Studia bibliotekoznawcze w Polsce

Historia i ewolucja w latach 1945-2015 (ze szczególnym uwzględnieniem przykładu Uniwersytetu Łódzkiego)

1 opinia

Format:

ibuk

W prezentowanej monografii przedstawiono historię rozwoju studiów bibliotekoznawczych w Polsce (od czasu ich zainicjowania w Łodzi w roku 1945 po rok 2015). Autorka podkreśla rolę ośrodka łódzkiego jako uniwersyteckiej kolebki nauki o książce i jego udział w dzisiejszej pozycji bibliologii i informatologii pośród dyscyplin naukowych. W publikacji czytelnik znajdzie zarys rozwoju studiów kształcących bibliotekarzy i specjalistów informacji, który przebiegał w poszczególnych ośrodkach indywidualnie - zawsze jednak w odniesieniu do zmian ustawodawstwa szkół wyższych, rozwoju dyscypliny oraz zmieniających się programów kształcenia. Rozwój ten postępował od humanistycznych studiów bibliotekoznawstwa w kierunku studiów związanych z dyscypliną bibliologia i informatologia. Zasadniczym celem publikacji jest próba opisu studiów akademickich w zakresie dyscyplin badających książkę, bibliotekę i informację oraz wykazanie przemian, którym podlegały.
Autorka prezentuje kolejno rozwój kształcenia na wyższej uczelni w zakresie problematyki książki, biblioteki i informacji, modelowanie akademickich kwalifikacji bibliotekarzy i specjalistów informacji oraz charakterystykę treści kształcenia.


Rok wydania2016
Liczba stron202
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-162-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  Rozdział I. Rozwój akademickiego kształcenia bibliotekarzy i specjalistów informacji naukowej    9
  1.1. Temat i metoda    9
  1.2. Kształcenie akademickie w Polsce w kontekście zmian ustawodawstwa o szkołach wyższych    10
  1.3. Początki i rozwój studiów bibliotekoznawczych w latach 1945/1946– 1974/1975    13
  1.4. Rozwój studiów bibliotekoznawczych w okresie PRL w latach 1975/1976–1989    29
  1.5. Usytuowanie studiów bibliotekoznawczych w strukturze szkoły wyższej    31
  1.6. Studia bibliotekoznawcze a przyszłe możliwości zatrudnienia    37
  1.7. Uwarunkowania rozwoju studiów bibliotekoznawczych po transformacji społeczno-ustrojowej     45
  1.8. Uwagi końcowe    67
  
  Rozdział II. Modelowanie specjalistycznych kwalifikacji    69
  2.1. Temat i źródła    69
  2.2. Metoda    78
  2.3. Ewolucja w realizowaniu przedmiotów i zagadnień nauczania na studiach bibliotekoznawczych w świetle programów kształcenia    80
  2.3.1. Początki modelowania specjalistycznych kwalifikacji bibliotekarzy.    83
  2.3.2. Przedmioty i zagadnienia nauczania w świetle wybranych programów i standardów kształcenia bibliotekarzy i specjalistów informacji do 2012 r.    85
  2.3.3. Przedmioty i zagadnienia nauczania w świetle wybranych programów kształcenia bibliotekarzy i specjalistów informacji po 2012 r.    104
  2.4. Uwagi końcowe    119
  
  Rozdział III. Tematyka prac dyplomowych realizowanych na studiach bibliotekoznawczych    123
  3.1. Temat i metoda    123
  3.2. Przegląd tematyki z zakresu bibliologii, informatologii i dyscyplin pokrewnych w świetle prac dyplomowych    126
  3.3. Uwagi końcowe    175
  
  Zakończenie    179
  Bibliografia    181
  Opracowania    181
  Źródła    188
  Strony WWW instytutów, katedr, pracowni w uniwersytetach    193
  Spis prac    197
  Spis tabel    199
RozwińZwiń