POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Filmy o tematyce historycznej uruchamiają specyficzny tryb analizy, którą można by nazwać „analizą faktograficzną”. Polega ona na weryfikacji danych zawartych w tekście filmu w celu sprawdzenia wiarygodności komunikatu. Mimo wszystko film nigdy nie stanie się dokładną repliką tego co się zdarzyło. Przekonanie to wyraża się w prowokacyjnym paradoksie: „Na ekranie historia musi być fikcyjna po to, by była prawdziwa”. Włochy w latach 70. były areną wielu aktów terroru, najczęściej motywowanych lewacką ideologią. Już wtedy kino stało się portrecistą i komentatorem tych wydarzeń, niekiedy krytycznie oceniającym reakcje władz. W niniejszej książce autorka opisuje i analizuje ten wycinek niedawnej historii włoskiego filmu. Oprócz teoretycznych rozważań na temat kina politycznego oraz obszernych omówień fabuł o „dekadzie ołowiu”, książka zawiera dwa rozdziały analityczne, dotyczące śmierci anarchisty Giuseppe Pinellego oraz zabójstwa Alda Moro – lidera chadecji i byłego premiera Włoch. Autorka widzi kino przede wszystkim w perspektywie historycznej i kulturowej, pamiętając, że opisywane wydarzenia miały duże znaczenie dla włoskiej tożsamości i pamięci zbiorowej. „Dekada ołowiu…” jest w związku z tym publikacją nie tylko o kinie Włoch, ale i o ich kulturze i historii.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 220 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-031-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Dekada członkostwa Polski w UE
do koszyka
Dekada członkostwa w Unii Europejskiej
do koszyka
Dekada polskiego e-commerce
do koszyka
Dekada Solidarności
do koszyka
Barca. Złota dekada
do koszyka
Edward Gierek. Przerwana Dekada
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział 1. Film – historia – polityka. Uwagi teoretyczne | 11 |
Film historyczny a film inspirowany faktami | 14 |
Filmy o polityce i filmy polityczne | 18 |
Rozdział 2. Znaczenie anni di piombo dla kultury politycznej Włoch | 27 |
Rozdział 3. Lata 1969–1978: od „gorącej jesieni” do zabójstwa Alda Moro | 37 |
Portrety rodzinne (Drogi Michele Mario Monicellego, Portret rodzinny we wnętrzu Luchino Viscontiego) | 40 |
Giallo-politico (Śledztwo w sprawie obywatela poza wszelkim podejrzeniem Elio Petriego, Szacowni nieboszczycy Francesco Rosiego, Boję się Damiano Damianiego i inne) | 44 |
Komedie, czyli anni di piombo pół żartem, pół serio (Kocham Cię, Berlinguer Giuseppe Bertolucciego, List otwarty do redakcji dziennika wieczornego Francesco Masselliego, Szaleństwo małego człowieka Mario Monicellego i inne) | 64 |
Dokumentalny footage w kinie politycznym (Chcemy pułkowników Mario Monicellego, Zamach stanu Luciano Salcego, Dajcie sensację na pierwszą stronę Marco Bellocchia i inne) | 69 |
Alegorie polityczne (Święty Michał miał koguta i Allonsanfan braci Tavianich, Bitwa o Algier Gilla Pontecorvo, Garść dynamitu Sergio Leone) | 81 |
Rekonstrukcje wydarzeń autentycznych (San Babila, godzina 20 Carlo Lizzaniego) | 91 |
Rozdział 4. „Przypadkowa śmierć anarchisty”. Sprawa Pinellego i jej fabularyzacja we włoskich tekstach kultury | 93 |
Trzy wersje śmierci (Przypadkowa śmierć anarchisty Dario Fo, Dokumenty na temat Pinellego Elio Petriego i Nelo Risiego, 12 grudnia Pier Paolo Pasoliniego) | 95 |
Na małym ekranie (Historia Włoch według Indro Montanellego Enrico Zampiniego, Noc republiki Sergia Zavoli, Granatowa noc Carla Lucarelli) | 99 |
W kostiumie thrillera (Proces przyspieszony Lucia De Caro, Policja ma związane ręce Luciana Ercoli) | 101 |
Fabuła aluzyjna (Sacco i Vanzetti Giuliana Montaldo) | 102 |
Rozdział 5. Lata 1979–2012: rozliczenia i wspomnienia | 107 |
Anni di piombo jako tło (Diabeł wcielony Marco Bellocchia, Trzej bracia Francesco Rosiego) | 108 |
Wykorzystanie materiałów archiwalnych (Radio Alice Guido Chiesy, Nasze najlepsze lata Marco Tulio Giordany, Na pierwszej linii Renato De Marii) | 115 |
Z perspektywy współczesnej (Przymierze z Claudią Franco Berniniego, Idźcie ofiara spełniona Nanniego Morettiego, Pod wieczór Franceski Archibugi) | 125 |
Amnestia dla eks-terrorystów (Żyjąc w zawieszeniu Marco Tulio Giordany, Pierwszy raz Mimmo Caloprestiego, Moje pokolenie Wilmy Labate, Ugodzić w serce Gianniego Amelio) | 129 |
Dwa pokolenia (Drogi Tato Dino Risiego, Tragedia śmiesznego człowieka Bernardo Bertolucciego; Sekrety, Sekrety Giuseppe Bertolucciego) | 137 |
Mocny akord (Próba orkiestry Federico Felliniego) | 148 |
Rozdział 6. Fabularyzacje zabójstwa Alda Moro we włoskim filmie fabularnym | 155 |
Na pierwszym planie (Sprawa Moro Giuseppe Ferrary i Plac pięciu księżyców Renzo Martinellego) | 159 |
Na dalszym planie (Rok pod znakiem karabinu Johna Frankenheimera, Opowieść kryminalna Michela Placido, Boski Paola Sorrentino) | 165 |
Z innej perspektywy (Przeklęci, kochałem was Marco Tulio Giordany, Ogro Gilla Pontecorvo) | 169 |
Dojrzałe spojrzenie z dystansu (Witaj, nocy Marco Bellocchia) | 174 |
Zakończenie | 187 |
Bibliografia | 195 |
Filmografia | 203 |
Indeks filmów | 207 |
Indeks nazwisk | 215 |