Ewolucja zarządzania

Dyktat struktury, strategii i kultury

1 opinia

Format:

ibuk

Autorzy podjęli próbę ukazania ewolucji zarządzania od końca XIX do początku XXI wieku. Dzielą opisywany okres na trzy różniące się etapy - industrialny, modernistyczny i informacyjny. W przystępny sposób przedstawiają, jak zmiana warunków zewnętrznych skutkowała ewolucją narzędzi zarządzania w przestrzeni organizacyjnej. Wychodząc od zmian technicznych, poprzez zmiany społeczno-gospodarcze, prezentacja organizacji osadzona jest w szerszym kontekście. Czytelnik może więc poznać zarówno logikę otoczenia, uczestników organizacji, jak i ich wpływ na logikę jej funkcjonowania. Proponowany model wsparty jest przez jasny i uporządkowany wywód, znajdujący odbicie w strukturze. Rozdziały poświęcone zarządzaniu w przestrzeni organizacyjnej w każdym z okresów powielają logiczną strukturę - w każdym, poza nakreśleniem tła technologiczno-społeczno-gospodarczego, zobrazowane są zmiany zachodzące w obszarze struktury, strategii i kultury organizacyjnej charakterystyczne dla danego okresu. Podstawą do wyodrębnienia okresów poza zmianami technologicznymi jest też odrębna logika kierująca zarządzaniem - czytelnik obserwuje, jak w wyniku rozwoju technologicznego i społecznego w organizacjach zachodzi ewolucja, a najważniejszym instrumentem zarządzania staje się odpowiednio: struktura, strategia i wreszcie kultura. Zmiana ta znajduje odbicie w przejściu od prymatu wydajności, przez prymat konkurencyjności, do obowiązującego dziś prymatu przedsiębiorczości. Na uwagę zasługuje szczególnie opis okresu informacyjnego, który wymusza swoistą syntezę, na pierwszy rzut oka sprzecznych, rozwiązań przyjętych we wcześniejszych okresach.
Zaprezentowany model pozwala zrozumieć charakter i logikę zachodzącej ewolucji. Atrakcyjny język czyni publikację wartą polecenia studentom zarządzania, może ona również stanowić cenne źródło wiedzy dla praktyków.
Z recenzji prof. nadzw. dr hab. Agnieszki Sitko-Lutek


Rok wydania2016
Liczba stron110
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-429-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP    7
  
  ROZDZIAŁ 1. PRZESTRZEŃ ORGANIZACYJNA    9
  1.1 Cel, przedmiot i granice zarządzania    9
  1.2 Zewnętrzne elementy przestrzeni organizacyjnej    14
  1.2.1 Technika    14
  1.2.2 Rynek    15
  1.3 Wewnętrzne elementy przestrzeni organizacyjnej    18
  1.3.1 Struktura    18
  1.3.2 Strategia    20
  1.3.3 Kultura    23
  1.4 Trzy typy przestrzeni organizacyjnej    27
  
  ROZDZIAŁ 2. OKRES INDUSTRIALNY    33
  2.1 Technika i rynek na początku XX wieku    33
  2.2 Organizacja mechanistyczna    37
  2.3 Dominacja struktury    40
  2.4 Restrykcyjna kultura organizacyjna    47
  
  ROZDZIAŁ 3. OKRES MODERNISTYCZNY    55
  3.1 Początki globalizacji i rewolucji informacyjnej    55
  3.2 Organizacja otwarta, czyli dominacja strategii    61
  3.3 Struktura elastyczna    67
  3.4 Liberalna kultura organizacyjna    73
  
  ROZDZIAŁ 4. OKRES INFORMACYJNY    79
  4.1 Skutki rozwoju Internetu    79
  4.2 Organizacja bez granic    85
  4.3 Hiperelastyczność w zarządzaniu projektami w przestrzeni wirtualnej    89
  4.4 Pragmatyczna kultura organizacyjna    94
  
  ZAKOŃCZENIE    101
  
  BIBLIOGRAFIA    107
RozwińZwiń