Rozproszenie władzy w uczelniach publicznych jako odpowiedź na wyzwania współczesności

1 ocena

Format:

ibuk

„Problematyka związana z funkcjonowaniem wyższych uczelni publicznych i - szerzej - roli edukacji akademickiej stała się niezwykle popularna, ale i ważna. Prowadzenie uporządkowanej, obiektywnej, opartej na faktach i analizach dyskusji jest niezwykle cennym oraz potrzebnym działaniem. Z tego punktu widzenia książka Marii Czajkowskiej to niezwykle wartościowe dzieło, stanowiące istotny wkład w tę dyskusję. Autorka porusza kwestie zmian społecznych, kulturowych i organizacyjnych mających istotny wpływ na funkcjonowanie współczesnej uczelni wyższej. [...] Książka jest warta polecenia również z tego względu, że Maria Czajkowska, odwołując się do bogatych i niezwykle fachowo przeprowadzonych badań, formułuje praktyczne rekomendacje dotyczące omawianych zagadnień”.
Prof. dr hab. Tomasz Czapla
„W pracy poruszono niezwykle aktualną tematykę sprawowania władzy w uczelniach publicznych. [...] Jest to udana, aktualna i świeża próba refleksji nad tą problematyką.
Jestem przekonany, że książka będzie stanowić znakomitą pomoc dla studentów studiów magisterskich i doktoranckich podejmujących własne badania w tym zakresie, wykładowców, a także wszystkich zainteresowanych sprawowaniem władzy i zarządzaniem w sektorze edukacyjnym”.
Prof. dr hab. Łukasz Sułkowski


Rok wydania2016
Liczba stron210
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-356-7
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  Rozdział 1. Warunki funkcjonowania współczesnych uczelni publicznych    15
  1.1. Nowoczesność jako tło dla funkcjonowania organizacji    15
  1.2. Wybrane warunki otoczenia współczesnych organizacji    22
  1.3. Uczelnia publiczna jako organizacja    31
  1.4. Model współczesnej uczelni a wyzwania otoczenia    37
  
  Rozdział 2. Założenia teorii zaufania    45
  2.1. Pojęcie zaufania    45
  2.2. Filozoficzne źródła zaufania    55
  2.3. Społeczno-kulturowe funkcje zaufania    61
  2.4. Rodzaje zaufania    67
  2.5. Wymiary i modele zaufania    70
  2.6. Rola zaufania w uczelni publicznej w kontekście sprawowania władzy    82
  
  Rozdział 3. Władza w organizacji    95
  3.1. Pojęcie i źródła tradycyjnej władzy kierowniczej    95
  3.2. Przeobrażenia istoty władzy w organizacji – od władzy skupionej w kierunku władzy rozproszonej    105
  3.3. Przywództwo emocjonalne a przywództwo racjonalne    113
  3.4. Koordynacja demokratyczna jako końcowy efekt przywództwa racjonalnego    129
  3.5. Możliwości zastosowania koncepcji koordynacji demokratycznej do kierowania uczelnią publiczną    136
  Rozdział 4. Badania empiryczne czynników społeczno-kulturowych wpływających na rozproszenie władzy w organizacji    141
  4.1. Wartości jako kluczowy element badania postaw    141
  4.2. Kultura organizacyjna uczelni publicznej sprzyjająca rozproszeniu władzy    145
  4.3. Cel badań, przedmiot i opis metod badawczych    154
  4.4. Wyniki badań empirycznych    161
  
  Wnioski    189
  
  Bibliografia    195
  
  Spis rysunków i tabel    209
RozwińZwiń