Rynek sztuki w Polsce

Przewodnik dla kolekcjonerów i inwestorów

1 ocena

Format:

epub, mobi

KUP I POBIERZ

Format: epub, mobi

53,40  89,00 (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 53,40 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Od czego zależy cena i wartość poszczególnych dzieł sztuki?
Kiedy i gdzie kupować, a kiedy i jak sprzedawać, aby na dziele sztuki zarobić?
Na czym polegają tzw. okazje, jak nie paść ofiarą fałszerza, czy oszusta?
W powszechnym przekonaniu ceny dzieł sztuki są tak wysokie, że na ich kupno pozwolić sobie mogą tylko najbogatsi. To mit, który należy obalić, aby otworzyć drzwi do świata sztuki: jakkolwiek liczone w setkach tysięcy, a nawet milionach aukcyjne rekordy robią wrażenie, warto wiedzieć, że ceny antyków i dzieł sztuki na naszym rynku zaczynają się już od kilkuset złotych.
Aby rozpocząć kolekcjonerską przygodę trzeba jednak mieć świadomość, jakie dzieła funkcjonują w obrocie rynkowym, w jaki sposób ocenia się ich autentyczność oraz wycenia, a także jakie me­chanizmy rządzą rynkiem antykwarycznym. Celem książki jest przekazanie Czytelnikom wiedzy praktycznej, jaka jest podstawowym narzędziem kolekcjonera i inwestora.
Autorka bazując na swoim doświadczeniu zawodowym analizuje obecną kondycję rynku, realne perspektywy jego rozwoju, a przede wszystkim wyjaśnia, na czym polegają tzw. okazje, czyli sytu­acje sprzyjające korzystnym dla inwestora transakcjom. Na przykładach pokazuje najbardziej po­wszechne techniki fałszerskie, dzięki którym zdobędziesz wiedzę na temat najczęściej spotykanych w handlu falsyfikatów. Poznasz także marketingowe sztuczki, jakie stosują ich nieuczciwi sprze­dawcy. W publikacji odkryte zostały również tajniki warsztatu antykwariusza: dowiesz się, w jaki sposób ocenia się wartość artystyczną dzieła sztuki, a także jakie czynniki instytucjonalne kształtują jego wartość rynkową. Łącząc teorię z praktyką autorka przekazuje wiedzę, którą eksperci bardzo niechętnie się dzielą.
dr Monika Bryl
Z wykształcenia historyczka sztuki i socjolożka. Od roku 2005 pracuje w zawodzie antykwariusza w domach aukcyjnych. Jest autorką monografii warszawskiej wytwórni brązów Bracia Łopieńscy (2012) oraz ponad 30 artykułów poświęconych ocenie, wycenie oraz inwestowaniu w dzieła sztuki. W roku 2013 otrzymała przyznawaną przez Towarzystwo Przyjaciół Warszawy Odznakę Honorową im. Pamięci Prezydenta Stefana Starzyńskiego.


Rok wydania2016
Liczba stron446
KategoriaTeoria sztuki
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-19041-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Zamiast wstępu ANTYKWARIUSZ PRZESTRZEGA: INWESTOWANIE W DZIEŁA SZTUKI GROZI CHOROBĄ KOLEKCJONERSKĄ     9
  
  I. LEKCJA 1: ROZPOZNANIE TERENU     15
  1.1. Świat antykwaryczny     16
    1.1.1. Przestrzenie i miejsca     26
    1.1.2. Artefakty: dzieła, kicze, falsyfikaty     31
    1.1.3. Uczestnicy: marszandzi, handlarze, kolekcjonerzy, eksperci i pseudoznawcy     37
  1.2. Prawo, gospodarka, polska mentalność – uwarunkowania rynku sztuki     46
  1.3. Polski rynek sztuki w liczbach     64
  
  II. WARSZTAT ANTYKWARIUSZA: OCENA I WYCENA DZIEŁ SZTUKI     75
  2.1. Przestrajanie percepcji     77
    2.1.1. Ćwiczenia praktyczne: zakładamy okulary kolekcjonera     79
    2.1.2. De gustibus – a jednak kwestia wysoce dyskusyjna     82
  2.2. Identyfikacja i ocena autentyczności     90
    2.2.1. Oryginał, replika, kopia, reprodukcja, a zatem skomplikowana odpowiedź na pytanie: „czy to jest autentyk?”     91
    2.2.2. Falsyfikaty i metody fałszowania – z wizytą w „kuchni pełnej niespodzianek”     102
    2.2.3. Szkiełko i oko: metody oceny autentyczności.    108
    2.2.4. Wiedza ukryta i paradoks eksperta, czyli o tym, jak początkujący kolekcjoner bywa lepszym znawcą niż doświadczony antykwariusz     127
  2.3. Wycena dzieła sztuki     141
    2.3.1. Wartość dzieła sztuki ● Wartość artystyczna ● Miejsce w twórczości autora ● Temat ● Materiał i technika ● Wielkość i złożoność kompozycji ● Stan zachowania ● Patyna ● Sygnatury i znaki ● Wiek i czas powstania    142
    2.3.2. Czynniki pozaartystyczne ● Notowania artysty ● Proweniencja i historia obiektu ● Życie artystyczne ● Moda i upodobania estetyczne ● Unikatowość    170
    2.3.3. Summa summarum: „Był po prostu ładny!”.    179
  
  III. DZIEŁA SZTUKI NA POLSKIM RYNKU     181
  3.1. Malarstwo – Jacek, Wyczół czy Korecki? ● XIX wiek w złoconych ramach ● Monachijczycy – ambasadorowie sztuki polskiej na aukcjach światowych ● Tradycjonaliści zawsze w cenie ● Przełom wieków – lata 1880–1914 ● Stanisławski i uczniowie ● Lata 20., lata 30. ● École de Paris ● Współczesność, która już jest historią sztuki     184
  3.2. Grafika – (nie)docenione sztuki reprodukcyjne ● Grafika artystyczna i grafika użytkowa ● Techniki graficzne ● Ocena ● Mapy, weduty i dawni mistrzowie ● Mistrzowie w przystępnych cenach     206
  3.3. Rzeźba – zawrotnie cenna Tancerka i nie tylko ● Piękne Madonny, wojownicy i boginie ● Za nazwisko trzeba sporo zapłacić ● Glina z odciskiem dłoni twórcy czy brąz odlany przez rzemieślnika? ● Uwaga na wyskrobane sygnatury, drewnojady i zezowate Wenus ● Taniec z gwiazdami: Salvador Dali wyprzedza Canovę     221
  3.4. Rzemiosło – dlaczego dawne rzemiosło, a nie dizajn „made in China”.     228
    3.4.1. Srebra – Ars auro prior ● W warsztacie św. Eligiusza ● Szlachetna „12”, carska „84” i zwykła „800”, czyli alfabet kolekcjonera sreber ● Falsyfikaty ● Konserwacja i stan zachowania ● Augsburg, Wrocław, Warszawa ● Cenniejsze niż złoto: kufel gdański i buliera Malcza     229
    3.4.2. Platery – mieszczańskie precjoza ● Technika: „Wyrobki z płaszczonego na miedzi srebra” i „wyroby z nowego srebra” – od walcowania na gorąco do elektrolizy ● Znaki: „GALW”, „MET”, „VERIT” – szyfr łatwy do złamania, ale… ● Uwaga! Fałszerze nie próżnują ● Dobre, bo polskie ● Światowe firmy na naszym rynku: WMF i Christofle     246
    3.4.3. Brązy – inwestycja z patyną ● Arcydzieła rzemiosła ● Znak wytwórcy – gwarancja jakości ● Cudze chwalicie… Bracia Łopieńscy – marka znana na całym świecie     257
    3.4.4. Porcelana – figurka z saskiej porcelany czy ikona śląskiego dizajnu? ● Alchemia „białego złota” ● Jak ocenić? Radzą znani kolekcjonerzy ● „Białe złoto” z królewskich manufaktur ● Dwugłowy orzeł i Oko Opatrzności to dobry znak ● Bliżej współczesności ● Porcelana dalekowschodnia     265
    3.4.5. Szkło – coś dla uczulonych na kota ● Dmuchane, prasowane, walcowane – techniki wytwarzania i zdobienia ● XVIII wiek ● Czechy – kraina szkła ● Gallé, Tiffany, Lalique ● „Proszę pana, przecież to Stolle!” ● Kolekcjonerskie i użytkowe ● Henryk Albin Tomaszewski ● Skomplikowana technologia produkcji falsyfikatów ● Ostrożnie, szkło!     284
    3.4.6. Broń – dla dużych chłopców i poważnych kolekcjonerów.. ● Arsenał antykwariusza ● Ocena: szable w dłoń ● O co walczą kolekcjonerzy: karabela, Borowski, japońska katana ● Falsyfikaty: nie daj się nabrać na pamiątkę ze sklepu muzealnego     299
    3.4.7. Meble – „ludwiki” dla kanapowych leni i art déco dla nieproszonych gości ● Dawna stolarka ● 50% gwarancji – kilka słów o podrabianiu mebli ● Szafy, sekretery, kanapy     309
  3.5. Sztuka współczesna – przyszłość rynku? ● Czym jest sztuka dzisiaj? Zaczynamy od niezrozumienia ● Rynek wtórny i rynek pierwotny: marszandzi vs. galerzyści ● Aukcyjne rekordy klasyków nowoczesności ● Młoda Sztuka na rynku aukcyjnym ● Trudna sztuka: jak ocenić? ● Kompas Sztuki ● Galerzyści inwestują w młodych zdolnych     315
  3.6. O teorii i praktyce raz jeszcze: nie zawsze skuteczna wiedza w pigułce     337
  
  IV. TRANSAKCJE NA RYNKU SZTUKI     341
  4.1. Jak kupić?     342
    4.1.1. Targi Sztuki na początek     342
    4.1.2. Sezon na sztukę     344
    4.1.3. Ceny: rezerwowe, wylicytowane, gwiazdki     345
    4.1.4. „Lepiej kupić i żałować, niż nie kupić i też żałować” – wybór obiektu     348
    4.1.5. O co zapytać sprzedawcę?     350
    4.1.6. Negocjacje     352
    4.1.7. Aukcja – czemu nie?     354
    4.1.8. Łowcy okazji we wnykach oszustów     358
  4.2. Jak sprzedać?     363
    4.2.1. Lokata tylko dla cierpliwych     364
    4.2.2. Antykwariat czy dom aukcyjny?    365
    4.2.3. Wycena dzieła a cena wywoławcza     369
    4.2.4. Umowa komisowa czy sprzedaż za gotówkę?     370
  
  ZAKOŃCZENIE. KOLEKCJONER VS. INWESTOR     375
  
  Literatura     381
  Indeks nazwisk     391
  Indeks rzeczowy     399
  Ilustracje     416
RozwińZwiń