INNE EBOOKI AUTORA
-14%
Autor:
Wydawca:
Format:
Autorka analizuje w książce historie życia uczestniczek i uczestników oraz praktyki religijne polskiego odłamu ruchu Brahma Kumaris. Przedstawia konwersję do badanej grupy jako proces zmian w obrębie tożsamości płciowej i sprawczości, reorganizacji więzi oraz podporządkowania się obowiązującej dyscyplinie. Przygląda się również sferze pozawerbalnej - rytualnej ciszy i spokojnemu sposobowi bycia, typowym dla Brahma Kumaris - i pokazuje, że ma ona decydujące znaczenie w rekonstrukcji tożsamości i sprawczości badanych oraz budowie duchowego przywództwa.
Podaje w wątpliwość, dominujące w feministycznej myśli zachodniej, liberalne rozumienie sprawczości. Wskazuje, że sprawczość nie zawsze musi oznaczać autonomię. Rozważa to zagadnienie w konkretnych warunkach postsocjalistycznej Polski. Zwraca uwagę, że wiele nurtów polskiego feminizmu czerpie z wzorców zachodnich ruchów emancypacyjnych i stawia w centrum autonomię jednostki, co powoduje, że wyklucza się doświadczenia kobiet religijnych. Historie uczestniczek ruchu Brahma Kumaris pokazują, że odejście od religii nie jest jedynym sposobem radzenia sobie kobiet z warunkami kulturowymi, które nie sprzyjają emancypacji.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 196 |
Kategoria | Etnografia |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-1250-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Potęga celu. 13 sposobów, by osiągnąć...
do koszyka
Potęga codziennych rytuałów Jak...
do koszyka
Potęga geografii, czyli jak będzie...
do koszyka
Potęga geografii, czyli jak będzie...
do koszyka
Potęga giełdy
do koszyka
Potęga irracjonalności
do koszyka
Potęga irracjonalności
do koszyka
Potęga kobiecości
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Nowe ruchy religijne | 10 |
Przeprowadzone badania i uwagi dotyczące metody | 11 |
Rozdział I. Tło teoretyczne. Sprawczość i społeczne tworzenie płci | 17 |
Płeć – definicja pojęcia17 | |
Sprawczość i praktyki sprzeciwu społecznego | 21 |
Rozdział II. Brahma Kumaris. Doktryna i rozwój w Indiach oraz na świecie | 37 |
Indie | 38 |
Millenaryzm i rola kobiet – kontekst indyjski-46 | |
Rozwój ruchu poza Indiami | 52 |
Historia ruchu w Polsce | 57 |
Brahma Kumaris w Polsce – uczestnicy | 63 |
Rozdział III. Konwersja | 69 |
Koncepcje konwersji | 69 |
Konwersja a płeć. Kobiety w nowych ruchach religijnych | 72 |
Jedzenie, ciało i płeć. Budowanie hierarchii i formy sprzeciwu | 77 |
Okoliczności spotkania z Brahma Kumaris i decyzje o związaniu się z ruchem | 93 |
Proces konwersji | 99 |
Reorganizacja kultury stołu | 99 |
Celibat | 103 |
Nowe relacje i nowe tożsamości | 105 |
Konwersja jako reorganizacja sprawczości | 110 |
Rozdział IV. Cisza i charyzma. Pozawerbalne formy wyrazu i budowania autorytetu w kontekście religijnym | 113 |
Cisza – głos, grupy nieme i puste transparenty | 113 |
Alternatywne formy wyrazu | 118 |
Brahma Kumaris. Znaczenie i praktykowanie ciszy | 120 |
Jak działać ciszą? | 123 |
Charyzma | 125 |
Kobiece przywództwo w ruchu Brahma Kumaris | 127 |
Rozdział V. Duchowa sprawczość. Feminizm a religia w Polsce | 135 |
Sprawczość a autonomia jednostki | 135 |
Feminizm według Brahma Kumaris | 140 |
Kobieca sprawczość. Feminizm a religia w Polsce | 148 |
Podsumowanie | 157 |
Lista nagranych wywiadów oraz ważniejszych raportów z badań | 159 |
Bibliografia | 162 |
Wykorzystane publikacje Brahma Kumaris | 187 |
Strony internetowe | 188 |
Indeks | 189 |
Spis ilustracji | 193 |
Summary | 194 |