Lobbing w świetle teorii wyboru publicznego

1 opinia

Format:

ibuk

Lobbing jest integralną częścią procesu podejmowania decyzji publicznych w systemie przedstawicielskim. Udział podmiotów zewnętrznych w procesie stanowienia prawa budzi jednak wśród komentatorów sceny publicznej nieustanne spory i kontrowersje.
Praktyka lobbingu podważa tezę, że instytucjonalizacja „wywierania wpływu na władzę” w bezpośredni sposób redukuje negatywne efekty społeczne tego zjawiska. Niniejsza publikacja stanowi próbę wyjścia poza obszar badań porównawczych w kierunku spojrzenia na zjawisko lobbingu poprzez cele, motywacje i reguły zachowań podmiotów współuczestniczących w procesie dochodzenia do decyzji publicznych.
Podstawowym celem książki jest zobrazowanie mechanizmu lobbingu, który funkcjonuje w oparciu o wybory dokonywane przez poszczególnych uczestników procesu politycznego, zasoby, jakimi dysponują, ich wzajemne relacje oraz wewnętrzne uwarunkowania systemu przedstawicielskiego - wspólne dla państw zachodnich demokracji.
Założona przez autora konwencja redukcjonistyczna zrodziła potrzebę odwołania się do teorii, która umożliwia badanie uwarunkowań systemowych demokracji jako wyniku łącznych skutków zachowania na poziomie jednostki lub grupy. Takie założenia wyjściowe spełnia teoria wyboru publicznego (public choice theory), która powstała na gruncie amerykańskim na przełomie lat 50. i 60. XX wieku. Wykorzystuje ona klasyczne instrumentarium badawcze ekonomii do objaśniania meandrów procesu politycznego.


Rok wydania2016
Liczba stron220
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-298-0
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    11
  
  Rozdział I. Zakres pojęciowy i podmioty lobbingu    19
  1. Uwagi wprowadzające    19
  2. Anglosaskie korzenie lobbingu    20
  3. Pierwsze próby uregulowań prawnych    25
  4. Czym jest współczesny lobbing?     27
  4.1. Przegląd definicji politologicznych i socjologicznych    30
  4.2. Lobbing a public relations    34
  5. Strategie, metody i formy lobbingu    39
  5.1. Partycypacja ustawodawcza    39
  5.2. Przetargi polityczne    40
  5.3. Patronat polityczny    42
  5.4. Lobbing a korupcja    45
  6. Działania lobbingowe w ujęciu podmiotowym    47
  6.1. Klasyfikacja    47
  6.2. Dylematy terminologiczne    50
  7. Podsumowanie    55
  
  Rozdział II. Program badawczy public choice – implikacje dla analizy sfery publicznej współczesnych demokracji    57
  1. Uwagi wprowadzające    57
  2. Geneza i rozwój szkoły wyboru publicznego    58
  2.1. Echo recepty Keynesa    58
  2.2. Spór wokół idei welfare state    64
  2.3. Istota public choice    73
  3. Podstawy metodologiczne    76
  3.1. Indywidualizm metodologiczny    77
  3.2. Homo oeconomicus w polityce    78
  3.3. Polityka a wymiana rynkowa    82
  4. Lobbing jako przedmiot badań szkoły wyboru publicznego    83
  5. Podsumowanie    87
  
  Rozdział III. Formowanie i organizacja grup nacisku    89
  1. Uwagi wprowadzające    89
  2. Rynkowy wymiar systemu przedstawicielskiego    90
  3. Polityka gospodarcza rządu a formowanie grup nacisku    96
  3.1. „Interwencyjny” obszar zainteresowania lobbystów    96
  3.2. Quasi-publiczny charakter instrumentów polityki sektorowej    101
  4. Zbieżność interesów jednostkowych w kontekście organizacji grupy nacisku    105
  4.1. Pluralistyczne rozumienie współdziałania wewnątrz grupy    105
  4.2. Logika działania kolektywnego - implikacje postawy free rider    107
  5. Podsumowanie    119
  
  Rozdział IV. Grupy nacisku w strukturze demokratycznego rynku politycznego    121
  1. Uwagi wprowadzające    121
  2. Niedoskonałości rynku wyborczego    122
  2.1. Model Schumpetera    122
  2.2. Model Downsa    128
  2.2.1. Informacja a wybory publiczne    129
  2.2.2. Przesłanki działań rządu    135
  2.2.3. Przesłanki działań opozycyjnych partii politycznych    136
  2.3. Implikacje demokratycznej konkurencji    139
  3. Sfera relacji grup nacisku z administracją publiczną    145
  3.1. Ekonomiczna teoria regulacji    145
  3.2. Sygnalizacyjne modele lobbingu    151
  3.3. Przesłanki kooperacji z biurokracją    154
  3.4. Od artykulacji preferencji do transakcji - czym jest lobbing na płaszczyźnie konstruowania polityk sektorowych?     158
  4. Podsumowanie    161
  
  Rozdział V. Lobbing w funkcji dobrobytu ogólnospołecznego    163
  1. Uwagi wprowadzające    163
  2. Grupy nacisku w pluralistycznej koncepcji „przeciwwagi sił”    164
  2.1. Klasyczne podejście pluralistyczne    164
  2.2. Synteza teorii pluralistycznych na gruncie nauki ekonomii - model Gary’ego Beckera    168
  2.3. Korporatywizm    173
  2.4. Klientelizm    176
  2.5. Próba analizy krytycznej176
  3. Koszty lobbingu w koncepcji rent-seeking    188
  4. Uwagi końcowe    194
  
  Zakończenie    197
  Bibliografia    203
  Spis schematów, rysunków i wykresów    217
RozwińZwiń