INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Ile masz uszu? Jeśli jeden chłopiec jest lekki, to dwaj chłopcy są jacy? Czy naprawdę zdarzyło się kiedyś, że komuś słoń nadepnął na ucho? Ile kot może napłakać? Czy polski pupil to angielski pupil? Skąd się wzięło słowo kochać? Czym dla mieszkańców wschodniej Polski jest bułka? Lepiej nosić podkoszulek czy podkoszulkę?
Na te i wiele innych pytań odpowiada doktor Agata Hącia – językoznawczyni specjalizująca się w zagadnieniach kultury języka, autorka książek i artykułów poświęconych polszczyźnie, jak również publikacji wspomagających edukację wczesnoszkolną dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Książka wpisuje się w naturalny rozwój poznawczy dzieci i odpowiada na ich naturalną ciekawość świata, w tym także ciekawość tego, w jaki sposób komunikują się ludzie. Autorka, od lat prowadząca radiowe programy poświęcone polszczyźnie, także dla najmłodszych , rozbudza i pogłębia zainteresowanie językiem polskim.
W książce znajdują się rozdziały prezentujące ćwiczenia logopedyczne, które służą wyrabianiu sprawności artykulacyjnej, jak również rozdziały objaśniające znaczenia wyrazów, związków frazeologicznych, przybliżające zasady gramatyki polskiej i etykiety językowej.
Każdy rozdział jest pomyślany interakcyjnie, co oznacza, że:
treści merytoryczne są przekazane w sposób dialogowy, budujący narrację, opowieść, której aktywnym odbiorcą jest dziecko, zawiera zachęty do zabawy i podpowiedzi zabaw związanych z danym tematem, odwołuje się do codziennych doświadczeń dziecka (domowych, przedszkolnych, szkolnych), a przez to buduje przeżycie treści oparte na emocjach – a więc lepiej, trwalej zapamiętywane, uwzględnia sytuację wspólnego czytania książki przez dziecko i rodziców/opiekunów, co sprzyja budowaniu więzi i kształceniu wzorców czytelniczych i komunikacyjnych. Książka jest skierowana do dzieci w wieku od 5 do 10 lat i ich rodziców.
„Co robi język za zębami? No, jak myślisz? Co robi? Może sobie leży leniwie? O, nie, nic z tych rzeczy! Po pierwsze – nie leży, tylko często wisi! W jednym miejscu trzyma się tylko sufitu w buzi – za górnymi zębami. A po drugie – język nie leniuchuje! Prawie zawsze pracuje, a gdy nie pracuje – już wiesz: wisi. Trochę jak nietoperz! Tylko że nietoperz rusza się głównie w nocy, w dzień śpi, a język jest czynny przede wszystkim w ciągu dnia. Gdy jesz, pijesz, mówisz – zawsze używasz do tego języka. To bardzo ważna część ciała! Dlatego właśnie warto o nią dbać. A jak najlepiej? Robiąc nasze ćwiczenia!”.
Fragment tekstu
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 336 |
Kategoria | Literatura dla dzieci i młodzieży |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-19578-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Ciotka Danuta robi swetry na drutach
do koszyka
Jak się robi dzieci zdrowe i szczęśliwe
do koszyka
Jak to się robi po francusku
do koszyka
Jak to się robi po francusku
do koszyka
Plotkara 7: Nikt nie robi tego lepiej
do koszyka
Plotkara 7: Nikt nie robi tego lepiej
do koszyka
Tak to się robi w polityce
do koszyka
To wszystko nie robi się samo
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 9 |
Jak to powiedzieć? Nudzi ci się podczas krojenia rzodkiewki na kanapkę? Szukasz zajęcia dla brzucha i buzi? Chcesz wciągnąć rodzeństwo i rodziców w zabawy, podczas których będziecie turlać się ze śmiechu? Zajrzyj do tej części! Zapamiętaj, co w niej jest, i ćwicz przy każdej okazji, także na spacerze! | 13 |
1. Kilka wdechów i wydechów | 15 |
2. Rozgrzeweczka na usteczka | 19 |
3. Co robi język za zębami? | 31 |
4. Nie połamiesz się! | 41 |
5. Po zwierzęcemu w różnych językach | 47 |
po grecku | 49 |
po łacinie | 51 |
po angielsku | 53 |
po niemiecku | 55 |
po francusku | 57 |
po włosku | 58 |
po hiszpańsku | 60 |
po czesku | 61 |
po rosyjsku | 63 |
po ukraińsku | 65 |
po węgiersku | 67 |
po szwedzku | 69 |
po wietnamsku | 71 |
A jeśli jesteś już całkiem dorosły… | 73 |
Co to znaczy? Jeśli przeczuwasz, że w słowach kryją się tajemnice, to… masz rację! Tajemnicze są znaczenia, tajemnicze jest pochodzenie wyrazów. A jeśli masz żyłkę detektywistyczną (to znaczy lubisz tropić zagadki), koniecznie przeczytaj tę część! | 75 |
1. Mieszkał Piotrek na peronie?… | 77 |
2. O przygodach burczymuchy | 81 |
3. To odwaga czy brawura? | 87 |
4. Z berżeretką jest wesoło | 91 |
5. O kochaniu, czyli co zawdzięczamy krasnoludkom | 97 |
6. A w sekrecie… | 103 |
7. Sztama? Ze sztampą? | 107 |
8. Bo prawdziwych przyjaciół… | 113 |
9. Spokojnie, to tylko kicz | 119 |
10. Konkursowo przez Polskę | 125 |
A jeśli jesteś już całkiem dorosły… | 131 |
Kurzy móżdżek czy gołębie serce? Może sobie czasem myślisz: jak to się stało, że mówi się o kociej muzyce, choć koty przecież nie grają na żadnym instrumencie ani nie śpiewają? Dlaczego deszczowa pogoda to pogoda pod psem? I dlaczego ktoś dobry to człowiek gołębiego serca? Jeśli zadajesz sobie takie pytania – w tej części znajdziesz na nie odpowiedzi! | 137 |
1. Czy cię osa użądliła? | 139 |
2. Jak by tu pozbijać bąki… | 143 |
3. Jak mucha do miodu | 147 |
4. Dzień piękny – więc jestem cały w skowronkach! | 151 |
5. Sroczka kaszkę warzyła… | 155 |
6. Mistrzowie gruchania | 159 |
7. Raz jej się ziarnko trafi, a raz nie | 163 |
8. Twój przyjaciel | 169 |
9. W składzie porcelany | 173 |
10. Te pluszowe są kochane | 179 |
11. Jaki jest, każdy widzi. A możesz go też usłyszeć! | 183 |
12. W zasadzie można je hodować w głowie | 187 |
13. Niepokorny i kochliwy | 191 |
14. Jaaaaak żóóóółw ze śliiiiimaaaaaakieeeeem | 197 |
15. A właśnie, że mają głos! | 201 |
A jeśli jesteś już całkiem dorosły… | 205 |
Jak być k rzeczy? Być może masz dość upominania: Siedź prosto! Nie dłub w nosie! Nie garb się! Mów dzień dobry! I choć bardzo się starasz, nie rozumiesz, dlaczego miałbyś to wszystko robić (albo nie robić tego, co tak lubisz, a co inni krytykują). Jeśli chcesz zrozumieć te sprawy – a także poznać kilka magicznych sztuczek i zasad – koniecznie przeczytaj tę część. Gdy się z nią zaprzyjaźnisz, nikt nie będzie cię krytykować! | 207 |
1. Na dzień dobry | 209 |
2. Jestem… Mam na imię… Nazywam się… | 213 |
3. Z sąsiadem warto dobrze żyć | 217 |
4. Kto komu kogo przedstawia? | 223 |
5. Móoeoeówienie z peeoóaooóałną buuoaaóeeoouuzią | 227 |
6. Dziękuję | 233 |
7. Z czego się składa rozmowa? | 237 |
8. Pffppffrrrrr! Czyli chusteczki w grupie | 243 |
9. Przepraszam | 247 |
10. Zrób swoją wizytówkę! | 253 |
11. Na do widzenia | 259 |
A jeśli jesteś już całkiem dorosły… | 263 |
Poprawnie, czyli jak? Och, jak ja nie cierpię błędów językowych! – powiedziałby smerf Ważniak, gdyby mógł się na ten temat wypowiedzieć. No pewnie! Nikt nie cierpi błędów językowych. Kłują w uszy, że ho, ho! A co to są te błędy? I jak je odróżnić od poprawnych form? Przeczytaj tę część – znajdziesz w niej przykłady, które może zachęcą cię do dalszych poszukiwań! | 267 |
1. Mnie się to podoba | 269 |
2. Włączać włącznikiem | 277 |
3. Dziś jest… | 281 |
4. Ile masz uszu? | 287 |
5. Idą czy idom? | 293 |
6. Jakie lekkie! Jacy lekcy! | 297 |
7. Jeden i pół, czyli… | 303 |
8. Kłuje mnie to kucie | 307 |
9. Lepiej nosić podkoszulek czy podkoszulkę? | 311 |
10. Co mają wspólnego guzik, but i pomidor? | 317 |
11. Żelazko poczuło się dotknięte | 321 |
12. Proszę pani, to już koniec? | 327 |
A jeśli jesteś już całkiem dorosły… | 331 |