INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Książka jest pionierską próbą analizy nierozpoznanego dotychczas epizodu w polskiej fotografii artystycznej. Tematyka monografii dotyczy najważniejszych problemów warunkujących rozwój polskiej fotografii artystycznej w latach 1945-1955. Zostały w niej omówione tak istotne, a całkowicie nieprzebadane aspekty jak: tworzenie nowego zaplecza instytucjonalnego i jego uwikłanie w centralnie planowaną politykę kulturalną; odrodzenie przedwojennych strategii artystycznych piktorializmu i awangardy oraz wskrzeszenie programu fotografii ojczystej, obejmującego dokumentację zniszczeń wojennych oraz Ziem Odzyskanych. Jednym z wiodących problemów omawianych w rozprawie jest, dotąd nierozpoznana na gruncie historii polskiej fotografii, teoria i praktyka socrealizmu. Opracowanie w zamierzeniu ma ukazywać okres ten jako „zaburzoną” epokę, rozpiętą pomiędzy socrealizmem a piętnowanymi tendencjami formalistycznymi i naturalistycznymi. Książka jest propozycją odczytania socrealizmu jako pola napięć, warunkowanego tradycją i historią polskiej fotografii, w którym powstawały dzieła zarówno odpowiadające oficjalnej tematyce jak i tej, która wymykała się ówcześnie postulowanej partyjności sztuki. Drugim wiodącym wątkiem tematycznym pracy jest rozpoznanie ówczesnego modelu życia fotograficznego, który był dyktowany ogólnopolskimi zjazdami fotografów oraz działalnością centralnie nadzorowanych organizacji fotograficznych. Książka wyjaśnia mechanizmy, które doprowadziły do restytucji powojennego życia fotograficznego, a bez poznania dynamiki przemian, które dokonały się w „pierwszej dziesięciolatce”, nie sposób w pełni zrozumieć historii tej dyscypliny w Polsce doby PRL-u. To wtedy bowiem kształtowały się nie tylko paradygmaty estetyczne, ale również instytucjonalne, które obowiązywały do przełomu politycznego w 1898 roku.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 498 |
Kategoria | Historia sztuki |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3030-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Zaburzenie
do koszyka
Zaburzenia artykulacji
do koszyka
Zaburzenia artykulacji spółgłosek u...
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 9 |
CZĘŚĆ PIERWSZA | 19 |
Rozdział I. Organizacja życia fotograficznego w latach 1944–1949 | 21 |
1. Wprowadzenie | 21 |
2. Oczekiwania fotografów wobec władz, geneza postulatów | 22 |
3. Wydział Fotografiki w Resorcie Kultury i Sztuki Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego w Lublinie | 26 |
4. Odrodzenie życia fotograficznego w latach 1945–1946 | 28 |
5. Działalność ośrodka poznańskiego w latach 1945–1949 | 30 |
5.1. Stowarzyszenie Miłośników Fotografii w Poznaniu | 30 |
5.2. Referat Fotografiki poznańskiego Urzędu Wojewódzkiego | 40 |
6. Referat Fotografiki w Ministerstwie Kultury i Sztuki. Początki planowej gospodarki fotografią i koncepcje związku twórczego fotografów | 45 |
7. Powstanie Polskiego Towarzystwa Fotograficznego. Początek centralizacji życia fotograficznego | 49 |
8. Działalność warszawskiego oddziału PTF. W stronę ideologizacji twórczości fotograficznej | 56 |
9. Pozostałe aspekty i problemy organizacji życia fotograficznego w drugiej połowie lat 40. | 61 |
10. Podsumowanie | 65 |
Rozdział II. Fotografia ojczysta | 67 |
1. Wprowadzenie | 67 |
2. Fotografia ojczysta w latach trzydziestych | 68 |
3. Dokumentacje zniszczeń wojennych | 77 |
4. W kręgu instytucji, główni „aktorzy” i mecenasi dokumentacji Ziem Odzyskanych | 92 |
4.1. Akcje dokumentalne Polskiego Towarzystwa Krajoznawczego na Ziemiach Odzyskanych | 93 |
4.2. Wydział Turystyki Ministerstwa Komunikacji – fotograficzno-krajoznawcze objazdy po Ziemiach Odzyskanych w latach 1947–1949 | 95 |
4.3. Znaczenie zdjęć Jana Bułhaka powstałych na zlecenie Ministerstwa Komunikacji i PTK | 99 |
5. W kręgu Instytutu Zachodniego | 106 |
6. Stowarzyszenia fotograficzne w akcji dokumentowania Ziem Odzyskanych | 113 |
7. Zmierzch fotografii ojczystej | 118 |
8. Testament Bułhaka – książka pt. Fotografia ojczysta | 125 |
9. Znaczenie fotografii ojczystej w drugiej połowie lat 40. | 128 |
10. Podsumowanie | 129 |
Rozdział III. Estetyczny tygiel. Wielość postaw na salonach fotografii w II połowie lat 40. | 131 |
1. Wprowadzenie | 131 |
2. Powrót piktorializmu | 132 |
2.1. Podstawy teoretyczne estetyki piktorialnej | 132 |
2.2. Styl Wańskiego | 141 |
2.3. Poznańskie sukcesy | 145 |
2.4. Ostatnie manifestacje powojennego piktorializmu | 154 |
3. Epizod nowoczesny 1947–1949 | 155 |
3.1. Główne wydarzenia | 155 |
3.2. Zbigniew Dłubak i Fortunata Obrąpalska | 156 |
3.3. Wystawa Nowoczesna fotografika polska w 1948 roku | 166 |
3.4. Fotomontaże Aleksandra Krzywobłockiego | 175 |
3.5. Znaczenie wystąpienia „nowoczesnych” | 178 |
4. Triumfujący piktorializm na wystawie Praca robotnika i rolnika | 180 |
5. Podsumowanie | 191 |
Rozdział IV. Wykuwanie socrealizmu – wystawa Pokój zwycięża | 193 |
1. Wstęp | 193 |
2. Koncepcja wystawy Pokój zwycięża | 194 |
3. Nowa ikonografia – wykuwanie tematyki socrealistycznej | 203 |
3.1. Adaptacje | 203 |
3.2. Wspominając Wystawę Fotografiki Sowieckiej | 211 |
3.3. W stronę ikonografii produkcyjnej | 216 |
3.4. Potęga zestawów | 219 |
4. Podsumowanie | 227 |
CZĘŚĆ DRUGA | 229 |
Rozdział I. Organizacja życia fotograficznego w latach 1950–1955 b> | 231 |
1. Wprowadzenie | 231 |
2. Podstawy reorganizacji życia fotograficznego w latach 1950–1955 | 232 |
3. Pomiędzy Poznaniem a Warszawą. Podstawowe linie napięć | 235 |
3.1. Instytucjonalno-ideologiczne uwarunkowania konfliktu | 235 |
3.2. Krytyka „wstecznictwa” Zarządu Głównego PTF | 237 |
3.3. Sąd nad poznańskimi działaczami | 239 |
3.4. Spór o „Świat Fotografii” | 243 |
3.5. Walka o przewodnictwo w Zarządzie Głównym PTF | 245 |
3.6. Kto jest fotografikiem? | 247 |
3.7. Zmiany w „fotograficznych” strukturach MKiS w świetle procesów centralizacyjnych | 247 |
4. Kształtowanie struktur i oblicza ideowego Związku w latach 1950–1955 | 250 |
4.1. Początki doktryny | 251 |
4.2. Stabilizacja doktryny | 255 |
4.3. Eskalacja doktryny | 260 |
4.4. Upadek doktryny | 264 |
5. Narzędzia dyscypliny ideologicznej w ZPAF | 266 |
5.1. Nowy statut i struktury ZPAF | 266 |
5.2. Komisja Artystyczna ZPAF w latach 1952–1954 | 268 |
5.3. Zespoły Twórcze | 270 |
6. Polskie Towarzystwo Fotograficzne | 274 |
6.1. Podstawy ideowe Polskiego Towarzystwa Fotograficznego w latach 1950–1955 | 274 |
6.2. Początki wdrażania nowego „programu” w latach 1950–1951 | 279 |
6.3. Pomiędzy zjazdem wrocławskim a krakowskim, początki umasowienia fotografii amatorskiej | 283 |
6.4. Rewolucja w praktyce PTF po zjeździe krakowskim | 290 |
6.5. Krach systemu | 296 |
7. Muzeum Fotografiki – krótka historia niezrealizowanego projektu | 299 |
8. Podsumowanie | 302 |
Rozdział II. Teoria i praktyka socrealizmu w kontekście historii fotografii304 | |
1. Wprowadzenie | 304 |
2. Prawodawcy fotograficznego socrealizmu | 305 |
3. Czerwiec 1952 roku – cezura Walnego Zjazdu PZF | 307 |
4. Socrealizm i historia fotografii | 309 |
4.1. Podstawy nowego sposobu interpretacji dziejów fotografii | 309 |
4.2. W walce o marksistowską wersję historii fotografii – tezy Tadeusza Cypriana z referatu zjazdowego w 1952 roku | 314 |
4.3. Tradycja odrzucona | 316 |
4.4. Tradycja zaanektowana | 319 |
4.5. Tradycja pominięta | 326 |
4.6. Historia fotografii historią środków produkcji | 333 |
5. W walce o ideowe oblicze polskiej fotografii artystycznej – tezy Zbigniewa Pękosławskiego i Adama Johanna z referatów zjazdowych w 1952 roku | 336 |
6. Jak zrobić zdjęcie socrealistyczne? | 339 |
6.1. Podstawy. Walka o fotografię socrealistyczną w ZSRR | 340 |
6.2. Spory o teorię obrazu socrealistycznego w Polsce w latach 1950–1952 | 346 |
7. Wystawy – praktyczna realizacja postulatów realizmu socjalistycznego | 355 |
7.1. II Ogólnopolska Wystawa Fotografiki | 356 |
7.2. Wystawa Realizm socjalistyczny w fotografii | 367 |
8. Podsumowanie | 377 |
Rozdział III. Dyskusje w cieniu schematyzmu – upadek socrealizmu | 380 |
1. Wprowadzenie | 380 |
2. Czym jest schematyzm? | 381 |
3. Zagadnienie schematyzmu w świetle II Zjazdu PZPR | 383 |
4. Dyskusja w trakcie II Narady Twórczej członków ZPAF w dniu 16 maja 1954 roku w Warszawie | 386 |
5. Przeniesienie dyskusji na łamy „Fotografii” | 390 |
6. Fotoreportaż „artystyczny” versus fotografia prasowa | 394 |
7. Rok 1955 | 397 |
8. Recepcja V Ogólnopolskiej Wystawy Fotografiki | 404 |
9. Alfred Ligocki i ostatnia próba restytucji realizmu socjalistycznego | 410 |
10. Podsumowanie | 414 |
Rozdział IV. Poza głównym nurtem. Środowisko poznańskie po Walnym Zjeździe PZF w czerwcu 1952 roku | 419 |
1. Wprowadzenie | 419 |
2. W poznańskiej delegaturze ZPAF | 421 |
3. W poznańskim oddziale PTF | 432 |
3.1. Sekcja Artystyczna – podstawy działania | 434 |
3.2. Wybrane realizacje | 442 |
3.3. Fotografia przyrodnicza | 448 |
4. Podsumowanie | 454 |
Zakończenie | 455 |
Nota redakcyjna | 459 |
Bibliografia | 461 |
Spis ilustracji | 479 |
Skorowidz | 487 |
The disturbed era. Polish art photography between 1945–1955 (Summary) | 495 |