POLECAMY
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
Ostatnia dekada to okres wyraźnych zmian społeczno-przestrzennych w polskich miastach. Inwestycje w miejskim centrum, powstawanie nowych deweloperskich osiedli mieszkaniowych, ekspansja wielopowierzchniowych obiektów handlowo-usługowych i powiększanie się przedmieść – to tylko wybrane przejawy i elementy tych zmian. Towarzyszą im przemiany wartości i praktyk przestrzennych mieszkańców i użytkowników miasta.
Książka podejmuje temat postaw szczególnej kategorii mieszkańców wobec miasta – nastolatków w wieku gimnazjalnym. Główne pytania stawiane w książce dotyczą mechanizmów wpływających na ich postawy wobec miejskiego centrum, miejsca zamieszkania i galerii handlowej:
• Od jakich czynników zależą intensywność korzystania z tych przestrzeni i ich społeczne funkcje?
• Czy korzystanie z galerii handlowych przez nastolatki układa się w uniwersalny, ponadlokalny wzór typowy dla tej generacji?
• Czy w mieście – jako całości społeczno-przestrzennej – można wyróżnić specyficzne, lokalne wzory socjalizacji do życia w sąsiedztwie, przestrzeni publicznej i zbiorowości terytorialnej?
dr Marta Smagacz-Poziemska jest adiunktem w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania badawcze oscylują przede wszystkim wokół socjologii miasta, socjologii przestrzeni, społeczności lokalnych, problemów społecznych, rewitalizacji. Od 2015 roku kierownik projektu badawczego NCN „Różnice i granice w procesie tworzenia wielkomiejskich społeczności sąsiedzkich. Studium społeczno-przestrzenne”. Autorka książki Revitalisation of Urban Space. Social changes in Krakow’s Kazimierz and the Ticinese district in Milan (2008, Edizioni Plus, Pisa); współautorka książek: Wykluczone sąsiedztwa. Społeczne aspekty rewitalizacji w przestrzeni wielkiego miasta (2007), Dzieci ulicy. Studium szczególnego problemu miejskiego (2011), Nasze problemy. Bezrobocie i bieda we współczesnym społeczeństwie polskim (2011). Autorka i współautorka artykułów naukowych dotyczących wymienionych zagadnień.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 300 |
Kategoria | Socjologia miasta i wsi |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-763-8 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Czy Keynes się pomylił?
do koszyka
Czy bieda czyni złodzieja?
do koszyka
Czy Bóg gra z nami w kości?
do koszyka
Czy Bóg jest potworem? Zrozumieć Boga...
do koszyka
Czy Bóg mówi po chińsku?
do koszyka
Czy Bóg tutaj
do koszyka
Czy Bóg wybaczy siostrze Bernadetcie?
do koszyka
Czy było warto? Odyseja dżinsowych...
do koszyka
Czy było warto? Odyseja dżinsowych...
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 7 |
Część I. Miasto jako przedmiot i jako podmiot zmian | |
społecznych | 15 |
1. Wprowadzenie | 15 |
2. Stawanie się miasta z perspektywy teorii podmiotowości | |
(agency) | 20 |
3. Miasto w ujęciu socjoprzestrzennym | 24 |
4. Miasto i przestrzeń w późnej nowoczesności | 39 |
5. Teoretyczne (i ideologiczne) kontrowersje wokół pojęcia | |
miejskiej przestrzeni publicznej | 55 |
6. Podsumowanie | 63 |
Część II. Tradycyjne i nowe przestrzenie miejskie – | |
teoria i praktyka (Krakowa i Katowic) | 66 |
1. Wprowadzenie | 66 |
2. Miejskie centrum | 70 |
Centrum (centra) Krakowa i Katowic | 73 |
3. Przestrzeń zamieszkania: sąsiedztwo – dzielnica – | |
osiedle | 82 |
Miejsca zamieszkania w Krakowie i Katowicach | 89 |
4. Od centrum handlowego do galerii handlowej | 98 |
Galerie handlowe w Krakowie i Katowicach | 109 |
5. Podsumowanie | 111 |
Część III. Badania nad nastolatkami w przestrzeni miejskiej – | |
pytania, możliwości, ograniczenia | 114 |
1. Wprowadzenie | 114 |
2. Socjalizacja dzieci i młodzieży w przestrzeni miejskiej | 120 |
3. Nastolatki w galerii handlowej | 130 |
4. Dzieci i młodzież w przestrzeni on-line i off-line | 138 |
5. Podsumowanie | 142 |
Część IV. Przestrzenie Krakowa i Katowic – | |
z perspektywy gimnazjalistów | 145 |
1. Metodologia badań nad postawami gimnazjalistów | |
wobec przestrzeni miejskiej | 146 |
2. Profil społeczno-demograficzny nastolatków badanych | |
w gimnazjach i na terenie galerii handlowych | 153 |
3. Praktyki przestrzenne – gdzie, jak i z kim nastolatki spędzają | |
czas wolny? | 170 |
Przestrzenie i miejsca codziennych | |
praktyk gimnazjalistów | 170 |
„Marginalne” miejsca i aktywności gimnazjalistów | 178 |
Towarzysze czasu wolnego | 188 |
4. Przestrzenie reprezentacji – przestrzenie znaczące | |
i mało istotne | 192 |
5. Centrum miasta, miejsce zamieszkania i galeria handlowa – | |
potencjał i ograniczenia przestrzeni (publicznych) | |
w opinii gimnazjalistów | 212 |
6. Podsumowanie | 233 |
Zakończenie. Miasto (tylko jakie?) jest nastolatkom | |
potrzebne | 237 |
Załącznik – kwestionariusz ankiety | 251 |
Bibliografia | 265 |
Indeks nazwisk | 283 |
Spis rycin i tabel | 289 |