INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
Książka poświęcona refleksji teoretyczno-estetycznej trzech najwybitniejszych przedstawicieli powojennej awangardy: Johna Cage'a, Pierre'a Bouleza i Karlheinza Stockhausena. Przedstawione tutaj ich poglądy na najistotniejsze zagadnienia awangardowej twórczości obrazują - z jednej strony - ich świadomość estetyczną, z drugiej zaś są kluczem do pełnego zrozumienia ich utworów, które zrewolucjonizowały pod wieloma względami tradycyjne wyobrażenie muzyki.
Muzyczna twórczość awangardowa drugiej połowy XX wieku szła w parze z niezwykle bogatą, wielokierunkową refleksją nad muzyką, której przedmiotem stały się tak fundamentalne zakresy, jak twórczość, dzieło i percepcja (przeżycie estetyczne). Ich rozumienie uległo znacznemu, niekiedy całkowitemu, przewartościowaniu w porównaniu z zasadami zakorzenionymi w tradycji klasyczno-romantycznej.
******
Theory and aesthetics of the musical avant-garde of the second half of the 20th century
The book is devoted to the theoretical and aesthetic reflections of the three most eminent representatives of the musical avant-garde of the 1950s: John Cage, Pierre Boulez and Karlheinz Stockhausen. Based on their opinions, programmes and declarations, the author reconstructs the aesthetics of new music, in particular the views on works, artistic activities and perception. He presents the aesthetic awareness of Cage, Boulez and Stockhausen. The author analyses the concept of “musical avant-garde” in historical perspective.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 218 |
Kategoria | Teoria sztuki |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-2219-5 |
Numer wydania | 3 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział I. Awangarda muzyczna – zarys problematyki | 13 |
1. Kwestie terminologiczne | 13 |
2. Awangarda muzyczna w perspektywie historycznej | 17 |
3. Koncepcje awangardowe w twórczości muzycznej XX wieku | 30 |
Rozdział II. Dzieło muzyczne i jego kreacja w indeterministycznej koncepcji Johna Cage’a | 45 |
1. Wizja muzyki przyszłości | 45 |
2. Stosunek do tradycji | 49 |
3. Twórczość a eksperyment. Muzyka eksperymentalna | 52 |
4. Stosunek do podstawowych kategorii muzycznych | 60 |
5. Przesłanki aleatoryzmu. Kompozycja jako dialektyka determinizmu i indeterminizmu | 64 |
6. Indeterminacja jako podstawa bytowa dzieła muzycznego | 69 |
7. Przesłanki estetyczne koncepcji Cage’a | 76 |
Rozdział III. Strukturalna koncepcja uniwersum dźwiękowego Pierre’a Bouleza i jej aspekty estetyczne | 81 |
1. Stosunek do tradycji | 81 |
1.1. Postawa wobec twórczości Jana Sebastiana Bacha | 84 |
1.2. Stosunek do twórczości Claude’a Debussy’ego | 89 |
1.3. Krytyka koncepcji Arnolda Schönberga | 92 |
2. Strukturalna koncepcja dzieła muzycznego | 97 |
2.1. Przesłanki | 97 |
2.2. Krytyka pewnych aspektów serializmu w fazie postwebernowskiej | 99 |
2.3. Założenia organizacji strukturalnej materiału dźwiękowego | 103 |
2.4 Koncepcja czasoprzestrzeni muzycznej | 111 |
2.5. Seria a struktura utworu | 117 |
2.6. Zewnętrzne kryteria organizacji dzieła | 119 |
2.7. Organizacja syntaktyczna. Kryteria kombinacji i systematyzacji struktur serialnych | 120 |
2.8. Nadrzędna organizacja struktur | 127 |
2.9. Podsumowani | 128 |
3. Refleksja na temat twórczości i aktu twórczego | 128 |
4. Świadomość estetyczna Bouleza | 136 |
Rozdział IV. Modele dzieła, twórczości i odbioru muzyki w ujęciu Karlheinza Stockhausena | 141 |
1. Uwagi wstępne | 141 |
2. Refleksja na temat dzieła muzycznego | 143 |
2.1. Postawa wobec tradycyjnych sposobów kształtowania przebiegu dźwiękowego | 143 |
2.2. Zwrot w kierunku muzyki eksperymentalnej | 146 |
2.3. Koncepcje formalne z lat 50. i 60. | 150 |
2.3.1. Forma punktualistyczna | 150 |
2.3.2. Forma grupowa | 153 |
2.3.3. Forma kolektywna | 157 |
2.3.4. Forma wariabilna | 159 |
2.3.5. Forma wieloznaczna | 160 |
2.3.6. Forma momentowa | 163 |
2.3.7. Podsumowanie | 166 |
3. Rozważania na temat procesu twórczego | 169 |
3.1. Przesłanki procesu twórczego w świetle programów i manifestów z lat 50. XX wieku | 169 |
3.2. Pomysł i odkrycie jako komplementarne postawy twórcze | 175 |
3.3. Materiał dźwiękowy jako przedmiot aktu twórczego | 177 |
4. Uwagi o percepcji | 178 |
5. Interioryzacja archetypów kulturowych Dalekiego Wschodu w twórczości i refleksji z przełomu lat 60. i 70. XX wieku | 182 |
Zakończenie | 190 |
Bibliografia | 197 |
Indeks nazwisk i utworów | 207 |
Summary | 211 |