Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Przekazujemy w ręce Czytelników pierwszą w Polsce książkę wyjaśniającą procesy i mechanizmy rewitalizacji wdrażanej w sposób zintegrowany i zorientowany na problemy oraz zjawiska społeczne, z którymi mierzą się współczesne miasta. Książka ta stanowi równocześnie odpowiedź na nowe regulacje prawne, zmieniające sposób planowania i wdrażania rewitalizacji w polskich gminach.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 204 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-587-5 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Rewitalizacja miast we współpracy z...
do koszyka
Rewitalizacja obszarów wiejskich
do koszyka
Rewitalizacja ogrodów
do koszyka
Rewitalizacja. Podejście partycypacyjne
do koszyka
Rewitalizacja terenów poprzemysłowych
do koszyka
Spis treści
Od Autorki | 7 |
Rozdział 1. Rozwój i rewitalizacja miast | 9 |
1.1. Rozwój i degradacja miast | 9 |
1.2. Rewitalizacja jako odpowiedź na kryzys miast | 12 |
1.3. Formalno-prawne otoczenie rewitalizacji w Polsce | 18 |
1.4. Rozwój lokalny jako kontekst procesu rewitalizacji | 19 |
1.5. Społeczne aspekty współczesnych koncepcji rozwoju miast | 22 |
1.5.1. Miasta prężne | 22 |
1.5.2. Miasta inteligentne | 27 |
1.5.3. Przykłady miejskiej inteligencji na rzecz społecznej inkluzji | 30 |
1.6. Crowdsourcing i gospodarka dzielenia się jako mechanizmy wsparcia procesów rewitalizacji miast | 32 |
1.6.1. Idea crowdsourcingu | 32 |
1.6.2. Gospodarka dzielenia się | 38 |
Podsumowanie | 40 |
Rozdział 2. Rewitalizacja jako nowy model zintegrowanego działania w lokalnej polityce społecznej | 41 |
2.1. Zmiana paradygmatu: od „rozwiązywania problemów” do „wyzwalania potencjałów” – aktywna polityka społeczna | 41 |
2.2. Decentralizacja polityki społecznej | 47 |
2.3. Istota i zakres lokalnej polityki społecznej | 49 |
2.4. Aktorzy lokalnej polityki społecznej | 51 |
2.5. Rozwój i inkluzja społeczna jako priorytet rewitalizacji miast | 54 |
2.5.1. Wykluczenie społeczne: próba definicji | 54 |
2.5.2. Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu jako wyzwanie dla procesów rewitalizacji | 57 |
2.5.3. Ekonomia społeczna w procesie rewitalizacji | 63 |
2.6. Starość i młodość w procesach rewitalizacji | 67 |
2.6.1. Problem starości | 67 |
2.6.2. Problem młodzieży | 72 |
2.6.3. Budownictwo wielopokoleniowe w rewitalizacji | 78 |
Podsumowanie | 79 |
Rozdział 3. Miejskie governance, czyli współpraca w rewitalizacji | 81 |
3.1. Ewolucja zarządzania publicznego: od weberowskiej biurokracji poprzez New Public Management do koncepcji governance | 82 |
3.1.1. Biurokracja idealna według Maxa Webera | 83 |
3.1.2. Przedsiębiorczy nurt zarządzania – koncepcja New Public Management | 85 |
3.1.3. Governance – odpowiedź na dysfunkcje New Public Management | 87 |
3.1.4. Podsumowanie koncepcji zarządzania publicznego | 90 |
3.2. Koprodukcja i ko-kreacja usług publicznych jako mechanizm wsparcia rewitalizacji | 92 |
3.2.1. „Dialog na rzecz oszczędności” jako przykład zaangażowania obywateli w życie miasta. Przypadek miasta Zeist | 96 |
3.3. Partnerstwa w rewitalizacji | 99 |
Podsumowanie | 102 |
Rozdział 4. Partycypacja w programowaniu i wdrażaniu rewitalizacji | 103 |
4.1. Znaczenie partycypacji w polityce lokalnej | 103 |
4.2. Interesariusze rewitalizacji i komitet rewitalizacji | 106 |
4.3. Konsultacje społeczne w rewitalizacji w świetle przepisów ustawy o rewitalizacji | 108 |
4.4. Nowoczesne metody angażowania interesariuszy w rewitalizację – w kierunku deliberacji i inkluzji | 110 |
4.5. Przegląd narzędzi i metod narzędzi partycypacyjnych w zarządzaniu miastem | 112 |
Podsumowanie | 127 |
Rozdział 5. Diagnozowanie w rewitalizacji – kontekst społeczny | 129 |
5.1. Diagnoza służąca wyznaczeniu obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji | 130 |
5.1.1. Delimitacja obszarów w diagnozach rewitalizacyjnych | 131 |
5.1.2. Wyznaczenie obszaru zdegradowanego | 137 |
5.1.3. Wyznaczenie obszaru rewitalizacji | 140 |
5.2. Szczegółowa diagnoza, będąca częścią programu rewitalizacji | 143 |
5.2.1. Szczegółowa diagnoza jako ewaluacja ex ante stanu społecznego na obszarze rewitalizacji | 144 |
5.2.2. Szczegółowa diagnoza jako pogłębione spojrzenie na lokalny kryzys | 146 |
5.2.3. Podejście badawcze na etapie diagnozy szczegółowej | 146 |
5.2.4. Pomiar ubóstwa | 148 |
5.2.5. Pomiar kapitału społecznego | 153 |
5.2.6. Obserwacyjne metody pomiaru stanu lokalnej gospodarki | 158 |
5.3. Strategia rozwiązywania problemów społecznych jako źródło wiedzy o problemach i potencjałach społeczności lokalnej | 163 |
5.4. Gminny program rewitalizacji (GPR) | 165 |
Podsumowanie: zasady dobrej rewitalizacji | 168 |
Rozdział 6. Praktyki rewitalizacji w obszarze społecznym | 171 |
6.1. Modelowy Standard Aktywnej Integracji – projekt systemowy Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich: „Rewitalizacja Społeczna” | 171 |
6.2. Rewitalizacja społeczna Zgierza – przykład działań w ramach MSAI | 178 |
6.3. Rewitalizacja gdyńskiej Chyloni | 187 |
Podsumowanie | 192 |
Zakończenie | 195 |
Bibliografia | 197 |