Leksykalno-pragmatyczne aspekty komunikowania się w mediach

Leksykalno-pragmatyczne aspekty komunikowania się w mediach

(na przykładzie wybranych audycji Radia

1 opinia

Format:

ibuk

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Publikacja składa się ze wstępu, z dwóch rozdziałów teoretycznych, rozdziału prezentującego cel, materiał i metodologię badań, trzech rozdziałów analitycz­nych oraz zakończenia, bibliografii, spisu tabel i streszczenia w języku angielskim.


Punktem wyjścia do rozważań lingwistycznych są dwa obszerne rozdziały teo­retyczne. W pierwszym z nich pt. Radio na tle innych środków masowego prze­kazu przedstawiam podstawowe zagadnienia komunikacji medialnej. Określam również, jak należy interpretować kategorie nadawcy, odbiorcy oraz komunika­tu w środkach masowego przekazu. Szczególną uwagę zwracam na podobieństwa i różnice pomiędzy poszczególnymi typami przekazów medialnych, na których tle wyodrębniam specyficzne cechy audycji radiowych. W dalszej części rozdzia­łu zamieszczone są najważniejsze informacje z historii radia jako jednego z me­diów publicznych: od początków komunikacji radiowej na świecie, poprzez dzie­je radia w Polsce, aż do opisu działalności Radia Szczecin.


Drugi rozdział pracy to przegląd badań nad językiem w radiu w literatu­rze polskojęzycznej. Ta część pracy została podzielona na trzy podrozdziały. W pierwszym z nich przedstawiam opracowania normatywno-poprawnościowe, drugi obejmuje publikacje teoretyczno-metodologiczne, w trzecim natomiast zamieszczam przegląd badań pragmalingwistycznych nad językiem w radiu. Wychodzę z założenia, że języka w radiu (podobnie jak języka w prasie, telewi­zji i internecie) nie należy rozpatrywać jako odrębnego od polszczyzny ogólnej. Stanowi on jej specyficzną odmianę, której cechy wyszczególniam w dalszych częściach rozprawy.


Ze wstępu


Rok wydania2017
Liczba stron271
KategoriaMedioznawstwo
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
ISBN-13978-83-7972-122-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  Rozdział I Radio na tle innych środków masowego przekazu     15
  1.1. Komunikacja medialna     15
  1.2. Specyfika audycji radiowej     25
  1.3. Historia radia     29
    1.3.1. Początki komunikacji radiowej     29
    1.3.2. Historia radia w Polsce     30
    1.3.3. Historia Radia Szczecin     31
  
  Rozdział II Przegląd badań nad językiem w radiu     37
  2.1. Opracowania normatywno-poprawnościowe     40
  2.2. Opracowania teoretyczno-metodologiczne     44
  2.3. Opracowania pragmalingwistyczne     48
  Podsumowanie     50
  
  Rozdział III Cel, metodologia pracy i materiał badawczy     53
  3.1. Cel pracy     53
  3.2. Metodologia pracy     54
  3.3. Materiał badawczy     65
  
  Rozdział IV Tematyka audycji radiowych     69
  4.1. Tematyka audycji społecznej „Czas reakcji”     69
  4.2. Tematyka audycji kulturalnej „Machina czasu”     82
  4.3. Tematyka audycji politycznej „Kawiarenka polityczna”     92
  Podsumowanie     104
  
  Rozdział V Struktura audycji radiowych     107
  5.1. Struktura audycji społecznej „Czas reakcji”     110
  5.2. Struktura audycji kulturalnej „Machina czasu”     113
  5.3. Struktura audycji politycznej „Kawiarenka polityczna”     116
  Podsumowanie     119
  
  Rozdział VI Językowe wykładniki komunikacji medialnej     123
  6.1. Środki językowe w audycji „Czas reakcji”     123
  6.2. Środki językowe w audycji „Machina czasu”     170
  6.3. Środki językowe w audycji „Kawiarenka polityczna”     198
  6.4. Zestawienie środków językowych w analizowanych audycjach     233
  
  Zakończenie     243
  Bibliografia     249
  Spis schematów, rysunków, tabel i wykresów     267
  Summary     269
  Summary     269
RozwińZwiń