INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
W książce zawarto zagadnienia z obszaru pedagogiki resocjalizacyjnej (więziennej) i podjęto próbę odpowiedzi na pytanie o to, czy w karierze instytucjonalnej recydywisty istnieją „punkty”, które pozwalają (jemu, społeczeństwu, systemowi) zapobiegać powrotowi do przestępczości. Przedmiotem analiz jest odkrywanie sposobów, w jaki recydywiści interpretują własne doświadczenia i w jaki przenoszą te interpretacje na swoją aktywność życiową (głównie w obrębie rzeczywistości izolacji więziennej). Gromadzenie oraz podążanie za danymi empirycznymi (metodologia teorii ugruntowanej) spowodowało wyłonienie się obrazu doświadczeń i działań, które składają się na wieloletni proces stawania się recydywistą, tj. bycia beneficjentem specyficznej kariery instytucjonalnej prawno-społecznego systemu zapobiegania przestępczości. I to właśnie proces ten stanowi zasadniczy przedmiot analiz i rozważań niniejszego opracowania. Przyjęta w nim perspektywa interakcyjna ułatwia spojrzenie na warunki, które rzutują na dynamikę „pięcia się” przestępcy po kolejnych szczeblach instytucjonalnego systemu zapobiegania przestępczości i dokonujący się w jego obrębie proces kształtowania społecznej tożsamości recydywisty. Zgodnie z ideą symbolicznego interakcjonizmu, zamierzeniem autorki nie jest jednakże wyjaśnienie procesu stawania się recydywistą, ile próba jego zrozumienia.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 412 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7969-686-4 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Stając się sobą
do koszyka
Facet z jajami. Wszystko, co musisz...
do koszyka
Gdy pożądanie staje się miłością -...
do koszyka
Gdy pożądanie staje się miłością -...
do koszyka
Jak człowiek staje się mordercą
do koszyka
Jak człowiek staje się mordercą
do koszyka
Jak sen staje się udręką
do koszyka
Kiedy trauma innych staje się własną
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział I. Nauki prawne i społeczne wobec problemu osób powracających do przestępstwa | 15 |
1.1. Przestępczość powrotna w ujęciu prawnym | 17 |
1.2. Społeczno-demograficzna i kryminologiczna sylwetka osób powracających do przestępczości | 24 |
1.3. Przeobrażenia wychowawczej funkcji kary pozbawienia wolności. Dylematy polskiej „pedagogiki więziennej” | 34 |
Rozdział II. Teoretyczno-metodologiczne podstawy badań procesu stawania się recydywistą | 45 |
2.1. Rodowód jakościowych metod badań nad przestępczością | 49 |
2.2. Założenia paradygmatu interpretatywnego. Symboliczny interakcjonizm jako perspektywa teoretyczna | 52 |
2.2.1. Podejście dramaturgiczne | 56 |
2.2.2. Model rytuału interakcyjnego i interakcji strategicznej | 58 |
2.3. Interakcyjne ujęcie procesu stawania się przestępcą | 60 |
2.4. Metodologia teorii ugruntowanej w badaniu karier instytucjonalnych | 67 |
2.4.1. Sposoby zbierania materiału empirycznego | 73 |
2.4.2. Więzienie jako teren badań naukowych | 87 |
2.4.2.1. Formalno-organizacyjne trudności prowadzenia badań w zakładzie karnym | 88 |
2.4.2.2. Badanie jako osobiste doświadczenie | 92 |
2.4.3. Opis Uczestników badań | 102 |
Rozdział III. Kariera instytucjonalna osób powracających do przestępstwa | 107 |
3.1. Progresywny porządek doświadczania instytucji | 108 |
3.1.1. Selekcyjny wymiar kariery instytucjonalnej | 109 |
3.1.1.1. Reguła „drugiej szansy” | 116 |
3.1.1.2. Podwójna diagnoza | 121 |
3.1.2. Dynamika izolacji społecznej | 129 |
3.2. Partycypowanie na obrzeżach | 136 |
3.2.1. Partycypujący poprzez środowisko | 136 |
3.2.2. Partycypujący utrzymujący dystans | 144 |
3.2.2.1. Partycypujący-ofiara | 144 |
3.2.2.2. Partycypujący poprzez incydent | 146 |
3.2.2.3. Partycypujący poprzez wytwarzanie środowiska | 147 |
3.3. Karierowicze instytucjonalni i Partycypujący na obrzeżach w warunkach izolacji więziennej | 147 |
Rozdział IV. Oswajanie więzienia | 151 |
4.1. Pokonywanie miejsca | 152 |
4.1.1. Emocje towarzyszące byciu umieszczonym w więzieniu po raz pierwszy | 153 |
4.1.1.1. Lęk a cechy instytucji totalnej | 154 |
4.1.1.2. Lęk w relacjach z innymi osadzonymi | 156 |
4.1.1.3. Inne odczucia towarzyszące lękowi | 157 |
4.1.2. Typy nowo przybyłych | 158 |
4.1.3. Taktyki unikania opresji i wytwarzania środowiska opresji | 162 |
4.1.3.1. Szukanie sojuszników (popleczników) | 164 |
4.1.3.2. Otwarta konfrontacja | 170 |
4.1.3.3. Wyczulenie | 172 |
4.1.3.4. Autoagresja | 174 |
4.1.3.5. Postawienie się | 174 |
4.1.3.6. Odnalezienie chłopca do bicia | 177 |
4.1.3.7. Testowanie pozycji | 179 |
4.1.3.8. Sterowanie uwagą | 181 |
4.1.3.9. „Grypsowanie” | 183 |
4.1.4. (Re)negocjowanie swojego statusu | 186 |
4.1.4.1. Eksponowanie atrybutów | 187 |
4.1.4.2. Dzielenie się | 189 |
4.1.4.3. Wchodzenie w koalicje z „bardziej doświadczonymi” | 190 |
4.1.4.4. Błaznowanie | 192 |
4.1.5. Taktyki wspierające | 194 |
4.1.5.1. Agresywne zaczepki | 195 |
4.1.5.2. Ekspresja złości | 197 |
4.2. Pokonywanie czasu | 198 |
4.2.1. Neutralizowanie | 205 |
4.2.1.1. Unikanie | 207 |
4.2.1.2. Uchylanie się | 208 |
4.2.1.3. Wymiana definicji | 209 |
4.2.1.4. Kibicowanie | 210 |
4.2.1.5. Przetrzymanie | 211 |
4.2.1.6. Ustępowanie | 212 |
4.2.1.7. Przeniesienie się | 213 |
4.2.1.8. Zarządzanie estymą podkultury więziennej | 214 |
4.2.1.9. Szukanie sojuszników (kompanów) | 214 |
4.2.2. Porządkowanie | 218 |
4.2.2.1. Szukanie sojuszników (wspólników) | 219 |
4.2.2.2. Eksponowanie atrybutów | 224 |
4.2.2.3. Zarządzanie estymą kultury grypsowania | 230 |
4.3. Relacje Pokonujących | 236 |
4.3.1. Relacja oparta na antagonizmach | 237 |
4.3.2. Relacja „uczeń – mistrz” | 238 |
4.3.3. Relacje oparte na respekcie | 241 |
Rozdział V. Oswajanie wolności | 245 |
5.1. Uwarunkowania przyjętego stylu życia w więzieniu | 245 |
5.1.1. Życie życiem więziennym | 246 |
5.1.2. Życie wizją życia na wolności | 253 |
5.1.3. Punkt zwrotny w karierze instytucjonalnej Recydywistów | 257 |
5.2. Autoprezentacja Zasługującego na wolność | 261 |
5.2.1. Strategie autoprezentacji | 268 |
5.2.1.1. Lokowanie się w roli ofiary systemu | 269 |
5.2.1.2. Odwoływanie się do wartości uznawalnych społecznie | 272 |
5.2.1.3. Nawrócenie religijne | 273 |
5.2.1.4. Zakotwiczenie na wolności | 277 |
5.2.1.5. Definiowanie przestępczości przez pryzmat choroby | 278 |
5.2.2. Zarządzanie dowodami zmiany | 278 |
5.2.2.1. Odcinanie przeszłości „grubą kreską” | 278 |
5.2.2.2. Realizacja wartości pożądanych społecznie | 280 |
5.2.2.3. Demonstrowanie zaplecza na wolności | 282 |
5.2.2.4. Zrywanie ze wspólnikami | 283 |
5.2.2.5. Manifestowanie sukcesu pedagogicznego personelu | 284 |
5.2.2.6. Eksponowanie nowych kompetencji | 286 |
5.2.2.7. „Księgowanie” zmiany | 289 |
5.3. Strategie unikania i opóźniania powrotu do więzienia | 293 |
5.3.1. Koncepcje wolności | 293 |
5.3.1.1. Brak planu | 294 |
5.3.1.2. Posiadanie planu | 297 |
5.3.2. Nadrabianie straconego czasu | 310 |
5.4. Partnerki życiowe Recydywistów oraz ich rola w rozwoju i hamowaniu kariery instytucjonalnej mężczyzn powracających do przestępczości | 314 |
5.4.1. Ratowniczka | 315 |
5.4.2. Terapeutka | 318 |
5.4.3. Resocjalizatorka | 321 |
5.4.4. Ofiara współczucia | 322 |
5.4.5. Stabilizatorka | 323 |
5.5.6. Zakładniczka | 327 |
5.5.7. Wspólniczka | 327 |
5.5.8. Facylitatorka | 328 |
5.4.9. Destabilizatorka | 329 |
5.4.10. Kobiety ze środowiska | 329 |
5.4.11. ety współuzależnione | 332 |
5.4.12. Kobiety lojalne i „kolejnej szansy”. Kobiety porzucone | 334 |
5.4.13. Rodzaje relacji z kobietą w próbach zerwania z wizerunkiem Recydywisty | 339 |
5.4.14. Rodzaje relacji z kobietą w procesie rozwoju Recydywy | 341 |
Rozdział VI. Kontekst pedagogiczny i resocjalizacyjny procesu stawania się recydywistą i kariery instytucjonalnej | 345 |
6.1. Wzory karier instytucjonalnych recydywistów w perspektywie pedagogicznych przesłanek prawno-społecznego systemu zapobiegania demoralizacji i przestępczości | 345 |
6.2. Wizerunkowe gry Karierowiczów instytucjonalnych | 356 |
6.2.1. Konstruowanie wizerunku Recydywisty w relacjach z innymi Karierowiczami w wymiarze problemów adaptacyjnych do warunków resocjalizacji więziennej i „drugiego życia” instytucji | 357 |
6.2.2. Zarządzanie „regułami gry” więziennej resocjalizacji | 368 |
6.3. Strategie powstrzymywania się Recydywistów przed powrotnością do przestępczości | 373 |
6.4. „Kasowanie” tożsamości dewiacyjnej z perspektywy „nowej” pedagogiki resocjalizacyjnej | 381 |
Zakończenie | 387 |
Bibliografia | 395 |
Od Redakcji | 411 |