POLECAMY
Wydawca:
Format:
ibuk
W prezentowanej monografii przedstawiono historię rozwoju studiów bibliotekoznawczych w Polsce (od czasu ich zainicjowania w Łodzi w roku 1945 po rok 2015). Autorka podkreśla rolę ośrodka łódzkiego jako uniwersyteckiej kolebki nauki o książce i jego udział w dzisiejszej pozycji bibliologii i informatologii pośród dyscyplin naukowych. W publikacji czytelnik znajdzie zarys rozwoju studiów kształcących bibliotekarzy i specjalistów informacji, który przebiegał w poszczególnych ośrodkach indywidualnie - zawsze jednak w odniesieniu do zmian ustawodawstwa szkół wyższych, rozwoju dyscypliny oraz zmieniających się programów kształcenia. Rozwój ten postępował od humanistycznych studiów bibliotekoznawstwa w kierunku studiów związanych z dyscypliną bibliologia i informatologia. Zasadniczym celem publikacji jest próba opisu studiów akademickich w zakresie dyscyplin badających książkę, bibliotekę i informację oraz wykazanie przemian, którym podlegały.
Autorka prezentuje kolejno rozwój kształcenia na wyższej uczelni w zakresie problematyki książki, biblioteki i informacji, modelowanie akademickich kwalifikacji bibliotekarzy i specjalistów informacji oraz charakterystykę treści kształcenia.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 202 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-162-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Studia administracyjne i cywilne
do koszyka
Studia Artystyczne. Nr 1: Sztuka w...
do koszyka
Studia Artystyczne. Nr 2: Sztuka w...
do koszyka
Studia bibliologiczne. T. 20: Z życia...
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział I. Rozwój akademickiego kształcenia bibliotekarzy i specjalistów informacji naukowej | 9 |
1.1. Temat i metoda | 9 |
1.2. Kształcenie akademickie w Polsce w kontekście zmian ustawodawstwa o szkołach wyższych | 10 |
1.3. Początki i rozwój studiów bibliotekoznawczych w latach 1945/1946– 1974/1975 | 13 |
1.4. Rozwój studiów bibliotekoznawczych w okresie PRL w latach 1975/1976–1989 | 29 |
1.5. Usytuowanie studiów bibliotekoznawczych w strukturze szkoły wyższej | 31 |
1.6. Studia bibliotekoznawcze a przyszłe możliwości zatrudnienia | 37 |
1.7. Uwarunkowania rozwoju studiów bibliotekoznawczych po transformacji społeczno-ustrojowej | 45 |
1.8. Uwagi końcowe | 67 |
Rozdział II. Modelowanie specjalistycznych kwalifikacji | 69 |
2.1. Temat i źródła | 69 |
2.2. Metoda | 78 |
2.3. Ewolucja w realizowaniu przedmiotów i zagadnień nauczania na studiach bibliotekoznawczych w świetle programów kształcenia | 80 |
2.3.1. Początki modelowania specjalistycznych kwalifikacji bibliotekarzy. | 83 |
2.3.2. Przedmioty i zagadnienia nauczania w świetle wybranych programów i standardów kształcenia bibliotekarzy i specjalistów informacji do 2012 r. | 85 |
2.3.3. Przedmioty i zagadnienia nauczania w świetle wybranych programów kształcenia bibliotekarzy i specjalistów informacji po 2012 r. | 104 |
2.4. Uwagi końcowe | 119 |
Rozdział III. Tematyka prac dyplomowych realizowanych na studiach bibliotekoznawczych | 123 |
3.1. Temat i metoda | 123 |
3.2. Przegląd tematyki z zakresu bibliologii, informatologii i dyscyplin pokrewnych w świetle prac dyplomowych | 126 |
3.3. Uwagi końcowe | 175 |
Zakończenie | 179 |
Bibliografia | 181 |
Opracowania | 181 |
Źródła | 188 |
Strony WWW instytutów, katedr, pracowni w uniwersytetach | 193 |
Spis prac | 197 |
Spis tabel | 199 |