Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 458

Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 458

25 lat społeczeństwa obywatelskiego

1 opinia

Praca zbiorowa

Format:

ibuk

Tytuł publikacji 25 lat społeczeństwa obywatelskiego nawiązuje do rocznicy zapoczątkowania transformacji systemowej gospodarki polskiej w 1990 roku. Okres prze-chodzenia od gospodarki centralnie planowanej do rynkowej tworzył w Polsce warunki rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i zmobilizował Polaków do aktywności w sferze gospodarczej i społecznej. Spowodował także przekształcenia strukturalne w gospodarce oraz powstawanie i współistnienie różnych form organizacyjnych pod-miotów rynkowych: prywatnych, nastawionych na zysk, oraz niedochodowych – o statusie prywatnym i publicznym. Ukształtował warunki rozwoju społecznej gospodarki rynkowej, którą opisuje art. 20 Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 roku: „Społeczna gospodarka rynkowa oparta na wolności działalności gospodarczej, własności prywatnej oraz solidarności, dialogu i współpracy partnerów społecznych stanowi podstawę ustroju gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej”. W tym artykule Konstytucji pod¬kreślono znaczenie solidarności, dialogu i współpracy partnerów społecznych w budo¬wie ustroju gospodarczego w Polsce. Nawiązano do potrzeby budowy społeczeństwa obywatelskiego, gdzie obywatele świadomie uczestniczą w życiu publicznym, są aktywni i odpowiedzialni oraz mają potrzebę samoorganizacji1. Społeczeństwo obywatelskie obejmuje bowiem obywatelską aktywność grupową (tworzenie i działalność różnych form organizacji pozarządowych), a także świadomość i postawę obywatelską, która przejawia się: zaangażowaniem obywateli w sprawy publiczne i państwa, działalnością charytatywną, zainteresowaniem sprawami społecznymi, podejmowaniem prac społecznych w formie wolontariatu. […]
Zachęcamy do lektury niniejszej publikacji i wyrażamy nadzieję, że poruszane w niej problemy będą dla Czytelników zachętą do obserwowania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce, odnotowywania cech zmian społecznych, a tak¬że do zainteresowania sprawami społecznymi oraz działalnością społeczną i charytatywną, co służy budowaniu społeczeństwa obywatelskiego.


Barbara Mróz-Gorgoń, Barbara Iwankiewicz-Rak


Rok wydania2016
Liczba stron115
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  Grzegorz Baran: Marketing współtworzenia wartości z klientem jako instrument tworzenia innowacji / Marketing of co-creating value with a customer as a tool for innovation    9
  Anita Tkocz: Rola marketingu społecznego w kształtowaniu zmian społecznych / The role of social marketing in shaping social changes    23
  Mateusz Rak: Fundacje korporacyjne – podmioty społeczeństwa obywatelskiego oraz realizacja strategii społecznej odpowiedzialności biznesu / Corporate foundations – civil society stakeholders and the realization of CSR strategy    33
  Anna Bebel: Rola organizacji pozarządowych w tworzeniu i realizacji Karty Dużych Rodzin / The role of non-governmental organisations in the creation, operation and development of Large Family Card in Poland    44
  Alicja Poślednik: Czynniki wpływające na zastosowanie koncepcji marketingu relacji w organizacjach pozarządowych / The terms of relationship marketing implementation in non-governmental organizations    55
  Barbara Mróz-Gorgoń, Aleksandra Perchla-Włosik: Symbolika narodowa odzieży jako manifestacja wartości patriotycznych – case study patriotycznych marek odzieżowych / National symbols of clothes as a manifestation of patriotic values – case study of patriotic clothes brands    66
  Natalia Żurek: Problemy etyczne reklam w aspekcie relacji społecznych / Ethical issues of advertising in terms of social relations    77
  Edyta Rudawska, Adam Rudawski: Źródła wartości dla klienta na rynku radiofonii publicznej / Sources of value for a client on the public radio market    88
  Jakub Sukiennik: Regulacja rynku narkotyków a wolność osób / Regulation of drug market vs. freedom of human choice    101
RozwińZwiń