INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Filmowy autor to antykonceptualista - nie używa pojęć, ale kreuje obrazy. Co zatem skłoniło mnie do opowiadania o filozofii czasu w filmach Wojciecha Jerzego Hasa? Przekonanie, iż myślenie filozoficzne nie zna granic, może używać zarówno słów, jak i obrazów, co wydaje się szczególnie cenne, gdy zapuszcza się w rejony, gdzie rozum już nie sięga. Reżyser ukazuje różne doświadczenia czasu, także takie, które wymykają się racjonalności i słowom, gdzie pojawia się inna wrażliwość i inne rodzaje poznania: intuicja, przeczucie, wizja.
Autor Rękopisu znalezionego w Saragossie i Sanatorium pod Klepsydrą to artysta filmowych obrazów a zarazem myśliciel kina pochłonięty filozofią czasu.
Małgorzata Jakubowska
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 386 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7969-908-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Kryształy dla czarownic
do koszyka
Kryształy w uzdrawianiu
do koszyka
Kryształy w życiu człowieka
do koszyka
Magiczne kryształy. Proste rytuały na...
do koszyka
Spis treści
WSTĘP | 12 |
ROZDZIAŁ I. PRÓBY I: w poszukiwaniu metody | 20 |
Analiza filmu Pętla (1957) | 20 |
Analiza filmu Pożegnania (1958) | 58 |
Analiza filmu Rozstanie (1960) | 96 |
ROZDZIAŁ II. PRÓBY II: w stronę kryształu | 112 |
Analiza filmu Jak być kochaną (1962) | 112 |
Analiza filmu Szyfry (1966) | 140 |
ROZDZIAŁ III. OBRAZ-KRYSZTAŁ | 182 |
Na początku była księga | 182 |
Sanatorium pod Klepsydrą (1973) – w poszukiwaniu autentyku | 192 |
Opowieść znaleziona w opowieści – Rękopis znaleziony w Saragossie (1964) | 201 |
Rezerwat czasu w Sanatorium pod Klepsydrą (1973) | 249 |
ROZDZIAŁ IV. METAFIZYCZNE PRZEKROJE CZASU | 292 |
Czas - problem i wyzwanie dla ludzkiej psychiki | 292 |
Czas jako wielkie okno świata | 295 |
Melancholik w temporalnej pułapce | 305 |
Aktor na scenie teraźniejszości | 308 |
Krystaliczna narracja - czas w desynchronizacji | 309 |
„Teraz” jako zdrada | 311 |
Człowiek - marionetka czasu | 315 |
Homo creator „kiedyś” i „dawniej” | 320 |
ROZDZIAŁ V. OBRAZY FILMOWE - NARRACJA - CZAS | 324 |
Obraz filmowy a wypowiedź literacka | 324 |
Ustalenie terminologii | 328 |
Czas opowiadania | 339 |
Czas opowiadany | 349 |
Doświadczenie czasu | 351 |
Gry z czasem | 354 |
ZAKOŃCZENIE | 358 |
Bibliografia | 360 |