Kryształy czasu

Kino Wojciecha Jerzego Hasa

1 opinia

Format:

ibuk

Filmowy autor to antykonceptualista - nie używa pojęć, ale kreuje obrazy. Co zatem skłoniło mnie do opowiadania o filozofii czasu w filmach Wojciecha Jerzego Hasa? Przekonanie, iż myślenie filozoficzne nie zna granic, może używać zarówno słów, jak i obrazów, co wydaje się szczególnie cenne, gdy zapuszcza się w rejony, gdzie rozum już nie sięga. Reżyser ukazuje różne doświadczenia czasu, także takie, które wymykają się racjonalności i słowom, gdzie pojawia się inna wrażliwość i inne rodzaje poznania: intuicja, przeczucie, wizja.


Autor Rękopisu znalezionego w Saragossie i Sanatorium pod Klepsydrą to artysta filmowych obrazów a zarazem myśliciel kina pochłonięty filozofią czasu.
Małgorzata Jakubowska


Rok wydania2013
Liczba stron386
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7969-908-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP     12
  
  ROZDZIAŁ I. PRÓBY I: w poszukiwaniu metody     20
  Analiza filmu Pętla (1957)     20
  Analiza filmu Pożegnania (1958)     58
  Analiza filmu Rozstanie (1960)     96
  
  ROZDZIAŁ II. PRÓBY II: w stronę kryształu     112
  Analiza filmu Jak być kochaną (1962)     112
  Analiza filmu Szyfry (1966)     140
  
  ROZDZIAŁ III. OBRAZ-KRYSZTAŁ     182
  Na początku była księga     182
  Sanatorium pod Klepsydrą (1973) – w poszukiwaniu autentyku     192
  Opowieść znaleziona w opowieści – Rękopis znaleziony w Saragossie (1964)     201
  Rezerwat czasu w Sanatorium pod Klepsydrą (1973)     249
  
  ROZDZIAŁ IV. METAFIZYCZNE PRZEKROJE CZASU     292
  Czas - problem i wyzwanie dla ludzkiej psychiki     292
  Czas jako wielkie okno świata     295
  Melancholik w temporalnej pułapce     305
  Aktor na scenie teraźniejszości     308
  Krystaliczna narracja - czas w desynchronizacji     309
  „Teraz” jako zdrada     311
  Człowiek - marionetka czasu     315
  Homo creator „kiedyś” i „dawniej”     320
  
  ROZDZIAŁ V. OBRAZY FILMOWE - NARRACJA - CZAS     324
  Obraz filmowy a wypowiedź literacka     324
  Ustalenie terminologii     328
  Czas opowiadania     339
  Czas opowiadany     349
  Doświadczenie czasu     351
  Gry z czasem     354
  
  ZAKOŃCZENIE     358
  
  Bibliografia     360
RozwińZwiń