Świadkowie świadectw. Postpamięć zagłady w polskiej literaturze najnowszej

Świadkowie świadectw. Postpamięć zagłady w polskiej literaturze najnowszej

2 oceny

Autor:

Anna Mach

Format:

ibuk

Literatura postmemorialna omawiana przez badaczkę podejmuje wysiłek dawania świadectwa świadkom oraz bycia świadkiem świadectwa – zapewne nigdy do końca udany. Niełatwy proces włączania opowieści o Zagładzie dla wspólnotowej pamięci, który obserwujemy od lat 80. XX wieku, jest tutaj poddawany wnikliwej i krytycznej analizie. Autorka rozważa, na ile melancholijny podmiot literatury lat 90. ubiegłego stulecia przełamuje narcystyczną dominantę wcześniejszej dekady, i pokazuje, w jaki sposób w twórczości epoki „powrotu Realnego” może zaistnieć etyczny aspekt postpamięci. W autobiograficznej twórczości przedstawicieli drugiego pokolenia ocalałych dostrzega zaś dramat milczenia i uwięzienie w potraumatycznym symptomie, na które powojenna Europa skazała ofiary Zagłady. Badania tu poczynione, dotyczące między innymi wczesnej recepcji tekstów sprzed transformacji, w której – kosztem podtrzymywania mitów polskiej tożsamości – pomija się lub marginalizuje żydowskie i zakładowe wątki, wykazują konieczność rewizji dotychczasowych rozpoznań i redefinicji kanonu polskiej literatury Szoa.


Rok wydania2016
Liczba stron440
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
ISBN-13978-83-941-6665-6
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie /    9
  Po/wojnie – kompensacja i nacjonalizm /    13
  Przełomowe lata osiemdziesiąte /    19
  Wobec Zagłady – perspektywa europejska /    37
  Współczesna humanistyka wobec Szoa /    44
  Podziękowania /    56
  Część teoretyczna
  Współczesna humanistyka wobec pamięci i traumy
  Rozdział 1. Zygmunta Freuda i Maurice’a Halbwachsa koncepcje pamięci a memory studies i trauma studies na przełomie XX i XXI wieku /    61
  Traumatyczna pamięć jednostki a etyka psychoanalizy /    61
  Trauma i historia – „luki, sprzeczności, powtórzenia” /    66
  Socjologia pamięci albo Freud (z) Halbwachsem /    68
  Pierre Nora: „między pamięcią a historią”. Nowe czasy i nowa wrażliwość /    76
  Widmo żałoby krąży po Europie /    79
  Rozdział 2. Postpamięć i etyka świadka-spadkobiercy zagłady w koncepcji marianne hirsch /    85
  Traumatyczna pamięć i zerwanie komunikacji /    85
  Postmemorialna estetyka i etyka świadkowania /    98
  Część analityczna
  Świadkowanie drugiego stopnia w polskiej literaturze najnowszej
  Rozdział 3. Symptomy pamięci. kłopotliwa (nie)pamięć o zagładzie w literaturze polskiej drugiej połowy lat osiemdziesiątych /    115
  Powroty świadków: Początek Andrzeja Szczypiorskiego i Umschlagplatz Jarosława Marka Rymkiewicza /    115
  Wymazywanie żydowskości – Weiser Dawidek Pawła Huellego /    182
  Zagłada Piotra Szewca – ocalenie w lustrze kultury /    205
  Lata osiemdziesiąte jako triumf Wyobrażeniowego. Polska pamięć w stadium zwierciadła – podsumowanie /    220
  Rozdział 4. „powrót realnego” – pamięć „nawiedzona” i historyczny/histeryczny podmiot w literaturze lat dziewięćdziesiątych XX wieku /    227
  Dawid Weiser raz jeszcze (powrót wypartego) /    227
  Historia jako Realne. Postmemorialna podmiotowość w twórczości Izabeli Filipiak /    232
  Asymilacja stereotypu w Prawieku i innych czasach Olgi Tokarczuk /    264
  „Nie chodzi o igraszki, chodzi o życie”. Postpamięć w Tworkach Marka Bieńczyka /    273
  Zagładowe nawiedzenia – postscriptum /    290
  Rozdział 5. Rodzinne ramy postpamięci /    301
  Postpamięć „pogrobowca” Zagłady w Kamieniu granicznym Piotra Matywieckiego /    305
  Problemy drugiego pokolenia ocalałych (Utwór o matce i ojczyźnie Bożeny Keff, Goldi i Frascati Ewy Kuryluk, Rodzinna historia lęku Agaty Tuszyńskiej, Zagubione w przekładzie Evy Hoffman) /    324
  Stawanie się świadkiem /    376
  Podsumowanie – formy postpamięci /    382
  Zakończenie /    389
  Bibliografia /    397
  Summary /    425
  Indeks osobowy /    429
RozwińZwiń