POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Praktykę odbywania kary pozbawienia wolności przez kobiety z małymi dziećmi autorka uczyniła przedmiotem niniejszej monografii. Stanowi ją i określa społeczna obecność matek pozostających w fazie aktywnego macierzyństwa w instytucji totalnej jaką jest zakład karny. Zatem codzienność doświadczania świata przez dziecko ma swój początek w warunkach więziennych. Podjęta w monografii narracja dotyczy z jednej strony opisu i wyjaśnienia sytuacji kobiet – matek będących w fazie aktywnego macierzyństwa, a przebywających w warunkach zakładu karnego, a z drugiej zaś strony dzieci, które inicjują swoje człowieczeństwo w sytuacji karnie „nadzorowanej”. W prezentowanej czytelnikowi książce wykorzystane zostały elementy socjopsychologicznej teorii socjalizacji ze szczególnym zwróceniem uwagi na społeczne praktyki socjalizacyjne zmierzające do formowania osób społecznych doświadczających realnego uczestnictwa w środowiskach swojej życiowej aktywności. Autorka skoncentrowała naukowe rozważania na istocie, mechanizmach i konsekwencjach przebiegu procesu socjalizacji (czy to asocjacyjnej, czy dysocjacyjnej), w odniesieniu do specyficznej interesującej autorkę kategorii kobiet i ich dzieci. Procesy te przebiegają zawsze w jakichś kontekstach określanych mianem toposów lub środowisk. Książka adresowana jest do decydentów szeroko rozumianych systemów pomocowych np. systemu penitencjarnego i pomocy społecznej w Polsce, dla praktyków resocjalizacji, pracowników socjalnych, kuratorów sądowych i asystentów rodziny. Adresatami książki mogą być także studenci pedagogiki, socjologii, psychologii i prawa, jak również osoby którym los małego dziecka w Polsce nie jest obojętny.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 286 |
Kategoria | Komunikacja społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3045-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Obrazki więzienne
do koszyka
Pisma więzienne
do koszyka
Więzienny blues
do koszyka
Więzienny prawnik
do koszyka
WIĘZIENNY PRAWNIK
do koszyka
WIĘZIENNY PRAWNIK
do koszyka
Więzienny świat
do koszyka
Więzienny świat
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Rozdział 1 O teoriach stawania się osób społecznych i ich wspólnotowej obecności we współczesnym dyskursie naukowym | 15 |
Tytułem wstępu | 15 |
1.1. Teorie wyjaśniające proces i mechanizmy kreowania osób społecznych | 18 |
1.2. Asocjacyjna i dysocjacyjna postać procesów socjalizacyjnych | 30 |
1.3. Metamodele relacji: jednostki i ich środowiska | 34 |
1.4. Ład społeczny a zachowania dewiacyjne | 40 |
Rozdział 2 Diagnoza praktyk macierzyńskich w warunkach polskich zakładów karnych | 52 |
Tytułem wstępu | 52 |
2.1. Aktywne macierzyństwo przestępczych kobiet – przegląd rozwiązań w wybranych krajach | 54 |
2.2. Sytuacja kobiet-matek odbywających karę pozbawienia wolności i ich losy po opuszczeniu jednostki penitencjarnej – przegląd badań | 56 |
2.3. Badania nad losami dzieci doświadczających inicjacji socjalizacyjnej w warunkach instytucji i środowiska karnej izolacji | 79 |
Rozdział 3 Podstawy prawne wykonywania kary pozbawienia wolności wobec kobiet w sytuacji ich aktywnego macierzyństwa w trakcie jej odbywania | 86 |
3.1. Typy i rodzaje zakładów karnych dla kobiet | 86 |
3.2. Analiza danych zawartych w statystykach Centralnego Zarządu Służby Więziennej, dotyczących kobiet tymczasowo aresztowanych, skazanych i ukaranych – z uwzględnieniem ich wieku, rodzajów przestępstw, powrotności do przestępstwa, wymiaru kary i grupy klasyfikacyjnej | 88 |
3.3. Systemy odbywania kary pozbawienia wolności w Polsce | 100 |
3.4. Wykonywanie kary pozbawienia wolności wobec kobiet | 103 |
3.5. Podstawy prawne działalności przywięziennych domów matki i dziecka – casus: Zakład Karny w Krzywańcu | 110 |
Rozdział 4 Metodologiczne podstawy projektu badawczego zorientowanego na socjopedagogiczną diagnozę instytucji przywięzienniego Domu Matki i Dziecka funkcjonującego przy Zakładzie Karnym w Krzywańcu | 113 |
Tytułem wstępu | 113 |
4.1. Biografie skazanych kobiet pełniących aktywne role macierzyńskie jako przedmiot badania | 117 |
4.2. Metoda biograficzna jako odmiana metody monograficznej | 123 |
4.3. Uzasadnienie wyboru terenu badań | 133 |
4.4. Środowiska sytuacji społecznej kobiet odbywających karę pozbawienia wolności wraz z dziećmi w Domu Matki i Dziecka przy Zakładzie Karnym w Krzywańcu | 135 |
Rozdział 5 Organizacja i funkcjonowanie Domu Matki i Dziecka przy Zakładzie Karnym w Krzywańcu | 140 |
5.1. Ideologiczno-pedagogiczne przesłanki uzasadniające utworzenie i funkcjonowanie domów matki i dziecka | 140 |
5.2. Funkcja założona badanej placówki, urządzenie i personel | 142 |
5.3. Regulamin funkcjonowania Domu Matki i Dziecka przy Zakładzie Karnym w Krzywańcu | 145 |
5.4. Oddziaływania dydaktyczne, wychowawcze, edukacyjne, resocjalizacyjne i terapeutyczne prowadzone w Domu Matki i Dziecka | 153 |
5.4.1. Oddziaływania resocjalizacyjne przeznaczone dla matek i dzieci | 153 |
5.4.2. Oddziaływania resocjalizacyjne wobec osadzonych w zakładach karnych kobiet-matek z problemem uzależnienia | 155 |
5.4.3. Oddziaływania ukierunkowane na relacje skazanych kobiet ze współosadzonymi | 157 |
5.4.4. Oddziaływania podejmowane w obszarze: skazana matka a środowisko wolnościowe, zwłaszcza rodzinne | 158 |
5.4.5. Praca z dziećmi przebywającymi w Domu Matki i Dziecka | 162 |
5.4.6. Matki i ich dzieci – socjopedagogiczna charakterystyka | 166 |
5.4.7. Statystyki pobytu matki i dziecka w Domu Matki i Dziecka przy Zakładzie Karnym w Krzywańcu | 167 |
5.4.8. Przegląd działań podejmowanych w Domu Matki i Dziecka w Krzywańcu w 2014 r. i w pierwszej połowie 2015 r. | 171 |
5.4.9. Praca wychowawczo-psychologiczna z „więziennymi” matkami | 174 |
Rozdział 6 Więzienne macierzyństwo w podmiotowym i przedmiotowym doświadczeniu – analiza narracji kobiet odbywających karę pozbawienia wolności w fazie aktywnego macierzyństwa | 178 |
Tytułem wstępu | 178 |
6.1. Próba typologii „więziennych” matek | 180 |
Casus 1 – dysocjacja z urodzenia | 181 |
Casus 2 – dysocjacja z urodzenia | 185 |
Casus 3 – dysocjacja w okresie dzieciństwa i młodości | 189 |
Casus 4 – dysocjacja w okresie dzieciństwa i młodości | 193 |
Casus 5 – dysocjacja w okresie dzieciństwa i młodości | 197 |
Casus 6 – dysocjacja w okresie młodości spowodowana „toksyczną miłością” | 201 |
Casus 7 – dysocjacja w okresie młodości, wpływ dewiacyjnej grupy rówieśniczej | 209 |
Casus 8 – dysocjacja w okresie młodości: wpływ dewiacyjnej grupy rówieśniczej | 217 |
Casus 9 – dysocjacja w okresie młodości: wpływ dewiacyjnej grupy rówieśniczej | 222 |
Casus 10 – dysocjacja w okresie młodości: wpływ „toksycznego” partnera …… | 229 |
Casus 11 – dysocjacja w okresie młodości: udział w zorganizowanej grupie przestępczej | 236 |
Casus 12 – dysocjacja z przypadku | 240 |
6.2. Interpretacja uzyskanych wyników badań | 249 |
6.3. Rekomendacje dla praktyki penitencjarnej i polityki karnej – wnioski końcowe | 260 |
Uwagi podsumowujące | 267 |
Bibliografia | 268 |
Motherhood in prison – a sociopedagogical study (Summary) | 284 |