POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Książka jest wszechstronnym kompendium wiedzy praktycznej dla dramatopisarzy i scenarzystów. Zawiera ponad 60. unikalnych i przetestowanych przez autora ćwiczeń warsztatowych z zakresu kreowania bohatera, budowania scen i rozwoju wydarzeń podczas pracy nad scenariuszem filmowym bądź fabułą dramatu. Korzystając ze swojego bogatego doświadczenia i niespotykanego wyczucia praktyki scenicznej, autor proponuje ćwiczenia pobudzające wyobraźnię i kreatywność, a ich struktura sprawia, że stanowią niejako symulację prawdziwego warsztatu dramatopisarstwa.
Z podręcznika można korzystać w dowolnej kolejności – ćwiczenia są od siebie niezależne, a czytelnik może pracować nad dowolnie wybranym zagadnieniem. Ćwiczenia zostały podzielone na 3 stopnie odpowiadające kolejnym etapom pracy nad tekstem, dodatkowo w każdym ćwiczeniu znajdziemy praktyczne wskazówki, sugestie i podsumowania.
Książkę wzbogaca słownik najważniejszych terminów i opis 20 najczęstszych problemów towarzyszących pracy nad tekstem wraz z sugerowanymi sposobami ich rozwiązywania.
Przygotowane we współpracy z Teatrem Dramatycznym m.st. Warszawy
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 422 |
Kategoria | Teoria sztuki |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-19069-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Podręcznik antymanipulacji
do koszyka
Podręcznik antystresowy na każdą...
do koszyka
Podręcznik astrologii praktycznej
do koszyka
Podręcznik astrologii praktycznej....
do koszyka
Podręcznik astrologii praktycznej....
do koszyka
Podręcznik astrologii. Wszystko, co...
do koszyka
Podręcznik czarownicy. Klatka Guliwera
do koszyka
Spis treści
O podręczniku (tłum. Anna Wakulik) | 15 |
Rzut oka na Ćwiczenia (tłum. Anna Wakulik) | 25 |
ROZWIJANIE BOHATERA | 29 |
ETAP 1: Budowanie podstaw (tłum. Anna Wakulik) | 30 |
GŁÓWNY BUDULEC POSTACI | 30 |
W CO WIERZY BOHATER | 36 |
GDZIE MIESZKA BOHATER | 38 |
GDZIE PRACUJE BOHATER | 41 |
WCHODZENIE W EMOCJE | 44 |
W PRZESZŁOŚCI | 50 |
DOMINUJĄCA CECHA BOHATERA | 54 |
ETAP 2: Poznając bohatera lepiej (tłum. Anna Wakulik) | 58 |
SOJUSZNICY: WCZORAJ I DZIŚ | 58 |
WROGOWIE: WCZORAJ I DZIŚ | 65 |
KONTRAST MIĘDZY BOHATERAMI | 72 |
ZNALEZIENIE UNIKALNEGO JĘZYKA BOHATERA | 80 |
TRZY POSTACI W JEDNEJ | 86 |
SEKRETNE ŻYCIE BOHATERÓW | 90 |
ETAP 3: Kim naprawdę jest bohater (tłum. Aldona Figura) | 96 |
SZLACHETNA POSTAĆ | 96 |
SIEDEM GRZECHÓW GŁÓWNYCH | 101 |
TRÓJKĄT DRAMATYCZNY | 106 |
SIĘGANIE DO RDZENIA | 114 |
POSTAĆ JAKO PARADOKS | 119 |
POSTAĆ, KTÓRĄ LUBISZ NAJMNIEJ | 125 |
W TAK WIELU SŁOWACH | 134 |
STWARZANIE SCENY | 139 |
ETAP 1: Wprawianie wydarzeń w ruch (tłum. Aldona Figura) | 140 |
PODSTAWOWY ZACZYN SCENY | 140 |
GDZIE MY JESTEŚMY? | 145 |
ŹRÓDŁO AKCJI | 152 |
CZEGO CHCE POSTAĆ? | 159 |
W CZYM PROBLEM? | 166 |
DOBRE INTENCJE | 172 |
JAK TO SIĘ DZIEJE (tłum. Anna Grzywacz) | 177 |
DOSTOSOWANIE POSTACI (tłum. Anna Grzywacz) | 183 |
SCENA W ZDANIU (tłum. Anna Grzywacz) | 188 |
ETAP 2: Oczyszczanie akcji (tłum. Anna Grzywacz) | 193 |
ZOBACZYĆ SCENĘ | 193 |
TAM I WTEDY | 199 |
MOMENTY OLŚNIENIA W HISTORII | 206 |
PODGRZEWANIE ATMOSFERY | 212 |
EMOCJONALNY SCENOPIS | 219 |
W SFERZE ZMYSŁÓW | 227 |
GŁOS SCENERII | 234 |
MYŚLENIE BEATAMI | 240 |
ETAP 3: Oczyszczanie dialogu (tłum. Anna Grzywacz) | 249 |
MÓWIENIE I SŁUCHANIE | 249 |
NIEWYPOWIEDZIANE PRAWDY | 255 |
UNIWERSALNE PRAWDY I KŁAMSTWA | 261 |
KONSTRUKCJA WYPOWIEDZI | 266 |
BUDOWANIE HISTORII | 273 |
ETAP 1: Wprawianie w ruch łańcucha wydarzeń (tłum. Ada Konieczny) | 274 |
CZYJA TO HISTORIA? | 274 |
JAK HISTORIA BĘDZIE OPOWIEDZIANA? | 280 |
ŚWIAT SIĘ KRĘCI | 288 |
ZDARZENIE INICJUJĄCE | 295 |
SZTUKA CHWYTANIA WIDZA ZA GARDŁO | 301 |
ETAP 2: Rozwijanie rdzenia historii (tłum. Ada Konieczny) | 310 |
KROK PO KROKU | 310 |
PUNKTY ZWROTNE | 316 |
NO I CO DALEJ? | 324 |
WSKAZYWANIE I WSZCZEPIANIE | 331 |
DECYZJA KRYZYSOWA | 340 |
OBRAZOWANIE ŁUKU AKCJI | 345 |
PRZED I PO | 349 |
OPOWIEDZ WSZYSTKO W 12 SŁOWACH (tłum. Aleksandra Więcka) | 354 |
ETAP 3: Spojrzenie na pełny obraz (tłum. Aleksandra Więcka) | 358 |
GŁÓWNE WYDARZENIE | 358 |
TWOJA HISTORIA JAKO GAZETOWY NEWS | 363 |
NIEWIARYGODNIE KURCZĄCA SIĘ HISTORIA | 371 |
JAKA JEST GŁÓWNA IDEA? | 374 |
CO KRYJE TYTUŁ? | 380 |
LAS TWOJEJ HISTORII | 388 |
GOTOWY, CEL, WYOSTRZ! | 393 |
POPRAWKI W SZEŚCIU KROKACH | 396 |
POGOTOWIE SCENARIUSZOWE – CZYLI JAK ROZWIĄZAĆ NAJCZĘSTSZEPROBLEMY (tłum. Aleksandra Więcka) | 403 |
SŁOWNICZEK (tłum. Aleksandra Więcka) | 414 |
PODZIĘKOWANIA (tłum. Aleksandra Więcka) | 421 |