INNE EBOOKI AUTORA
Trzecia część tryptyku "trzy pogrzeby"
Tytuł książki poetyckiej Karola Samsela, echo utopijnego projektu Jima Jonesa, sugeruje rewizję jednego z wielkich marzeń nowoczesności. Marzenia o świecie koniecznym – świecie oczyszczonym z przypadku. W tym sensie poetycki idiom autora nie uległ zmianie. Za maskami, które podmiot nakładał w przeszłości, kryli się przecież kolaboranci i mordercy, zdrajcy i gorliwi słudzy ideologii: nowoczesne wcielenia biblijnego łotra. Punkty orientacyjne tej poezji uległy jednak przemieszczeniu. Na tle wcześniejszych zbiorów, a można tu mówić o kontynuacji linii wytyczonej w Więdnicach i w Prawdziwie noc, tworzących razem z najnowszą częścią specyficzny literacki tryptyk Samsela (Trzy pogrzeby), wyróżnia tę książkę specyficzny, silniejszy niż kiedykolwiek autotematyzm. Jeśli Więdnice to szukanie pośrednictwa łotra, Prawdziwie noc z kolei – droga na Karmel przez dolinę ciała, Jonestown jest, w głównej mierze, poezją o literaturze i sacrum, również – o sacrum literatury. Punktem wyjścia kolejnych tekstów, a zarazem ich centralnym problemem, jest akt stwarzania wiersza, spełniany na oczach czytelnika „poetycki performance”, który – poeta ma świadomość kłopotliwości tych gestów – zakorzenia pisanie w tradycji. Wiersz, banknot wyciągnięty z „brudnego, pokrwawionego portfela polskiego języka”, wychodzi od wiersza i do wiersza powraca, usamodzielnia się w wierszu, a także żyje w ciągłym dialogu z wierszami. Trwa w nieustannym namyśle nad własnym przedmiotem oraz kształtem. Literatura, ta wielka i ta źle urodzona (a nie brak tutaj wypraw w stronę form estetycznie podejrzanych) nie służy bowiem sacrum, lecz je współstwarza. Staje się momentem przejścia, ogniową próbą wiary.
Konrad Zych
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 70 |
Kategoria | Poezja |
Wydawca | Forma |
ISBN-13 | 978-83-64974-47-2 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Co się stało w Jonestown? Sekta Jima...
do koszyka
Co się stało w Jonestown? Sekta Jima...
do koszyka
Kwiaty pod wodą
do koszyka
Za Głosem Serca
do koszyka
Balet powojów
do koszyka
Śpiąca załoga
do koszyka
Krystalizacje
do koszyka
Surowy jedwab
do koszyka
Spis treści
Na pokarm pięćdziesiątnicy | |
1. Totus | |
Totus | |
Mise en abyme | |
Nad ryż bielszy się stanę, nad ryż wybieleję | |
Bozon Higgsa | |
Wratislavia Cantans | |
Henryk Martens wyrzuca kupców ze świątyni literatury | |
Słońce, Erato | |
Pieśń o świętym Krzysztofie | |
2. Muzyka dla Królewskich Ogni Sztucznych | |
Tak wiele cienia | |
Fortepian Paderewskiego | |
Wyjdź-czekaj | |
Na koncert fortepianowy Belli Dawidowicz w Carnegie Hall | |
Muzyka dla Królewskich Ogni Sztucznych | |
Poezja jak cwietok | |
Ellenai: strojenie gitary | |
Makler | |
When Susannah cries | |
Sakroliteracik | |
Łzy Apacza | |
Franciszek Niewidziajło przyzywa boginię zemsty | |
Lazur | |
3. Rozdrobnienie albumu | |
Jarzębina | |
Zza Uralu | |
Wierszopole, Wierszopole | |
Sonet | |
Mój ojcze, Salieri | |
Łubianka | |
Rozdrobnienie albumu | |
Zbigniew Jankowski rozbija sekstant na oczach swojej matki | |
4. Jan Reda | |
Marta i Maria | |
Jan Reda | |
Laska marszanda | |
Niepewność | |
Witraż | |
Małe ręce | |
Traffic in souls | |
Welon | |
Rękawiczka (z Szyllera) | |
Pasja z Tegernsee | |
Ostrów Tumski albo odległość, którą przemierza swobodne, nim zmieni się w dowolne | |