POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
W książce przedstawiono wyniki pierwszego rzetelnego i obszernego problemowo badania funkcjonowania systemu awansu zawodowego nauczycieli. Zagadnienia związane z awansem zbadano, stosując metody ilościowe i jakościowe. Przeprowadzono badania ankietowe wśród nauczycieli i dyrektorów szkół, wywiady z przedstawicielami organów prowadzących, kuratoriów, ekspertami komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych, wywiady zbiorowe z wybranymi grupami nauczycieli. Analizie poddano rozwiązania prawne dotyczące awansu zawodowego nauczycieli: nowelizacje przepisów prawnych oraz ich konsekwencje dla nauczycieli i jakości pracy szkół. Przeprowadzono także studia przypadków szkół, żeby poznać praktyczne zastosowanie obowiązujących rozwiązań w zróżnicowanych społecznie, demograficznie i pedagogicznie środowiskach edukacyjnych.
Autorki podjęły próbę zweryfikowania zalet i wad systemu, jego znaczenia dla podnoszenia kwalifikacji nauczycieli i poprawienia jakości pracy szkoły oraz przedstawiły propozycje zmian. Na problematykę awansowania i promowania nauczycieli starały się spojrzeć możliwie szeroko, uwzględniając perspektywę wszystkich uczestników tego procesu.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 170 |
Kategoria | Pedagogika pracy |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-1825-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
ROZDZIAŁ 1. Założenia projektu | 13 |
ROZDZIAŁ 2. Profesjonalizacja zawodu nauczyciela w Polsce – wprowadzenie nowego systemu awansu zawodowego i pierwsze oceny | 19 |
ROZDZIAŁ 3. System awansu zawodowego – analiza pedagogiczno-prawna przyjętych rozwiązań | 33 |
3.1. Próby reformowania systemu awansu zawodowego | 46 |
ROZDZIAŁ 4. System rozwoju zawodowego nauczycieli – analiza opinii nauczycieli i dyrektorów szkół. Badanie ankietowe | 51 |
4.1. Opis próby badanych | 51 |
4.2. Procedura badania | 54 |
4.3. Najważniejsze wyniki badania ankietowego | 54 |
4.3.1. Motywy podejmowania awansu | 54 |
4.3.2. Ocena awansu zawodowego | 55 |
4.3.3. Wybrane uwarunkowania ogólnej oceny systemu awansu zawodowego nauczycieli | 59 |
4.3.4. Ocena trafności wymagań awansu zawodowego nauczycieli | 65 |
4.3.5. Awans a jakość pracy szkoły | 73 |
4.3.6. Nabywanie kwalifikacji w miejscu pracy | 76 |
4.3.7. Doskonalenie zawodowe nauczycieli | 78 |
4.3.8. Ocena roli dyrektora i innych podmiotów w procesie awansu zawodowego nauczycieli | 82 |
4.3.9. Rozwój zawodowy a poczucie satysfakcji zawodowej | 86 |
4.3.10. Zmiany w systemie awansu zawodowego | 88 |
ROZDZIAŁ 5. Badanie sondażowe techniką wywiadów zbiorowych | 90 |
5.1. Opis próby | 90 |
5.2. Scenariusz wywiadu zbiorowego i procedura | 90 |
5.3. Wyniki wywiadów zbiorowych | 91 |
5.3.1. Nabywanie kompetencji w miejscu pracy | 91 |
5.3.2. Związek między systemem awansu zawodowego nauczycieli a jakością pracy | 95 |
5.3.3. Ocena i modyfikacje systemu awansu | 99 |
ROZDZIAŁ 6. Ocena systemu awansu zawodowego nauczycieli przez ekspertów, liderów i kuratorów | 105 |
6.1. Perspektywa ekspertów komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych | 105 |
6.1.1. Ocena mocnych i słabych stron systemu awansu | 105 |
6.1.2. Ocena wymagań stawianych nauczycielom | 108 |
6.1.3. Ocena przygotowania przez uczelnię | 111 |
6.1.4. Ocena przygotowania nauczyciela w miejscu pracy | 112 |
6.1.5. Ocena przygotowania nauczycieli na kursach i szkoleniach | 112 |
6.1.6. Postulowane zmiany w systemie awansu | 113 |
6.2. Perspektywa przedstawicieli organów prowadzących | 114 |
6.2.1. Ocena słabych i mocnych stron systemu awansu | 114 |
6.2.2. Ocena pracy dyrektora | 117 |
6.2.3. Ocena znaczenia awansu dla poprawy jakości pracy szkoły | 117 |
6.2.4. Ocena przygotowania nauczycieli na uczelniach, w miejscu pracy, przez szkolenia | 118 |
6.2.5. Ocena możliwości rezygnacji z wymogów biurokratycznych systemu awansu | 119 |
6.2.6. Ocena współpracy z innymi podmiotami w procedurze awansu | 119 |
6.2.7. Postulowane zmiany | 119 |
6.3. Perspektywa organu sprawującego nadzór pedagogiczny | 120 |
6.3.1. Ocena mocnych i słabych stron systemu awansu | 120 |
6.3.2. Wymagania awansu a doskonalenie zawodowe nauczycieli i poprawa jakości pracy szkoły | 121 |
6.3.3. Ocena pracy komisji i możliwości rezygnacji z wymogów biurokratycznych | 122 |
6.3.4. Ocena przygotowania przyszłych nauczycieli przez szkoły wyższe i w miejscu pracy | 122 |
6.3.5. Postulowane zmiany | 123 |
6.4. Ocena reform oświatowych po 2000 roku przez zewnętrzne podmioty | 125 |
ROZDZIAŁ 7. Analiza studiów przypadków szkół | 132 |
7.1. Analiza planowanych zadań na podstawie planów rozwoju nauczycieli | 132 |
7.2. Analiza zrealizowanych zadań na podstawie sprawozdań z realizacji stażu na stopień awansu zawodowego | 133 |
7.3. Analiza i ocena stopnia wykorzystania zadań i celów z programu wychowawczego i programu profilaktyki | 134 |
7.4. Opinie dyrektorów z badanych przypadków szkół o systemie awansu | 136 |
7.5. Opinie nauczycieli z badanych przypadków szkół o systemie awansu | 138 |
7.6. Korzyści z systemu awansu | 140 |
ROZDZIAŁ 8. Odpowiedź na pytania badawcze i rekomendacje | 143 |
8.1. Czy i w jakim zakresie system awansu zawodowego w Polsce motywuje nauczycieli do rozwoju zawodowego? | 143 |
8.2. Czy i w jakim zakresie system awansu zawodowego zapewnia rozwój kwalifikacji i kompetencji zawodowych nauczycieli? | 144 |
8.3. Jaki jest związek między zdobywaniem stopni awansu zawodowego przez nauczycieli i samymi procedurami awansu a jakością wypełniania przez szkołę zadań wychowawczych, dydaktycznych, opiekuńczych? | 145 |
8.4. Jak jest oceniane przez nauczycieli wypełnianie zadań stawianych przez system awansu zawodowego dyrektorom szkół, organom prowadzącym szkoły i organom sprawującym nadzór pedagogiczny? | 146 |
8.5. Jaki jest udział organów społecznych szkoły w osiąganiu przez nauczycieli stopni rozwoju zawodowego? | 147 |
8.6. Czy i w jaki sposób system awansu wpływa na osiąganie przez nauczycieli satysfakcji zawodowej? | 148 |
8.7. Jakie są korzyści i braki systemu awansu zawodowego w ocenie dyrektorów szkół i lokalnych władz oświatowych? | 148 |
8.8. Jakie zmiany w systemie awansu zawodowego nauczycieli należy wprowadzić? | 150 |
8.9. Rekomendacje | 152 |
Aneks | 155 |
Bibliografia | 161 |
Posłowie | 164 |
Spis ilustracji | 165 |