POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Tytuł monografii Moda: model(ka) i czytelnicy. O ikonicznych reprezentacjach w kulturze wskazuje na ścisłą relację pomiędzy modą jako fenomenem kulturowym a modelem jako kulturowym wzorcem poznawczym. Dzięki temu Czytelnik otrzymuje bogate, „gęste” opracowanie ukazujące swoisty splot wątków tworzonych w obrębie omawianego zagadnienia, a także może spojrzeć na modę jako „całościowe zjawisko społeczne” w rozumieniu M. Maussa, przekraczając tym samym wąską definicję kultury, w ramach której moda zazwyczaj jest określana. Monografia stanowi oryginalne ujęcie problemu, proponuje też ciekawą i zróżnicowaną perspektywę poznawczą. Z pewnością dużym atutem książki jest zestawienie tekstów autorów zagranicznych i polskich, co pozwala przy okazji na przekrojowy ogląd współczesnej humanistyki. Moda nie jest tu sprowadzona jedynie do roli manekina, to raczej – pozostając w kręgu tej metaforyki – swoisty wybieg, pozwalający zaprezentować kulturowe modele w aktualnym kontekście i uchwycić ich dynamikę.
Z recenzji dr. hab. Marka Pacukiewicza (UŚ)
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 336 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-156-3 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Moda i perfumy
do koszyka
Moda. Lato
do koszyka
Moda męska w XIX i na początku XX wieku
do koszyka
Moda na gotowanie
do koszyka
Moda na Mediolan
do koszyka
Moda na miłość
do koszyka
Moda na miłość
do koszyka
Spis treści
Mariusz Gołąb, Modne obrazy tekstów – Wstęp s. 7—13 | |
R / I Moda i znak—czytanie kultury s. | 15 |
Efrat Tseëlon, Modele przejścia: o przeobrażeniach kulturowej roli modelki s. 16—25 | |
Anna Gomóła, Sieci wyobrażeniowe – pomiędzy kulturą i człowiekiem s. 26—33 | |
Yuejin Liu, Tradycja Zuotu Youshi w kulturze i życiu społecznym Chin s. 34—45 | |
Jakub Dziewit, Od „Powiększenia” M. Antonioniego do serwisu Maxmodels. Fotografia mody jako pole analizy narzędziowych uwarunkowań kultury s. 46—57 | |
R / II FIgury, fantomy, wIzerunki s. | 59 |
Xifang Zhao, Obecność i nieobecność statuy Konfucjusza na placu Niebiańskiego Spokoju s. 60—71 | |
Dorota Sak, Transformacja sylwetki damskiej w modzie okresu PRL na podstawie analizy materiału tekstowego i fotograficznego zawartego w kwartalniku „Moda” s. 72—83 | |
Marianna Michałowska, Artystka jako modelka, modelka jako manekin – o jednej fotografii Claude Cahun s. 84—97 | |
Katarzyna Witas, Lalka w wielkim świecie mody s. 98—107 | |
R / III Ciało jako narracja s. | 109 |
Maxine Leeds Craig, Tańczący prezydenci s. 110—119 | |
Anna M. Zarychta, Jak działają na nas rozwiane, długie włosy? Analiza wybranych okładek magazynów dla kobiet w świetle badań kulturowych i neuroestetyki s. 120—135 | |
Martyna Nawrocka, Moda i ciało jako elementy konstruowania tożsamości w perspektywie posthumanizmu s. 136—145 | |
Aleksandra Ciejka, Modne ciało na przestrzeni wieków. Kulturowa analiza figury modelki s. 146—159 | |
Natalia Schiller, Modelka jako post, modelka jako karnawał – o resakralizacji ciała w kulturze ponowoczesnej s. 160—173 | |
R / IV Przestrzeń ekspresji s. | 175 |
Susan B. Kaiser, Miejsca mody a usytuowanie podmiotu s. 176—191 | |
Adrianna Grudzińska-Pham, Trzecia płeć mody s. 192—203 | |
Urszula Konarska, Maria Pawlicka, Anima czy Animus? Problem płci w cosplayu s. 204—223 | |
Iwona Jastrzębska-Puzowska, Hobo, boho, grunge – od antyestetyki i kontestacji do „targowiska próżności” s. 224—229 | |
Natalia Rezmer-Mrówczyńska Ciało i widowisko. Od ekspresji nagości do trashion s. 230—243 | |
Tomas Pabedinskas, Moda jako wyraz tożsamości na scenie subkultury s. 244—253 | |
R / V CzytanIe obrazów s. | 255 |
Joanna Ślósarska, Triksterowski strój Anny Phreedom Messenger s. 256—263 | |
Weronika Witosław, Semantyka kobiecego stroju w poezji polskiego baroku s. 264—273 | |
Mariusz Gołąb, Kobiety, narracja i rzeczy naturalne czy rzecz natury? s. 274—301 | |
Shoutong Zhu, Nośnik, styl, media: historyczna interpretacja kulturowych norm dramatu s. 302—315 | |
Mariusz Bartosiak, Dynamika praktyk mody jako performansów kulturowych s. 316—325 | |
Indeks nazwisk s. 327—335 | |