1. Unia Afrykańska: regionalna organizacja międzypaństwowa czy integracyjna? | 133 |
3.3.2. Znaczenie osobowości prawnej Unii Afrykańskiej | 134 |
3.3.3. Nowe rozwiązania w sensie przedmiotowym | 137 |
3.3.4. Nowe rozwiązania w zakresie instytucjonalnym | 140 |
3.4. Wyzwania dla nowej instytucji panafrykańskiej | 144 |
3.5. Cele i zasady Unii Afrykańskiej w zakresie utrzymania pokoju i bezpieczeństwa | 147 |
3.6. Problematyka bezpieczeństwa zbiorowego w Afryce: cele ogólne | 151 |
3.7. Współpraca między Unią Afrykańską a Organizacją Narodów Zjednoczonych w zakresie utrzymania pokoju i bezpieczeństwa | 153 |
3.8. Udział Unii Europejskiej w zapobieganiu konfliktom w Afryce i zarządzaniu nimi | 159 |
3.9. Wytyczne dla amerykańskiej polityki w kwestii utrzymania pokoju w Afryce | 161 |
Rozdział 4 Rozwój afrykańskiego regionalnego systemu bezpieczeństwa zbiorowego | 166 |
4.1. Sposoby rozstrzygania sporów oparte na zabiegach polityczno- -dyplomatycznych: uwagi ogólne | 168 |
4.2. Wprowadzenie sądowych sposobów rozstrzygania sporów w Afryce | 171 |
4.3. Prawo do interwencji w ramach afrykańskiego regionalnego systemu bezpieczeństwa zbiorowego | 175 |
4.4. Zróżnicowane podstawy prawa do interwencji Unii Afrykańskiej | 189 |
4.4.1. Podstawy polityczne prawa do interwencji związane z zasadą odpowiedzialności za ochronę | 191 |
4.4.2. Podstawy legitymizacji Unii Afrykańskiej do interwencji | 196 |
4.5. Zgodność prawa Unii Afrykańskiej do interwencji z powszechnym prawem międzynarodowym | 199 |
4.6. Koniec westfalskiej zasady nieingerencji w międzynarodowym prawie afrykańskim | 202 |
4.7. Zgoda na interwencję i mechanizm interwencji w państwie członkowskim Unii Afrykańskiej | 203 |
4.8. Prawo państw członkowskich do żądania interwencji ze strony Unii Afrykańskiej | 205 |
Rozdział 5 Piramidalna architektura bezpieczeństwa zbiorowego APSA w budowie | 207 |
5.1. Mechanizmy kontynentalne Architektury Pokoju i Bezpieczeństwa w Afryce | 208 |
5.2. Rada Pokoju i Bezpieczeństwa – organ pomocniczy Unii Afrykańskiej | 212 |
5.3. Rada Pokoju i Bezpieczeństwa jako główny filar systemu bezpieczeństwa zbiorowego w Afryce | 214 |
5.4. Uwzględnienie czynników etnicznych i kulturowych w procesie wdrażania APSA: Panelu Mędrców oraz organów Rady Pokoju i Bezpieczeństwa | 222 |
5.5. Struktury operacyjne Rady Pokoju i Bezpieczeństwa | 223 |
5.6. Afrykańskie Siły w Gotowości (FAA) | 227 |
5.7. Doktryna Sił Szybkiego Reagowania, warunki jej wdrażania i mechanizmy bezpieczeństwa zbiorowego w obliczu wielowymiarowych kryzysów | 228 |
5.8. O „wielowymiarowości” mechanizmu | 229 |
5.9. Cele i struktura Afrykańskich Sił w Gotowości | 231 |
5.10. Wyzwania związane z wdrażaniem FAA w świetle kryzysu malijskiego | 239 |
5.11. Definitywna operacjonalizacja FA | 242 |
5.12. Strategiczna alternatywa dla afrykańskiej współodpowiedzialności: Afrykański Potencjał Natychmiastowego Reagowania na Kryzysy (CARIC) | 246 |
Rozdział 6 Miejsce subregionalnych mechanizmów w systemie bezpieczeństwa zbiorowego Unii Afrykańskiej | 249 |
6.1. Rola subregionalnych mechanizmów we wczesnym zarządzaniu kryzysami na kontynencie na przykładzie walki z Boko Haram | 251 |
6.2. Inicjatywa subregionalna: wdrożenie wielonarodowej wspólnej grupy zadaniowej w regionie Sahelu i Wielkich Jezior | 253 |
6.3. Wnioski dotyczące walki z terroryzmem | 254 |
6.4. Polityka na płaszczyźnie kontynentalnej | 256 |
6.5. Polityka na płaszczyźnie subregionalnej | 258 |
6.6. Różne problemy systemowe | 260 |
6.7. Elastyczność i szybkość reagowania, przywództwo i wiedza fachowa, subsydiarność i podejmowanie decyzji | 264 |
6.8. Rozwijanie współpracy opartej na „wzmocnionej subsydiarności” | 266 |
Rozdział 7 Afrykański regionalny system bezpieczeństwa zbiorowego: wyzwania, zagrożenia i perspektywy | 268 |
7.1. Wyzwania: słabości afrykańskiego systemu bezpieczeństwa zbiorowego | 268 |
7.1.1. Zależność afrykańskiego systemu bezpieczeństwa zbiorowego od pomocy z zewnątrz | 270 |
7.1.2. Niepewna sytuacja armii państw afrykańskich i trudności w reformie sektora bezpieczeństwa i obrony | 271 |
7.2. Upoważnienie ONZ czy autonomia: charakter afrykańskiego regionalnego systemu bezpieczeństwa zbiorowego | 273 |
7.2.1. Istota i znaczenie upoważnienia przy ewentualnej akcji z zastosowaniem środków przymusu w ramach afrykańskiego regionalnego systemu bezpieczeństwa zbiorowego | 276 |
7.2.2. Wzmocnienie współpracy między UA a ONZ | 279 |
7.3. Zagrożenia dla bezpieczeństwa zbiorowego Unii Afrykańskiej | 283 |
7.3.1. Rozwój i wyzwania w zakresie operacji utrzymania pokoju w obliczu konfliktów pozimnowojennych: pojawienie się konfliktów wewnętrznych | 284 |
7.3.2. Wykorzystanie siły podczas operacji wspierania pokoju | 288 |
7.3.3. Pierwszoplanowa rola podmiotów afrykańskich w przywracaniu i umacnianiu pokoju | 291 |
7.3.4. Konflikty międzypaństwowe zrodzone z aspiracji demokratycznych: konieczność działania aktorów regionalnych | 293 |
7.3.5. Pojawienie się nowych wielopostaciowych i umiędzynarodowionych zagrożeń: terroryzm transgraniczny | 295 |
7.4. Inne zagrożenia natury humanitarnej: osoby wysiedlone i strumienie migracyjne | 298 |
7.4.1. Pandemie jako zagrożenie dla pokoju i bezpieczeństwa | 301 |
7.4.2. Zmiany klimatyczne | 304 |
7.5. Zmiany w zakresie równowagi strategicznej | 306 |
7.6. Praktyczne perspektywy strukturalnego wzmacniania pokoju i bezpieczeństwa zbiorowego przez Unię Afrykańską | 308 |
7.7. Uwagi końcowe | 310 |
Zakończenie | 313 |
Bibliografia | 321 |
The African regional collective security system under international law (Summary) | 371 |